Näin moni suomalaiskuski myöntää ajavansa selvää ylinopeutta

POP Vakuutuksen teettämän valtakunnallisen Kumpiratissa-kyselyn mukaan suomalaiskuskien kaasujalka on raskas: jopa joka viides kyselyyn vastannut kertoo ajavansa selvää ylinopeutta. Moni voi ajaa vanhasta tottumuksesta ylinopeutta, vaikka talvirajoitusten myötä nopeutta pitäisi laskea entisestään. Liikenneturvan ennakoivan ja turvallisen ajon kouluttaja, kilpa-autoilija Emma Kimiläinen muistuttaa, että olosuhteisiin nähden liian suuri nopeus vaikuttaa auton käyttäytymiseen äkkijarrutus- tai ohjaustilanteissa.

POP Vakuutuksen Kumpiratissa-kyselyn tulokset paljastavat, että lähes joka viides suomalainen ajaa yleensä 110 kilometriä tunnissa tai kovempaa, kun nopeusrajoitus on 100 kilometriä tunnissa. Tietoisesti ylinopeutta ajavat erityisesti alle 50-vuotiaat: joka neljäs alle 30-vuotias ja joka viides 30–49-vuotias ajaa vähintään 10 kilometriä tunnissa yli sallitun nopeusrajoituksen. Lievää ylinopeutta ajaa huomattavan suuri prosentti vastaajista: jopa puolella mittari kipuaa yleensä 105 kilometrin tuntivauhtiin satasen alueella.

- Jos ylinopeus on 10 kilometriä tunnissa, tämä mielletään usein liikenteen sujuvuudeksi, mutta jokaisen olisi hyvä ymmärtää pienenkin ylinopeuden aiheuttamat riskit. Kun nopeutta nostetaan edes muutamalla kilometrillä tunnissa, auton hallinta vaikeutuu huomattavasti, Emma Kimiläinen huomauttaa.

Mustaa jäätä ei erota tien pinnasta

Etelä-Suomessa muutetaan parhaillaan nopeusrajoituksia vastaamaan talven olosuhteita. Pohjois-Suomessa rajoituksia on jo muutettu aiemmin. Moni ajaa tästä huolimatta vanhasta tottumuksesta kesänopeutta, jos tien pinta näyttää päällepäin hyvältä. Mustaa jäätä on kuitenkin erittäin vaikea huomata ja se saattaa yllättää kokeneenkin kuskin.

- Nopeusrajoitukset on laskettu sen mukaan, mitä tie ja muut olosuhteet vaativat. Fysiikan lakeja ei kannata uhmata, Kimiläinen toteaa.

- Monesti myös kuvitellaan, että perille pääsee paljon nopeammin, kun ajetaan ylinopeutta. Mutta todellisuudessa aikaa voitetaan useimmiten vain pari minuuttia, vaikka matkaa taitettaisiin jopa 60 kilometriä. Ajaessaan voisi pohtia, onko kaikki siitä kahdesta minuutista kiinni, jos kuitenkin samalla riskeeraa oman ja muiden turvallisuuden, Kimiläinen kehottaa.

Hurjastelu voi tulla kalliiksi

Mikäli hurjastelu johtaa kolariin, se voi kaiken kukkuraksi tulla syylliselle kalliiksi. Vakuutuskaan ei välttämättä auta, jos liikenneonnettomuuden syynä on ollut merkittävä ylinopeus tai syyllinen on toiminut muulla tavalla lain vastaisesti. Vakuutuksenottajan tulee aina noudattaa vakuutusehdoissa kerrottuja suojeluohjeita, jotka pyrkivät estämään vahingon syntymisen tai pienentämään vahingon laajuutta.

- On ilman muuta selvää, että jos lähtee ajamaan päihtyneenä ja aiheuttaa liikennevahingon, se vaikuttaa korvauspäätökseen. Useimmat eivät välttämättä tiedä, että myös hyvin sairaana tai väsyneenä ajaminen on suojeluohjeissa kielletty, sanoo POP Vakuutuksen korvausjohtaja Sami Malinen.

- Vastaan on tullut joitain tapauksia, joissa vahingon aiheuttaja on todistetusti ajanut törkeää ylinopeutta. Tästä johtuen hurjastelleen asiakkaan vahingot on korvattu vain osittain tai evätty jopa kokonaan, Malinen toteaa.

Liikenneturvan ennakoivan ja turvallisen ajon kouluttaja ja kilpa-autoilija Emma Kimiläisen vinkit ennakoivaan ja turvalliseen ajoon:

• Pidä nopeudet rajoitusten mukaisina ja ota huomioon ajo-olosuhteet.
  • Turvaväli on mahdollisuuksien mukaan taajamassa vähintään puolet ajettavasta nopeudesta metreinä (40km/h = 20m) ja maantiellä yhtä monta metriä kuin on nopeuttakin (100km/h = 100m).
  • Varaa riittävästi aikaa matkantekoon, jotta voit ajaa rauhallisesti ja välttää turhaa riskinottoa.
  • Pidä katse aina tiessä tarpeeksi pitkällä, niin liikennettä on helpompi ennakoida.
  • Muistathan, että pienikin nopeuden lisäys vaikuttaa auton käyttäytymiseen äkkijarrutus- tai ohjaustilanteissa fysiikan lakien puitteissa.
  • Kannattaa toki osallistua turvallisen ajon koulutukseen, mikäli tilaisuus tarjoutuu. Harjoittelemalla käytännössä oppii tehokkaimmin toimimaan yllättävässä tilanteessa tien päällä.

Kyselyn toteutti POP Vakuutuksen toimeksiannosta tutkimusyhtiö M3 Research elokuussa 2016. Kyselyyn osallistui 1000 suomalaista eri puolilta Suomea, iältään 18−65-vuotta.

Median yhteydenotot:
Helena Tielinen, helena.tielinen@suomenvahinkovakuutus.fi, +358 (0)40 8372 431

POP Vakuutus on uuden ajan suomalainen digivakuutusyhtiö, joka tarjoaa asiakkailleen selkeitä ja edullisia vahinkovakuutuksia verkossa. POP Vakuutuksen valtteja ovat ymmärrettävä viestintä, totuttua paremmat verkko- ja mobiilipalvelut sekä mutkaton asiakaspalvelu. POP Vakuutus on Suomen Vahinkovakuutus Oy:n markkinointinimi.