Ohjelmistoyhtiö Umbra vie 3D-osaamista uusille markkinoille tuoreen rahoituspotin voimin

Pelialan ohjelmistotuottajana menestynyt Umbra julkistaa keränneensä alkukesästä päättyneellä rahoituskierroksella yhteensä 3 miljoonaa euroa. Rahoittajien joukkoon lukeutuu sekä yksityishenkilöitä että yrityksiä, kuten pääomasijoittajat Inventure, Lifeline Ventures ja Initial Capital. Kerätyillä varoilla Umbra jatkaa pioneerityötään grafiikkateknologian parissa kehittääkseen uutta ohjelmistoa, jolla voidaan esittää reaaliajassa mitä tahansa 3D-sisältöä millä tahansa laitteella. Tavoitteena on luoda toimialasta riippumaton teknologiastandardi, joka vastaa tulevaisuudessa yleistyvän 3D-sisällön vaatimuksiin.

“Kehitämme teknologiaamme mahdollistamaan erittäin suurten 3D-mallien tallentamisen, suoratoiston ja kuvantamisen vaivattomasti. Käytössämme on jo toimiva prototyyppi, joka tullaan ensin julkaisemaan suurten pelimoottorien kuten Unityn ja Unrealin yhteydessä. Haluamme tuoda 3D:n kaikkien ulottuville kehittämällä ohjelmistoa yhä useammalle alustalle ja yhä useamman käyttäjän tarpeisiin”, kertoo Umbran toimitusjohtaja Otso Mäkinen.

Maailmanmarkkinoilla kysyntä Umbran 3D-teknologialle on kasvussa. Googlen ja Applen kaltaiset suuryritykset ovat jo aloittaneet ympäröivän maailman virtuaalisen mallintamisen, vaikka suurten tiedostomäärien käsittely ei vielä nykyisellä kuluttajateknologialla ole mahdollista. Lisäksi tulevat innovaatiot, kuten virtuaalitodellisuus ja muunneltu todellisuus edellyttävät vielä tätäkin tehokkaampaa suorituskykyä ja suurempaa ruudunpäivitysnopeutta.

Pelialan kokemus 3D-innovaation taustalla

Kehitteillä oleva uusi teknologia perustuu Umbran olemassa olevaan näkyvyysoptimointiohjelmaan, joka mallintaa 3D-ympäristön keskittäen prosessointitehon vain käyttäjälle kulloinkin näkyvillä olevaan sisältöön. Nykyistä ohjelmistoa on käytetty jo vuosien ajan mallintamaan sisältöä suuren tuotantoluokan videopeleissä ympäri maailman.

Jatkossa Umbran teknologia taipuu yhä useamman toimialan käyttöön. Sen avulla voidaan ratkoa esimerkiksi 3D-skannauksen haasteita, joissa vaaditaan tehokasta ohjelmistoa valtavien ja monimutkaisten tiedostojen käsittelyyn. Tulevaisuuden käyttökohteita Umbran ohjelmistolle ovat muun muassa karttasovellukset, simulaatiot sekä rakenne- ja arkkitehtisuunnittelu, joissa voidaan luoda yksityiskohtaisia 3D-malleja todellisista kohteista, kuten rakennuksista ja kaupungeista.

Umbran huippuammattilaisista koostuvan tiimin rekrytointitarve kasvaa edelleen uuden teknologiahankkeen myötä Suomessa ja ulkomailla.

Katso videoesittely Umbran 3D-innovaatiosta: https://youtu.be/92OF3rRzbvE.

Lehdistöyhteydet: Jenni Ahlapuro, Umbra, +358405279158, jenni@umbra3d.com.

Tietoa Umbrasta

Umbran 3D-teknologia on vauhdittanut yli 100 videopelin grafiikkaa jo lähes kymmenen vuoden ajan. Asiakkaiden joukkoon lukeutuu mm. kansainvälisesti tunnettuja pelistudioita, joiden käsialaa ovat suuren luokan pelituotannot, kuten Call of Duty: Advanced Warfare, Batman Arkham Knight, The Witcher 3: Wild Hunt, Quantum Break ja Destiny. Tulevaisuudessa työ videopelien parissa jatkuu ennallaan uusien liiketoiminta-alueiden rinnalla. Umbra on vuonna 2006 perustettu ohjelmistoyritys, jonka päämaja sijaitsee Helsingissä. Lehdistömateriaali saatavilla osoitteessa: www.umbra3d.com/about.