Suomi täytti Huawein maajohtajan odotukset – myynti kasvoi yli 40 prosenttia

Tiedote 31.12.2014 - Huawei raportoi sen Suomen myynnin kasvaneen yli 40 prosenttia vuonna 2014. Hyvää tulosta vauhdittivat muutamat carrier ja enterprice -puolen läpimurrot sekä yhtiön kuluttajatuotteiden vilkas myynti.

”Markkinaodotuksemme täyttyivät Suomen osalta. Yksi vuoden merkkipaaluista oli maailman ensimmäisen kaupallisen 450MHz LTE-verkon rakentaminen yhdessä Ukkoverkot Oy:n kanssa. Toimitimme heille verkon kokonaisratkaisuna”, kertoo Huawein Suomen maajohtaja KeQian Cao.Myös B-to-B ja kuluttajapuolen tuotteidemme myynti kasvoi, vaikka markkinoilla oli havaittavissa yleistä hiipumista. Esimerkiksi tablettisektorin kasvu hidastui jossakin määrin, mutta toisaalta älypuhelinten osalta myynti jatkui entisellään. Asiakkaat arvostavat tuotteidemme tarjoamaa hinta-laatusuhdetta”, toteaa Cao. Huawei sijoittaa Caon mukaan tuotekehitykseensä vuosittain 10 prosenttia sen myynnistä.

Huawei satsaa Pohjoiseen tosissaan – suomalainen peliosaaminen kiinnostaa

”Älypuhelinten historia on Suomessa muihin Euroopan maihin verrattuna pitkä. Tämä vaikuttaa muun muassa suomalaisten kuluttajakäyttäytymiseen puhelinsektorilla. Suomalaiset ovat hintatietoisia ja odottavat uudelta puhelimeltaan sen hintaan nähden paljon ominaisuuksia”, Huaweilla kaikkiaan 10 vuotta työskennellyt KeQian Cao kuvailee.

Vuonna 2015 yhtiöltä on odotettavissa uutuuksia sen P- ja Mate-puhelinsarjoihin sekä tabletti- ja mobiililaajakaistavalikoimiin. ”Keskitymme Suomen älypuhelinmarkkinaosuutemme kasvattamiseen. Tukenamme meillä on vahva kansainvälinen tuoteportfoliostrategiamme. Lisäksi jatkamme Suomen organisaatiomme kehittämistä ja vahvistamista”, Cao kertoo.

Huawei seuraa kuluttajien lisäksi myös eri alojen innovaatioita. ”Laitevalikoima on tällä hetkellä varsin laaja. Puhelimissa näyttö-runko-suhde kehittyy todennäköisesti edelleen. Kehitystyötä ohjaa myös laitteiden käyttötapa ja -tarkoitus. Esimerkiksi wellness on iso ja tärkeä business-mahdollisuus meille. Lanseerasimme alkuvuodesta ensimmäisen aktiivirannekkeemme Talkband B1:n. Kehitämme tätäkin tuotekategoriaa kuluttajien tarpeita seuraten”, sanoo Cao ja tarkentaa: ”Sisällön tuotanto on laitekehityksen ohella tärkeä fokusalue. Sen suhteen innovaatiomahdollisuudet ovat rajattomat. Harkitsemme yhteistyötä muutamien suomalaisten peliyhtiöiden kanssa tarjotaksemme suomalaisille aitoja elämyksiä Huawei-tuotteidensa parissa. Suomessa on paljon pelaamiseen liittyvää tietotaitoa ja lupaavia start up -yhtiöitä. Applikaatioiden ja tuotteiden täytyy mielestämme kehittyä yhdessä”, summaa Cao. Esimakua sisällöntuotannosta antaa Suomessa maailman ensimmäisenä lanseerattu Huawei Twitterliiga, http://huaweidevice.fi/twitterliiga/.

Lehdistösuhteet:Sofia Lehtimäki, Huawei Technologies Oy, 050 308 2228, sofia.lehtimaki@huawei.com

Kuvat ja tuotelainat: Maija Hyötyläinen, Republic of Communications, 050 572 9679, maija.hyotylainen@republic.fi

Tietoa Huawei Consumer Business Groupista
Yli 20 vuotta toiminut Huawei Consumer Business Group (BG) on yksi Huawein kolmesta liiketoimintasegmentistä. Se tarjoaa laajan valikoiman muun muassa matkapuhelimia, nettitikkuja, tabletteja, videoneuvottelujärjestelmiä, reitittimiä ja kytkimiä, palomuureja, erilaisia pilvipalveluja sekä muita älykkäitä teleliikenneratkaisuja.  Huawei Consumer BG on sitoutunut tuomaan viimeisimmät tietoliikenne- ja telelaitesovellukset kuluttajien ulottuville kilpailukykyiseen hintaan.

Huawei-laitteita myydään 170 maassa. Huawei on listattu mailman kolmanneksi suurimmaksi älypuhelinvalmistajaksi vuonna 2013. Huaweilla on 16 tutkimus- ja tuotekehityskeskusta eri puolilla maailmaa, mukaan lukien Intiassa, Kiinassa, Saksassa, Suomessa, Ruotsissa ja Yhdysvalloissa. Huawei työllistää maailmanlaajuisesti yli 150 000 työntekijää, joista noin 40 % työskentelee tutkimus- ja tuotekehityksessä. Huawei Technologies Oy on perustettu vuonna 2008. Huawein ensimmäinen merkittävä älypuhelinlanseeraus Suomessa oli Ascend P6 vuonna 2013.