Oletko lähdössä autolla ulkomaille? Ota huomioon nämä asiat!

Ulkomaille lähdettäessä matkavakuutus on useimmille itsestäänselvyys. Kun matkaan lähdetään autolla, ihmisten ja matkatavaroiden vakuuttamisen lisäksi on syytä huolehtia myös auton vakuutuksista ja tarvittavista todistuksista. POP Vakuutuksen asiantuntija kertoo, mitä kaikkea auton omistajan tulee muistaa, kun suunnitelmissa on lähteä omalla autolla ulkomaille.

Green card eli vihreä kortti on kansainvälinen todistus voimassa olevasta liikennevakuutuksesta. Suomalainen liikennevakuutus on automaattisesti voimassa Pohjoismaissa, EU- ja ETA-maissa sekä Sveitsissä ja Liechtensteinissa, kun autossasi on suomalaiset rekisterikilvet. Vihreä kortti ei siis ole näissä maissa pakollinen. Pohjoismaiden ulkopuolelle matkustettaessa vihreä kortti on kuitenkin hyvä olla mukana.

EU- ja ETA- (Euroopan talousalue) maiden ulkopuolisiin, vihreän kortin piiriin kuuluviin maihin matkustettaessa kortti on pakollinen. Tällainen maa on esimerkiksi Venäjä. Jos mukanasi on esimerkiksi perässä vedettävä matkailuvaunu, sille tulee hankkia oma vihreä kortti. Autossa on aina pidettävä mukana myös rekisteröintitodistusta. Jos automatkasi suuntautuu maahan, joka ei kuulu vihreän kortin piiriin, kohdemaahan saavuttaessa maan rajalta on ostettava rajavakuutus.

– Vihreä kortti on helppo tilata oman vakuutusyhtiön verkkosivuilta, mutta tilaus kannattaa tehdä jo pari viikkoa ennen matkaa, jotta se ehtii varmasti perille. Kortti tulee kotiin nimittäin postitse, POP Vakuutuksen Carita Kuusisto muistuttaa.

Kaskovakuutuksen omavastuu voi olla jopa nelinkertainen

Kaskovakuutus on vapaaehtoinen vakuutus, joka turvaa auton ja siihen liittyvät varusteet. Kaskovakuutuksen voimassaolossa saattaa olla maakohtaisia rajoituksia ja omavastuun suuruus voi vaihdella. Ennen matkaa kannattaa tarkistaa vakuutusehdoista, onko kaskovakuutus voimassa kohdemaassa ja minkä suuruinen omavastuu on vahinkotilanteessa.

– Joissain maissa omavastuu saattaa olla jopa nelinkertainen ja jo Pohjoismaiden ulkopuolella sattuneissa vahingoissa kaksinkertainen. Lisäksi on hyvä muistaa, että kaskovakuutus on yhtäjaksoisesti voimassa ulkomailla enintään 30 päivän ajan, Kuusisto toteaa.

Jo ennen matkaa on hyvä selvittää, miten kohdemaassa tulee toimia vahingon sattuessa ja minkälaiset korvauskäytännöt maassa on. Korvauskäytännöt ovat tavallisesti vahingon tapahtumamaan säännösten mukaisia ja näissä voi olla suuriakin eroja. Ohjeita vahinkotilanteiden varalle kannattaa kysyä esimerkiksi omalta vakuutusyhtiöltäsi.

Kun lähdet ulkomaille omalla autolla, muista nämä

• green card eli vihreä kortti, joka on omasta vakuutusyhtiöstä tilattava kansainvälinen liikennevakuutustodistus
  • auton rekisteröintitodistus. Valtakirjan tai maastavientiluvan tarvitset, jos sinua ei ole merkitty todistukseen auton omistajaksi tai haltijaksi tai jos ajoneuvon omistaja on rahoitusyhtiö. Maastavientiluvan saat rahoitusyhtiöstä ja valtakirjan esimerkiksi vakuutusyhtiöstä.
  • suomalainen ajokortti ja passi
  • matkavakuutuskortti (jokaisen matkustajan kannattaa olla vakuutettuna)
  • vakuutusyhtiön yhteystiedot helposti saataville sekä hätäpalvelunumero. Huom! Yleinen hätänumero on Euroopassa 112!

POP Vakuutus on uuden ajan suomalainen digivakuutusyhtiö, joka tarjoaa asiakkailleen selkeitä ja edullisia vahinkovakuutuksia verkossa. POP Vakuutuksen valtteja ovat ymmärrettävä viestintä, totuttua paremmat verkko- ja mobiilipalvelut sekä mutkaton asiakaspalvelu. POP Vakuutus on Suomen Vahinkovakuutus Oy:n markkinointinimi.

Lisätietoa:

Helena Tielinen, helena.tielinen@suomenvahinkovakuutus.fi, +358 (0)40 8372 431.