Serres aloittaa viennin Pohjois-Amerikan markkinoille

Sairaaloissa käytettävien kliinisten imupussijärjestelmien valmistaja Serres Oy tekee päänavauksen Pohjois-Amerikan markkinoille aloittamalla viennin Kanadaan. Tänä keväänä 40-vuotista taivaltaan juhliva yritys vie tuotteitaan yli 30 maahan.

Vahvassa vedossa oleva vientiyritys on Euroopan markkinoilla alallaan suurin toimija, ja myös Japanin markkinoista yrityksellä on viidennes. Pohjois-Amerikka on ollut jo vuosia tähtäimessä, sillä imupussien maailmanmarkkinoista lähes 40 prosenttia on Yhdysvalloissa.

”Kanada on portti Pohjois-Amerikkaan, sillä se on tarpeeksi eurooppalaistyylinen markkina, johon tuotteemme istuvat.  Toimimme päämäärätietoisesti vahvan jalansijan saavuttamiseksi siellä”, kertoo Serres Oy:n toimitusjohtaja Mika Hagberg.

Pohjois-Amerikka on haastava markkina-alue, jossa markkinoita hallitsevat suuret paikalliset kilpailijat. Markkinapenetraation onnistumisen edellytyksenä on sitoutuneiden ja osaavien paikallisten kumppaneiden löytäminen. Serres aloittaakin viennin Kanadaan solmimalla sopimuksen paikallisen jakelijan kanssa. Toimitukset Kanadaan käynnistyvät kesäkuussa.

Laatua kilpailukykyisesti

Serres Oy:n vientitoiminta alkoi vuonna 1988 viennin käynnistyessä Ruotsiin. Nykyisin Serres Oy:n tuotannosta lähes 80 prosenttia menee vientiin.  Euroopan ja Japanin lisäksi yritys vie sairaalatuotteitaan myös Kiinaan, jonne vienti aloitettiin vuonna 2005.

”Kiina on hyvä ja kannattava markkina-alue, jossa olemme läsnä Pekingissä ja Shanghaissa. Kartoitamme parhaillaan myös muita mahdollisia vientialueita Kiinassa. Olemme niitä harvoja kotimaisia yrityksiä, jotka valmistavat Suomessa tuotteita, jotka viedään Aasian markkinoille”, toteaa Hagberg.

Kauhajoella 40 vuotta sitten perustetulla yrityksellä on tuotantolaitokset Kauhajoella ja Saarijärvellä. Yritys työllistää 160 työntekijää.  Liikevaihto on kasvanut tasaisen vahvasti, ja viime vuonna Serres ylsi 23,4 miljoonan euron liikevaihtoon.

”Meillä on kyky tuottaa laatua kilpailukykyisesti. Panostamme asiakaslähtöisyyteen sekä tuotekehitykseen. Tavoitteenamme on kasvaa vahvan kaksinumeroisesti koko ajan, mutta emme aio toteuttaa kasvua kannattavuuden kustannuksella”, linjaa toimitusjohtaja Mika Hagberg.

Terveydenhuollon imupussijärjestelmien lisäksi Serres valmistaa Pohjoismaiden johtavia LVI-alan tuotteita.  Yrityksen juuri lanseerattu Vieser One -lattiakaivojärjestelmä sai vastikään arvostetun kansainvälisen red dot -muotoilupalkinnon.

Lisätietoja:

Toimitusjohtaja Mika Hagberg, Serres Oy, puh. puh. 040 7457 008

Serres 40 vuotta:

Taidolla ja tahdolla maailmanmarkkinoille

Terveydenhuollon imupussijärjestelmiä ja LVI-alan tuotteita valmistava Serres Oy on noussut 40 vuodessa kovalla yrittämisellä alansa eurooppalaiseksi johtajaksi ja tähyää yhä laajemmille markkinoille. Muovialan edelläkävijälle ei ollut tarjolla valmiita malleja, vaan ala piti opetella itse.

Serres Oy:n juuret juontavat vuoteen 1973, kun Insinööritoimisto Muovi-Serres, Jyllilä, Säntti Ky aloitti virallisesti toimintansa aprillipäivänä 1. huhtikuuta. Siihen aikaan muovi oli uusi materiaali, eikä alalla ollut Suomessa osaamista. Niinpä tuotannon opettelu ja kehittely veivätkin paljon aikaa ja varoja. Voimat olivat koetteilla, kun työpäivät venyivät välillä pariinkymmeneenkin tuntiin ja talous oli erittäin tiukalla. Ensimmäinen vakava takaisku tuli vain muutaman kuukauden jälkeen yrityksen perustamisesta, kun öljykriisin takia raaka-aineiden saanti kävi vaikeaksi ja hinnat moninkertaistuvat.

