Sami “Hele” Heleniukselle valmentajapaikka unelmien joukkueesta

Jokerit Legendat tammikuussa haastava valtakunnallinen D-junioreista koottava Huawei Hockey Pro Day -joukkue saa valmentajakseen Sami Heleniuksen. Itse jo nelivuotiaana kiekkourastaan päättänyt Helenius aikoo laittaa ”papat puuskuttamaan” nuoren tiiminsä voimin. Kokenut juniorivalmentaja toivoo päivän valottavan nuorille pelitrikkien ohella, millaista ammattilaispelaajan elämä on.

-  Olin otettu, kun kysyivät valmentajaksi. Tykkään nuorten kanssa toimimisesta ja jääkiekko on lähellä sydäntä ja tässä projektissa yhdistyy molemmat. Tosi ilolla lähden pyörittämään tätä valmennushommaa, Helenius tuumaa poikamainen pilke silmä kulmassa.

Helenius on valmentanut Jokerien C-junioreita sekä Viron alle 18- ja alle 20-vuotiaiden juniorimaajoukkueita. Tällä hetkellä hän käskyttää nuoria KJT-Haukkoja.

-  Tuossa 25-vuotiaana tuli sellainen elämys, että sitten kun lopetan peliuran, niin lähden valmentamaan. Jo silloin kohteena oli 13–17-vuotiaat. B-junnut ovat juuri täysikäisyyden kynnyksellä. Siinä vaiheessa tulee niin paljon kaikkia eri asioita; koulu pitää hoitaa – painotan aina, että se on ykkösjuttu, sitten tietysti jääkiekko. Sitten tulee seurustelukumppaneita ja niin edelleen. Kaikki pitää saada menemään hyvässä balanssissa eteenpäin. Tuossa iässä valmentajalla on vastuu muustakin kuin vain kokoonpanosta ja treeneistä. Pitää saada pojat tajuamaan, että kaikki nämä asiat voi viedä läpi yhtenäisesti, mistään ei voi kuitenkaan lähteä lintsaamaan, vaan itsellä on vastuu.

Helenius muistaa itse olleensa juniorina intohimoinen treenaaja.

- Jokelan luonnonjääkaukalossa valot usein sammuivat, kun jäin sinne vielä. Haaveet ovat aina olleet korkealla. Äidilläni on vieläkin tallessa päiväkodissa tädille nelivuotiaana sanelemani Tulevaisuuteni minä -tarina, missä totesin, että Samista tulee jääkiekkoilija. Pakko sanoa, että sillä tavalla olen saanut kulkea onnellisten tähtien alla, että on päässyt toteuttamaan tuon unelman ja pelaamaan rakastamaansa lajia ammatikseen. Päivääkään en vaihtaisi pois. Nyt kun lopettamisestani on vähän yli kuusi vuotta, niin muistot kultaantuvat entisestään. Sitä kun saunan jälkeen terassilla alkaa omia polkuja mietiskellä, niin kyllä siinä kiva hymynkare nousee suupieliin, Helenius summaa.

Yhteistä jääaikaa kiekkolegendojen kanssa

28.1.2017 pelattavaa Huawei Hockey Pro Day -päivää Helenius odottaa mielenkiinnolla.

- Ympäri Suomea tulevat nuoret kiekkoilijat pääsevät seuraamaan läheltä ammattilaiselämää ja näkemään, millaisilla jalustimilla ammattilaisurheilu on Suomessa ylipäätään. Päivästä tulee kaikin puolin huikea setti. Näkisin, että päivä tarjoaa hyvää motivaatiota sen suhteen, että jos homma menee hyvin ja kehitystä tapahtuu ja oma sitoutuminen on korkea, mahdollisesti joku näistä pelaajista voi pelata täällä jonakin päivänä, kuka tietää.

Suurin anti lienee kuitenkin yhteinen jääaika kokeneiden urheilijoiden kanssa. Helenius myöntää, että oman idolin kohtaaminen on muuttanut häntäkin.

- Hyviä esikuvia tarvitaan aina, eikä vain urheilupuolelta vaan elämässä yleensäkin. Itselläni Jari Kurri oli yksi kovimmista ikoneista, ellei kovin. Selänteen Teemu tulee perässä, mutta kyllä Jari oli nimenomaan oman nuoruusaikani kirkkain tähti. Kun vielä 15-vuotiaana pääsin Jari Kurrin kiekkokouluun apuvetäjäksi ja huomasin miten nöyrä, kiva ja hyvä ihminen hän on, niin kyllä se muutti omaa ajattelumaailmaa ja käyttäytymistä. Sillä vaikka olet ammattiurheilija ja on kameroita ja haastatteluja, niin ihminen ei voi muuttua. Pitää olla suvaitsevainen, lempeä ja vastaanottavainen, vaikka menestystä tuleekin.

Silti Heleniuksen alaisuudessa ei aiota päästää ketään helpolla, kunhan jäälle päästään.

- Vaikka vastapuolella on kokemusta, taitoa ja arvokisamitalejakin kansainvälisiltä kentiltä, niin uskon että nuoruuden voima on se juttu mihin me satsataan. Pidetään kova tempo jäällä ja pistetään papat puuskuttamaan ja hikoilemaan, sitä kautta saadaan maalintekopaikkoja ja onnistumisia. Uskon, että siitä tulee ihan hyvä keitos.

- Meille oli tärkeää, että päivään koottavalle huipputiimille saadaan hyvä valmentaja. Sami Helenius ymmärtää joukkuehengen päälle, sekä osaa kannustaa nuoria juuri oikealla tavalla tavoittelemaan unelmiaan, iloitsee Huawein kuluttajatoiminnan markkinointi- ja viestintäjohtaja Sofia Lehtimäki.

Huawei Hockey Pro Day -päivä on jääkiekkoileville D-junioreille järjestettävä ainutlaatuinen pelipäivä. Päivään voi vielä hakea mukaan osoitteessa huaweihockeyproday.fi, hakeminen päättyy 19.12.2016. Joukkueeseen valitaan yhteensä 20 pelaajaa. Varsinainen pelipäivä järjestetään Hartwall Arenalla 28.1.2017.

Lisätietoja ja lehdistömateriaalit:

Eevakaisa Mölsä, Republic of Communications, 040 74 66 556, eevakaisa.molsa@republic.fi

Maija Hyötyläinen, Republic of Communications, 050 572 96 79, maija.hyotylainen@republic.fi

Huawei

Huawei on johtava maailmanlaajuinen informaatio- ja viestintäteknologian (ICT) ratkaisujen tarjoaja, joka palvelee telealan operaattoreita, yrityksiä, kuluttajia ja julkista sektoria. Huawei tekee myös tiivistä yhteistyötä yliopistojen kanssa ympäri maailman. Huawein innovatiivisia ICT-ratkaisuja, -tuotteita ja -palveluita käytetään yli 170 maassa. Vuonna 1987 perustettu Huawei on yksityinen yritys ja täysin työntekijöidensä omistama. Huawei työllistää maailmanlaajuisesti yli 176 000 henkilöä ja yrityksen 9 900 Euroopassa olevasta työntekijästä 1 200 työskentelee tutkimuksen ja tuotekehityksen (T&K) parissa. Yrityksellä on 18 T&K-keskusta kahdeksassa Euroopan maassa (Suomi, Belgia, Ranska, Saksa, Irlanti, Italia, Ruotsi ja Iso-Britannia) ja se operoi lukuisia innovaatiokeskuksia yhteistyössä tele- ja ICT-alan partnerien kanssa.