Linda Liukas ja Huawei aloittavat asiantuntijayhteistyön

Linda Liukas on antanut kasvot teknologialle, joka kiehtoo ja hämmentää. Uusista teknologioista tekoälystä kysytään Liukkaalta tällä hetkellä paljon. Muun muassa työpaikkojen vähenemisen uhka puhuttaa sekä Liukkaan kohtaamia lapsia ja aikuisia. Tekoäly on myös Huawein ja Linda Liukkaan yhdistävä tekijä. He julkistivat pitkäaikaisen yhteistyön 27.11.2018 järjestämässään Tekoälyn ABC Workshopissa.

Liukas haluaa tuoda tekoälykeskustelun lähemmäs arkea, sillä tekoälystä on jo tullut osa ihmisten arkea. Hän toivoo, että ihmiset pysyisivät avoimina tekoälyn tarjoamille mahdollisuuksille. – Toivoisin, että meille tulisi konkreettisia kokemuksia siitä, miten tekoälyä kehitetään ja missä sitä käytetään. Nyt keskustelua käydään usein pelon kautta. Kuvitteellisia tarinoita yhdistetään uutisiin ja omiin mielikuviin. Kun teknisiä laitteita vielä markkinoidaan vaikeasti hahmoteltavilla määreillä, lopputulos voi olla hämmentävä, kuvaa Linda Liukas.

– Dataa on maailmassa koko ajan enemmän, ja tekoäly helpottaa tämän valtavan tietomäärän käsittelyä. Samaan aikaan laitteiden prosessointiteho on kasvanut, ja esimerkiksi puhelin voi käsitellä kuvaa nopeasti näyttäen samalla, mistä kuvatun kohteen voi ostaa.

–  Tekoälyä työstämällä voimme ymmärtää älykkyydestä enemmän. Nykyisessä ja tulevaisuuden ekosysteemissä tarvitaan erilaista tekoälyn tuottamaa luokittelua, lajittelua ja tehostamista, ja sovellukset ovat se, missä me voimme ihmisinä arkijärjellämme loistaa.

Huawei on hyödyntänyt tekoälyä muun muassa älypuhelintensa kameroissa. Uudessa Huawei Mate 20 Prossa on älykuvausominaisuuksien lisäksi oma tekoälyprosessorinsa, joka muun muassa säätelee puhelimen akun suorituskykyä ja sen lataustoimintoja.

– Minua kiinnostaa teknologiakulttuuri, joka syntyy Piilaakson ulkopuolella ja siksi yhteistyön aloittaminen aasialaista kulttuuria edustavan Huawein kanssa oli mielekästä. On hienoa nähdä, että tuotteita eivät suunnittele vain yhden kulttuurin kasvatit, vaan Huawei on aidosti globaali toimija, jonka tuotekehityksessä myös suomalaisilla on oma kontribuutionsa, sanoo Linda Liukas.

– Meillä on suuri ilo aloittaa asiantuntijayhteistyö muun muassa Forbesin tunnustaman Linda Liukkaan kanssa. Tekoäly on jo meidän jokaisen arjessa läsnä, missä tekoälyn rooli on nimenomaan auttaa meitä rutiineissa. Esimerkiksi tekoälyn tukemalla kameralla voi kuvissa onnistua jo yhdellä otoksella. Samoin esimerkiksi Hivision-toiminnon kautta tieto erilaisten tuotteiden saatavuudesta tai nähtävyyksien tarinoista on meillä nopeammin käytettävissämme. Huawei on julkistanut myös oman alustan sovellusten kehittäjille, jotta voisimme hyötyä laajemmin tekoälyn nopeasta tietojen käsittelykyvystä ajan ollessa muutenkin arvokasta, toteaa Huawei Suomen kuluttajaliiketoimintayksikön markkinointi- ja viestintäjohtaja Elina Takala.

Huawein ja Linda Liukkaan yhteistyöhön sisältyy muun muassa yritykseen tutustumista sekä erilaisia asiantuntijapuheenvuoroja.

Lisätietoja:

Yhteydenotot Linda Liukas/manageri Emma Alftan, Mellakka Management, 050 528 6881

Elina Takala, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Consumer Business Group, Huawei Technologies Oy, 050 3217863, elina.takala@huawei.com

Kuvat ja tuotelainat:
Maija Hyötyläinen, Republic of Communications, 050 572 9679, prhuawei@republic.fi

Lisätietoa Huawei Consumer Business Groupista
Huawein  innovatiivisia tieto- ja viestintäteknologian tuotteita ja palveluja on saatavilla yli 170 maassa, ja niitä käyttää jo kolmasosa maailman väestöstä. Huawei nousi vuoden 2018 toisella kvartaalilla maailman toiseksi suurimmaksi puhelinvalmistajaksi toimitettujen puhelinten kappalemäärissä mitattuna.

Huaweilla on 18 tutkimus- ja tuotekehityskeskusta kahdeksassa Euroopan maassa (Suomi, Belgia, Ranska, Saksa, Irlanti, Italia, Ruotsi ja Iso-Britannia). Suomessa Huawein edistykselliset tutkimus- ja tuotekehityskeskukset sijaitsevat Helsingissä ja Tampereella. Huawei työllistää maailmanlaajuisesti yli 180 000 henkilöä, joista yli 80 000 työskentelee tutkimuksen ja tuotekehityksen parissa.

Huawein Consumer Business Group on yksi Huawein liiketoimintayksiköistä, joka tuottaa korkealuokkaisia älypuhelimia, tietokoneita, tabletteja, puettavaa älyteknologiaa ja pilvipalveluita. Huawein maailmanlaajuinen verkosto on rakennettu yli 30 vuoden kokemuksella televiestintäteollisuudesta, ja yhtiö on omistautunut toimittamaan innovatiivisimpia teknologisia ratkaisuja kuluttajille ympäri maailmaa. Vuonna 1987 perustettu Huawei on yksityinen yritys ja täysin työntekijöidensä omistama. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Kiinan Shenzhenissä.

Lue lisää: http://consumer.huawei.com

Huawei Suomi sosiaalisessa mediassa:
Facebook: https://facebook.com/HuaweiMobileFi
Instagram: https://instagram.com/HuaweiMobileFi