Leica Camera ja Huawei perustavat uuden tuotekehityskeskuksen

Tiedote 23.9.2016 - ”Max Berek Innovation Lab” keskittyy uusien optisten järjestelmien kehittämiseen, tietokonekuvantamiseen sekä virtuaali- ja lisättyyn todellisuuteen.

Huawei ja Leica Camera AG julkistivat tänään perustavansa yhteisen tutkimus- ja tuotekehityskeskuksen, Max Berek Innovation Labin. Yritysten yhteistyö on syventynyt nopeasti. Seitsemän kuukautta sitten julkistettu uutinen strategisesta kumppanuudesta konkretisoitui kahta kuukautta myöhemmin, kun Huawein ja Leica Camera AG:n yhteistyössä kehitetyt Huawei P9 ja P9 Plus julkistettiin. Keskusta johtaa Leica Camera AG:n Markus Limberger, Chief Operating Officer (COO).

Uusi laboratorio sijoittuu Leican pääkonttorin yhteyteen, Wetzlariin, Saksaan ja pyrkii parantamaan kuvantamisen laatua keskittymällä optiikan ja ohjelmistojen kehitykseen. Keskuksessa tutkitaan myös tietokonekuvantamista sekä virtuaalimaailmojen ja lisätyn todellisuuden tarjoamia mahdollisuuksia. Laboratorio tekee oman tutkimus- ja kehitystyön lisäksi yhteistyötä korkeakoulujen ja kansainvälisten tutkimusinstituuttien kanssa.

Uusi T&K-keskus juontaa juurensa vahvojen visionäärien näkemykseen tulevasta

Laboratorio perustuu Huawein perustajan Ren Zhengfein sekä Leica Camera AG:n enemmistösijoittajan ja advisory boardin puheenjohtajan Dr Andreas Kaufmannin yhteisiin visioihin alojen tulevaisuudesta.

”Tulevaisuudessa yli 90 prosenttia dataliikenteestä on kuvaa ja videota”, sanoo Huawein perustaja Ren Zhengfei. ”Max Berek Innovation Lab mahdollistaa vieläkin tiiviimpään yhteistyöhön Leican kanssa ja kuvaamisen sekä videokuvaamisen laadun jatkuvan kehityksen. Tämän tuloksena pystymme tuottamaan mullistavia innovaatioita älypuhelinten kameroihin sekä sitä kautta parantamaan tuottamaamme arvoa asiakkaille.”

”Max Berek Innovation Labin perustaminen vahvistaa Huawein ja Leica Camera AG:n yhteistyötä sekä luo pohjan edistykselliselle teknologiatutkimukselle kuvaamisen saralla”, sanoo Dr Andreas Kaufmann.

”Huawei ja Leica eivät vain jaa valtavaa innovaatiopohjaa ja vuosien tutkimuskokemusta, vaan molemmilla on myös intohimo nostaa laatustandardeja. Max Berek Innovation Lab tarjoaa meille historiallisen mahdollisuuden yhdistää voimavaramme ja luoda toimialoja muuttavia uusia keksintöjä”, sanoo Markus Limberger, Leica Camera AG:n Chief Operating Officer ja Max Berek Innovation Labin johtaja.

Nimellä kunnioitetaan kamera-alan pioneeriä

Huawein ja Leica Camera AG:n T&K-keskus on nimetty Max Berekin (1886-1949) mukaan. Berek on saksalainen mikroskooppialan pioneeri ja ensimmäisten Leica-linssien kehittäjä. Berekin linssit täydensivät Oskar Barnackin rakentama Leican 35 mm kameraa tehden tästä alan yhden legendaarisimmista ja luotetuimmista kuvaustyökaluista.

Huawei-yhteyshenkilö – kuluttajatuotteet

Sofia Lehtimäki, Huawei Technologies Oy, 050 308 2228, sofia.lehtimaki@huawei.com

Huawei-yhteyshenkilö – viestintä ja yhteiskuntasuhteet

Hennariikka Andersson, Huawei Technologies Oy, 040 845 8066, hennariikka.andersson@huawei.com

Kuvat ja tuotelainat:

Maija Hyötyläinen, Republic of Communications, 050 572 9679, maija.hyotylainen@republic.fi

Jukka Raittila, Republic of Communications, 050 346 2630, jukka.raittila@republic.fi

Lisätietoja Huaweista

Huawei on johtava maailmanlaajuinen informaatio- ja viestintäteknologian (ICT) ratkaisujen tarjoaja, joka palvelee telealan operaattoreita, yrityksiä ja kuluttajia. Huawein innovatiivisia ICT-ratkaisuja, -tuotteita ja -palveluita käytetään yli 170 maassa. Huawei Consumer Business Group on yksi Huawein kolmesta liiketoimintayksiköstä vastaten älypuhelimista, tableteista, mobiililaajakaista reitittimistä sekä nettitikuista, puettavista älylaitteista ja pilvipalveluista.

Huawei työllistää maailmanlaajuisesti 170 000 henkilöä, ja yrityksen 9 900 Euroopassa olevasta työntekijästä 1 200 työskentelee tutkimuksen ja tuotekehityksen (T&K) parissa. Yrityksellä on 16 T&K-keskusta, joista kahdeksan sijaitsee Euroopassa (Suomi, Belgia, Ranska, Saksa, Irlanti, Italia, Ruotsi ja Iso-Britannia) ja se operoi lukuisia innovaatiokeskuksia yhteistyössä tele- ja ICT-alan partnerien kanssa.

Lisätietoja Leica Camerasta

Leica Camera AG on kansainvälisesti toimiva, kameroiden ja urheilullisten urheiluoptiikkalaitteiden valmistaja. Leican legendaarinen maine perustuu yhtiön korkealaatuisten linssien rakentamiseen. Leican tuotteet jatkavat edelleen parempien kuvien taltioimisen perinteitä tuotekehityksen ja uusien teknologioiden hyödyntämisen ollessa yhtiön toiminnan keskiössä. Leica Camera AG:n pääkonttori sijaitsee Wetzlarissa, Saksassa ja tuotantolaitos Vila Nova de Famalicaossa, Portugalissa. Yhtiöllä on tytäryhtiöt Australiassa, Kiinassa, Englannissa, Ranskassa, Italiassa, Japanissa, Sveitsissä, Singaporessa, Etelä-Koreassa ja Yhdysvalloissa.