Saksalainen INIT toimittaa Turkuun julkisen liikenteen seuranta- ja hallintajärjestelmän

Saksalainen julkisen liikenteen liikenne- ja lippujärjestelmien toimittaja INIT on solminut Turun kaupungin kanssa sopimuksen julkisen liikenteen seuranta- ja hallintajärjestelmän (ITCS, Intermodal Transport Control System) sekä lippujärjestelmän toimittamisesta.

Kymmenvuotinen, investointikustannuksiltaan kolmen miljoonan euron arvoinen sopimus on yrityksen päänavaus Suomen markkinoille. INIT on jo perustanut tytäryrityksen Suomeen.

”Olemme valmistelleet tuloamme Suomen markkinoille jo pitkään. Tunnemme maan ja paikalliset liikenneyritykset hyvin”, INITin toimitusjohtaja Gottfried Greschner toteaa.

Viimeisintä tekniikkaa edustava ratkaisu

Turku on päättänyt laajentaa joukkoliikenneverkostoaan useilla uusilla reiteillä, ja suunnitelmissa on myös pikaraitioliikenteen aloittaminen. Tavoitteena on kehittää Turun kaupunkiseudun joukkoliikennettä ja samalla vähentää liikenteen aiheuttamia hiilidioksidipäästöjä. Tämän vuoksi Turku valitsi viimeisintä tekniikkaa edustavan ratkaisun liikenteen seuranta- ja hallintajärjestelmäksi, joka pystyy tarjoamaan sekä integroidun liikenne- ja lippujärjestelmän että reaaliaikaisen matkustajainformaation.

Ensi alkuun järjestelmään liitetään noin 200 ajoneuvoa, jotka varustetaan EVENDpc-laitteella, joka on INITin kehittämä ajoneuvoihin asennettava integroitu ajoneuvotietokone ja lipunmyyntilaite. Laite hoitaa lipunmyynnin lisäksi tiedonsiirron ajoneuvon ja liikenteenohjauskeskuksen välillä.  Järjestelmän avulla matkustajat saavat pysäkeillä, internetistä ja älypuhelimista ajantasaista tietoa liikenteestä, ja liikennöitsijät pystyvät ajantasaisen tiedon avulla reagoimaan nopeasti muuttuneisiin olosuhteisiin ja parantamaan täsmällisyyttään. Näin palvelun laatu paranee ja asiakastyytyväisyys kasvaa.

INITin Turulle toimitettavassa ratkaisussa erityistä on se, että järjestelmään voidaan liittää eri liikenneyhtiöitä ja kulkuvälineitä. Yrityksille tärkeä tieto esimerkiksi lipunmyyntimääristä ei välity kilpailijoille, vaan ainoastaan kyseiselle yritykselle. Järjestelmään pystytään myöhemmin lisäämään eri komponentteja, ja näin muokkaamaan sekä laajentamaan kokonaisratkaisua asiakkaan tarpeiden mukaisesti. Turku sisällytti INITin kanssa solmimaansa sopimukseen useita optioita, jotta julkisen liikenteen verkosto täyttäisi Turun kestävän kaupunkiliikenteen suunnitelman asettamat tavoitteet.

Lisätietoja:

Pohjoismaiden aluemyyntipäällikkö Jussi Laakso, Init Innovations in Transportation Oy, puh. +358 50 3536922, jlaakso@init-ka.de

Viestintävastaava Simone Fritz, Init innovation in traffic systems AG, puh. +49 721 6100 115, ir@initag.de

INIT on maailmanlaajuisesti johtava julkisen liikenteen liikenne- ja lippujärjestelmien toimittaja. Yrityksen perusti tekniikan tohtori Gottfried Greschner vuonna 1983 yliopiston spin-off-yrityksenä. Karlsruhessa, Saksassa sijaitsevan pääkonttorin lisäksi INITillä on nykyisin toimipisteet myös Yhdysvalloissa, Kanadassa, Australiassa, Dubaissa, Singaporessa, Iso-Britanniassa, ja Suomessa. INITin emoyhtiö init innovation in traffic systems AG (INIT AG) on ollut Frankfurtin Pörssin Neuer Markt-listalla vuodesta 2001. Vuonna 2012 INITin liikevaihto oli 97,3 miljoonaa ja tulos 10,9 miljoonaa euroa. Yrityksessä työskentelee noin 420 henkeä.