Pääsiäislentojen merkittävä myöhästyminen Helsinki-Vantaalla on todennäköisempää loman loppu- kuin alkupuolella

Viikonloppuna vietetään pääsiäistä, ja moni suuntaa miniloman viettoon ulkomaille. Lentomatkustajia korvausasioissa auttavan AirHelpin ylläpitämä tilastotietokanta kertoo, että korvaukseen oikeuttavat myöhästymiset pääsiäisen lentoliikenteessä ovat viime vuosina ajoittuneet lomajakson loppuun.

Kolmena edellisvuonna pääsiäislomajakson vilkkain lentopäivä Helsinki-Vantaalta on aina ollut vapaiden alkamispäivä, eli heti ensimmäinen torstai. Jokaisena vuonna kyseisenä päivänä yläilmoihin singahti noin 220 konetta. Korvaukseen oikeuttavilta, eli perutuilta tai yli kolme tuntia myöhästyneiltä, lennoilta on kuitenkin vältytty Helsinki-Vantaalla menoliikenteen ensimmäisinä päivinä viimeisen kolmen vuoden aikana.

Tämä on erikoista, sillä sekä vuonna 2015 että 2017 pitkäperjantaita edeltävä päivä oli lentosujuvuudessa mitattuna lomajakson heikoin; kumpanakin vuonna vähintään 15 minuutin myöhästymisiä koki noin 17 prosenttia lennoista, kun taas otantajaksojen parhaina päivinä luku putosi alle viiden prosentin. Lomien alkamispäivän ruuhkassa lennot siis ovat verrattain usein jonkin verran myöhässä (15-180 minuuttia), mutta eivät tarpeeksi, jotta lentoyhtiöiden korvausvelvoite astuisi voimaan.

Korvausvelvoitteen alaiseksi saatetaan luokitella esimerkiksi perutut tai yli kolmella tunnilla myöhästyneet lennot silloin, kun myöhästymisen ei katsota johtuvan huonon sään kaltaisesta poikkeusolosuhteesta, vaan lentoyhtiön toiminnasta.

Korvausvelkaa kasvattaneet lennot ajoittuivat sen sijaan lomajaksojen loppuun. Viime vuoden lomajakson kumpikin korvausvelvoitteen alainen lento osui maanantaihin. Vuonna 2016 pyhien ilmaliikenne takkuili pahemmin – peräti kahdeksan lentoa joko peruttiin tai myöhästyi tarpeeksi, jotta korvausvelvoite astui voimaan, ja nämä lennettiin loman kolmen viimeisen päivän aikana. Vuonna 2015 vastaavia tapauksia oli kaksi: yksi sunnuntaina ja yksi maanantaina.

Korvausvelalla tarkoitetaan laskennallista arvoa, joka saadaan, kun lasketaan yhteen kaikki vakiokorvaukset, joita matkustajat ovat EU:n EC 261 -asetuksen nojalla oikeutettuja saamaan lentoyhtiöltä. Esimerkiksi vuoden 2016 pääsiäislomajakson aikana korvausvelka kasvoi kahdeksan tapauksen myötä noin 480 000 euroon.

"Vaikka pääsiäinen näkyy selkesäti matkustustilastoissa, ei piikki ole niin terävä, että se aiheuttaisi valtavaa haastetta hyvin toimivalle Helsinki-Vantaalle”, sanoo AirHelpin Suomen-maajohtaja Aleksi Seppo.

Helsinki-Vantaalta lentävien suosikkikohde pääsiäisen aikaan on Tukholmassa sijaitseva Arlandan lentokenttä, johon suuntasi noin 50-60 lentoa kunakin vuonna. Reitti on muutoin toiminut matkustajamäärään nähden hyvin, mutta viime vuoden pääsiäisenä se oli erityisen altis myöhästymisille. Yli 20 prosenttia lennoista Helsinki-Vantaalta Arlandaan myöhästyi vähintään varttitunnin viime vuonna.

Lisätiedot:

Aleksi Seppo

Maajohtaja, AirHelp

aleksi.seppo@airhelp.com

Mediamateriaalit:

Ville Heinonen

Republic of Communications

ville.heinonen@republic.fi

+358 50 413 7118

AirHelp on maailman johtava lentomatkustajia korvausasioissa auttava yritys, joka tukee matkustajia näiden hakiessa korvauksia myöhästyneistä, perutuista ja ylivaratuista lennoista kansainvälisten asetusten mukaisesti.

Yritys perustettiin vuonna 2013 ja siitä lähtien se on auttanut yli 5:ttä miljoonaa matkailijaa. AirHelp-hakemusten avulla matkustajat ovat saaneet korvauksia lähes 300 miljoonan euron edestä.

AirHelpin palvelu on käytössä 30 maassa ja 16 kielellä. Suomessa ja suomeksi palvelu on ollut saatavilla vuodesta 2014. Tällä hetkellä AirHelpillä on maailmanlaajuisesti töissä yli 500 työntekijää. Kattavasti lisää tietoa matkustajan oikeuksista saa AirHelpin verkkosivuilta: https://www.airhelp.com/fi/tunne-oikeutesi/