Lontoossa tänään lanseerattu Composit™ uudistaa 3D-suunnittelun

Suomalainen teknologiayritys Umbra on tänään julkistanut täysin automatisoidun pilvipohjaisen 3D-renderöintialustan Compositin. Uutuustuote lanseerattiin Lontoossa Digital Construction Week -konferenssissa. Insinööri-, arkkitehti- ja suunnittelutoimistojen käyttöön suunniteltu Composit mahdollistaa 3D-sisällön esittämisen millä tahansa laitteella reaaliajassa.

Monimutkaisten rakennussuunnitelmien 3D-malleja ei ole aiemmin ollut mahdollista jakaa reaaliaikaisesti esimerkiksi mobiililaitteille. Umbran Composit ratkaisee tämän ongelman. Tänään julkaistu Composit käyttää Umbran patentoimia algoritmeja kompleksisten 3D-mallien reaaliaikaiseen renderöintiin.

Automatisoituun 3D-optimointiin erikoistuneella Umbralla on vahva jalansija kansainvälisessä peliteollisuudessa, ja nyt kasvua haetaan suunnittelu-, arkkitehti- ja insinöörialoilta. “Umbra on yli vuosikymmenen ajan tarjonnut reaaliaikaista 3D-näkyvyysoptimointia maailman vaativimmille AAA-pelijulkaisijoille”, sanoo Umbran toimitusjohtaja Otso Mäkinen. “Tuomme nyt osaamisemme arkkitehdeille ja suunnittelijoille sekä muille sellaisille toimialoille, joiden tarvitsee tarkastella suuria 3D-malleja reaaliajassa.”

Suunnittelu- ja palauteprosessi nopeutuu

Composit toimii yhdessä suosituimpien CAD-ohjelmien, kuten Autodesk Revitin, kanssa. Compositin avulla CAD-ohjelman käyttäjä voi automaattisesti optimoida 3D-malleja parilla napin painalluksella. Optimoitu malli välitetään Umbran pilvipalveluun, josta se voidaan jakaa mille tahansa verkkoon yhdistetylle laitteelle tai virtuaalisen ja lisätyn todellisuuden alustalle, kuten Microsoft Hololensille, Apple ARKitille ja Samsung Gear VR:lle. Compositin avulla maantieteellisesti hajautuneet tiimit voivat tarkastella 3D-malleja reaaliajassa, mikä nopeuttaa ammattilaisten keskinäisiä suunnittelu-, arviointi- ja hyväksymisprosesseja.

Compositin avulla suunnittelijat voivat jakaa 3D-malleja kollegoidensa ja asiakkaidensa kanssa aiempaa helpommin. Mahdollisuus ottaa kumppanit ja päätöksentekijät mukaan projektisuunnitteluun antaa helppoudessaan ja nopeudessaan edun, jota ei voi saavuttaa perinteisemmillä malleilla, animaatioilla tai edes fyysisillä malleilla. Composit helpottaa suunnittelua ja yhteisymmärryksen saavuttamista sekä aikataulussa ja budjetissa pysymistä, oli sitten kyse autoista, rakennuksista, kuluttajatuotteista tai yksittäisistä komponenteista.

“Composit ratkaisee monia keskeisiä ongelmia tämän päivän arkkitehtien, insinöörien ja suunnittelijoiden työprosessissa”, sanoo Umbran markkinointijohtaja Shawn Adamek. “Kykymme optimoida malleja minuuteissa auttaa arkkitehteja ja suunnittelijoita nopeuttamaan tarkastelu- ja arvostelusyklejään. Lisäksi ohjelmamme mahdollistaa 3D-mallien tarkastelun kaikilla laitteilla, missä tahansa.”

Hinnoittelu ja saatavuus

Compositin käyttömaksut alkavat 239 Yhdysvaltain dollarista kuukaudessa. 14 päivän ilmainen kokeilu on tarjolla osoitteessa www.umbra3d.com.

Lehdistöyhteydet ja kuvat:

Maija Hyötyläinen, Republic of Communications, 050 572 9679, maija.hyotylainen@republic.fi

Ville Heinonen, Republic of Communications, 050 413 7118, ville.heinonen@republic.fi

Tietoja Umbrasta

Umbran Composit auttaa 3D-grafiikan suunnittelijoita ja insinöörejä luomaan, optimoimaan, jakamaan ja tarkastelemaan luonnoksiaan reaaliaikaisesti millä laitteella tahansa. Peliteollisuudessa graafisen optimoinnin kannuksensa hankkineella, Helsingissä perustetulla Umbralla on toimistoja ympäri maailmaa, ja Umbra tarjoaa teknologiaratkaisuja asiakkaille maailmanlaajuisesti. Lisätietoja saa osoitteesta www.umbra3d.com.