Yrityksen ensimmäinen tuote oli lattiakaivon korokerengas. Alkuvuosina tehtiin alihankintatöitä, mutta tilauksista oli kova pula. Tärkeä tulonlähde oli Säästöpankkiliiton osto-organisaation Samerkan kanssa tehty sopimus. Säästöpankeille tehtiin muun muassa jääkrapoja, cocktailtikkuja ja säästöpossuja, joiden muottien tekeminen oli kokemattomalle yritykselle haastava ponnistus.

Vielä vuonna 1983 Serres oli pieni yritys, jonka vuotuinen liikevaihto oli noin kuusi miljoonaa markkaa. LVI-tuotteiden markkinointi alkoi toden teolla 1980-luvun alussa yhteistyössä Uponorin kanssa. Vähitellen omien tuotteiden, kuten lattiakaivojen ja kirurgisissa operaatioissa käytettävien imupussien kehittäminen alkoi syrjäyttää alihankintatyötä. Mittavat kehityspanokset söivät kassavirtaa, samaan aikaan kun merkittävistä alihankintasuhteista luopuminen pienensi liikevaihtoa. Päätökset tehtiin kuitenkin tietoisesti, ja ne kantoivat hedelmää.

Suuntana kansainväliset markkinat

Serreksen uusista päätuotteista terveydenhuollossa ja LVI-alalla tuli markkinajohtajia kotimaassa jo 1980-luvulla. Seuraava vuosikymmen oli kansainvälistymisen ja uuden sukupolven tuotteiden kehittämisen aikaa. Kasvua tuli LVI-tuotteiden ja erityisesti sairaalaliiketoiminnan viennistä. Kansainvälistyminen alkoi Pohjoismaista ja laajeni sitten koko Länsi-Eurooppaan.

Jo 1970-luvulta alkaen jatkuvasti kehitellystä imupussista tuli kauhajokelaisyrityksen päätuote, jonka viennillä yritys kasvoi sopivin askelin. Sille rakennettiin kattava jakeluverkosto Suomeen ja ulkomaille, ja vuosituhannen vaihteessa Serres oli jo imupussien suurin valmistaja Euroopassa.

Vuonna 1996 yritys sai positiivista julkisuutta toimitusjohtaja Erkki Jyllilän saadessa European Small Business Person of the Year -palkinnon. Palkinto antoi uskottavuutta operointiin Euroopassa. Serreksen yrityskuva kirkastui entisestään, kun englantilainen Lloyd´s Register Quality Assurance myönsi sille ISO 9001 -laatusertifikaatin syksyllä 1999.

Pitkien valmistelujen ja tarkkojen suunnitelmien jälkeen sukupolvenvaihdos ajoitettiin aprillipäiväksi 2003. Kimmo Jyllilä valittiin hallituksen puheenjohtajaksi ja Mika Hagberg toimitusjohtajaksi.  Yrityksen kasvu on jatkunut vahvana koko 2000-luvun, ja vienti on laajentunut uusille markkinoille.

Omaa tuotantoa laajennettiin vuonna 2007 Saarijärvelle. Siellä valmistetaan sairaalatarvikkeita, kuten kokonaan uutta tuotetta imuletkua sekä perinteisiä imupusseja. Imupussien osuus yhtiön myynnistä on nykyään kolme neljäsosaa, ja loppu muodostuu LVI-alan tuotteista, lähinnä lattiakaivojärjestelmistä.

Nykyään Serres Oy vie tuotteitaan yli 30 maahan. Suurimmat vientimaat ovat Saksa, Ranska, Englanti, Italia, Espanja, Pohjoismaat, Japani ja Etelä-Afrikka. Yrityksen valmistamien imupussien markkinaosuus Euroopassa on noin 25 prosenttia. Viennin osuus liikevaihdosta nousee jo yli 80 prosenttiin.

Kasvu on ollut alkuajoista melkoista – vuonna 2012 liikevaihto oli jo 23,4 miljoonaa euroa, ja yritys työllisti lähes 160 ihmistä.