Näin kannustat tytöt teknologian pariin – teknologiavaikuttaja Linda Liukkaan kolme vinkkiä vanhemmille

Huawein tekoälylähettiläs, kirjailija ja ohjelmoinnin opettaja Linda Liukas kertoo parhaat tavat nuorten osallistamiseksi teknologiseen kehitykseen. Avainasemassa ovat mahdollistaminen, kannustaminen ja kokeileminen – teknologian turvallista käyttöä unohtamatta.

Linda Liukas tutustui tyttöjen ja nuorten naisten teknologiaa koskeviin unelmiin ja huolenaiheisiin Huawein, Gigantin ja Tyttöjen Talon yhteistyössä järjestämässä seminaarissa, johon osallistui yli sata nuorta eri puolilta pääkaupunkiseutua. Tilaisuudessa toteutettu Teknologia tyttöjen arjessa -kysely paljastaa, että 10‒18-vuotiaat tytöt kokevat teknologian tärkeäksi etenkin itsensä toteuttamisessa, sosiaalisten suhteiden luomisessa ja ylläpitämisessä sekä uuden oppimisessa. Teknologian käyttöä sen sijaan rajoittavat pääsy teknologioiden pariin, osaamisen taso ja luottamus omiin kykyihin.

Liukas vastaa kyselyssä esille nousseisiin haasteisiin kolmella täsmävinkillä:

1. Valvo, mutta älä suotta rajoita. ”Tavoitteeni on valmistaa nuoret maailmaan, jossa yhä useampi ongelma on ratkaistavissa teknologian ja ihmisten yhteispelillä. Siksi on tärkeää mahdollistaa pääsy laitteiden ja ohjelmistojen äärelle jo varhain. Kannustan vanhempia tuomaan älypuhelimet ja tietokoneet nuoren saataville ja tukemaan niiden turvallista käyttöä.”

2. Auta nuorta yhdistämään teknologia ja kiinnostuksen kohteet. ”Tulevaisuuden työelämässä harrastuneisuuden merkitys korostuu muodollisen koulutuksen rinnalla. Älypuhelimien kaltainen arjen teknologia mahdollistaa omaehtoisen oppimisen, ja sitä myöten kiinnostusten kehittämisen osaamiseksi tai jopa elinkeinoksi. Tubettajat ovat tästä suuntauksesta ajankohtainen esimerkki, mutta uskon teknologian mahdollistavan jatkossa myös muita, aivan uudenlaisia ammatteja.”

3. Rohkaise kokeilemaan. ”Vaikka nuori on utelias ja kiinnostunut teknologian tuomista mahdollisuuksista, itseluottamuksen puute voi estää häntä toteuttamasta itseään. Kokeilujen kannustaminen on keskeistä, olipa kyseessä ensimmäinen itse kirjoitettu komentorivi, älypuhelinsovellus tai suurempi digitaalinen luomus. Meillä jokaisella on oma ääni, ja teknologian avulla voimme tuoda sen kaikkien kuuluville.”

Huawei-yhteyshenkilö – kuluttajaliiketoiminta:

Elina Takala, Huawei Technologies Oy, Consumer Business Group, markkinointi- ja viestintäjohtaja, 050 3217863, elina.takala@huawei.com

Kuvat ja -materiaalipyynnöt, tuotelainat:
Panu Alanko, Republic of Communications, 050 414 2001, panu.alanko@republic.fi

Lisätietoa Huawei Consumer Business Groupista

Huawein  innovatiivisia tieto- ja viestintäteknologian tuotteita ja palveluja on saatavilla yli 170 maassa, ja niitä käyttää jo kolmasosa maailman väestöstä. Huawei nousi vuoden 2018 toisella kvartaalilla maailman toiseksi suurimmaksi puhelinvalmistajaksi toimitettujen puhelinten kappalemäärissä mitattuna.

Huaweilla on 18 tutkimus- ja tuotekehityskeskusta kahdeksassa Euroopan maassa (Suomi, Belgia, Ranska, Saksa, Irlanti, Italia, Ruotsi ja Iso-Britannia). Suomessa Huawein edistykselliset tutkimus- ja tuotekehityskeskukset sijaitsevat Helsingissä ja Tampereella. Huawei työllistää maailmanlaajuisesti yli 180 000 henkilöä, joista yli 80 000 työskentelee tutkimuksen ja tuotekehityksen parissa.

Huawein Consumer Business Group on yksi Huawein liiketoimintayksiköistä, joka tuottaa korkealuokkaisia älypuhelimia, tietokoneita, tabletteja, puettavaa älyteknologiaa ja pilvipalveluita. Huawein maailmanlaajuinen verkosto on rakennettu yli 30 vuoden kokemuksella televiestintäteollisuudesta, ja yhtiö on omistautunut toimittamaan innovatiivisimpia teknologisia ratkaisuja kuluttajille ympäri maailmaa. Vuonna 1987 perustettu Huawei on yksityinen yritys ja täysin työntekijöidensä omistama. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Kiinan Shenzhenissä.

Lue lisää: http://consumer.huawei.com

Huawei Suomi sosiaalisessa mediassa:
Facebook: https://facebook.com/HuaweiMobileFi
Instagram: https://instagram.com/HuaweiMobileFi