Suurtutkimus: Lähes 40% matkustajista kokee, että lentoyhtiöt ovat kohdelleet heitä väärin

• AirHelp haastatteli 6 648:aa eurooppalaista lentomatkustajaa heidän tyytyväisyydestään lentoyhtiöiden palveluihin
  • Lähes 40 % eurooppalaisista lentomatkustajista kokee, että lentoyhtiöt ovat kohdelleet heitä väärin
  • Yleisimmät tyytymättömyyden aiheet liittyvät jalkatilan vähyyteen ja henkilöstön epäkohteliaisuuteen

37 prosenttia lentomatkustajista Euroopassa kokee saaneensa huonoa kohtelua lentoyhtiöltä. Asia käy ilmi maailman johtavan lentokorvausyhtiön AirHelpin teettämästä tutkimuksesta. Yli 7 100 vastaajan tuntoja kartoittaneen tutkimuksen mukaan noin viides lentohäiriöitä kokeneista matkustajista kertoi, että oli lennon myöhästyessä kokenut tulleensa jätetyksi oman onnensa nojaan lentokentälle, ettei lennon peruunnuttua saanut tarpeeksi tietoa lentoyhtiöltä tai ettei hänelle ollut tarjottu paikan päällä ruokaa ja juomaa.

EU-asetuksen EC 261 mukaan lentoyhtiöiden on tarjottava matkustajille ateria ja juotavaa sekä mahdollisuus kahteen puheluun tai sähköpostiin tapauksissa, joissa yli 1 500-kilometrinen lento myöhästyy yli kaksi tuntia. Tarvittaessa lentoyhtiön tulee lisäksi tarjota tällaisille matkustajille majoitus ja kuljetus majapaikalle.

Syitä siihen, että matkustajat eivät ole tyytyväisiä lentoyhtiön palveluun, on kuitenkin muitakin. Esimerkiksi 14 % haastatelluista matkustajista on ollut tyytymättömiä jalkatilaan lennoilla. Lähes 10 % vastaajista kertoi, että on törmännyt epäkohteliaaseen lentohenkilökuntaan. 7 % vastaajista puolestaan on joutunut laittamaan käsimatkatavaroitaan ruumaan. 4 % on joutunut vaihtamaan varaamansa paikat toisiin ja 5 %:lta lentoyhtiö on veloittanut piilomaksuja.

AirHelpin Suomen-maajohtaja Aleksi Seppo sanoo:

"Vuosien ajan Euroopassa on ollut ylitarjontaa lentoyhtiöistä. Tämä on johtanut hintasotaan, erityisesti suosituilla lomareiteillä. Lentoyhtiöt peruuttavat monia palveluitaan maksimoidakseen tuottonsa, ja liian usein maksaja on matkustaja. Esimerkiksi penkkirivejä lisätään lentokoneisiin, jotta maksavia asiakkaita saataisiin mahdollisimman paljon. Lisäksi henkilökuntavaatimuksissa on joustettu, mikä laskee matkustajille tarjotun palvelun tasoa merkittävästi.”

”Tämän seurauksena matkustajilla on nyt aiempaa vähemmän jalkatilaa, he saattavat kohdata epäkohteliasta käytöstä henkilökunnalta ja toisinaan joutuvat tilan vähyyden takia luovuttamaan matkatavaransa ruumaan. Lentoyhtiöillä on velvollisuus toimia asiakasystävällisesti, jotta ne pystyvät saavuttamaan kuluttajiensa luottamuksen", Seppo jatkaa.

Nämä ovat lentomatkustajan oikeudet

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 261/2004 (engl. lyhenne EC 261) perusteella lentoyhtiö saattaa olla velvoitettu maksamaan matkustajalle enintään 600 euron vakiokorvauksen. Korvausvelvoite astuu voimaan, jos lento on lentoyhtiön virheen takia myöhässä yli kolme tuntia, jos sen peruuntuminen aiheuttaa yli kahden tunnin myöhästymisen kohteeseen tai jos matkustajaa ei ylibuukkauksen takia päästetä lennolle ja saapuminen lopulliseen kohteeseen myöhästyy yli kolme tuntia.

Jotta EC 261 on sovellettavissa, lähtölentokentän täytyy olla EU-alueella, tai kyseessä olevan lentoyhtiön täytyy olla perustettu EU-alueella. Korvausvelvoite on voimassa kolme vuotta lennon jälkeen. Lentoyhtiöiden korvausvelvoite kuitenkin raukenee, kun häiriön syynä ovat poikkeusolosuhteet, joihin lukeutuvat esimerkiksi huonot sääolosuhteet tai terveyteen liittyvät hätätilanteet.

Tämän vuoden alussa AirHelp lanseerasi lentomatkustajien avuksi uuden työkalun, jonka kautta voi etsiä korvausvelvoitteen alaisia lentoja viimeisen kolmen vuoden ajalta. Käyttäjän tarvitsee vain yhdistää sähköpostinsa Saapuneet-kansio työkaluun. AirHelpin sovelluksen avulla häiriintyneelle lennolle joutuneet matkustajat voivat jo lentokentältä käsin tarkistaa lentonsa korvauskelpoisuuden ja tehdä korvaushakemuksen saman tien. AirHelpin ominaisuus on ilmaiseksi saatavilla Google Play Storessa ja Apple App Storessa.

Tutkimuksesta

*Ellei toisin ole mainittu, kaikki data on YouGov Deutschland GmbH:lta. 31.1.-6.2.2018 toteutettuun tutkimukseen osallistui 7 103 vastaajaa, joista 6 648 on lentomatkustajia. Tulokset edustavat lentomatkustajien mielipiteitä Saksan, Ison-Britannian, Ruotsin, Tanskan, Italian, Norjan ja Espanjan väestöissä (vastaajat vähintään 18-vuotiaita).

AirHelpin aiempi uutinen: uuden EU-päätöksen nojalla lentoyhtiöt ovat korvausvelvollisia tapauksissa, joissa lentojen myöhästymisten tai peruutusten syynä on yhtiön sisäinen lakko:

Lisätiedot:

Aleksi Seppo

Maajohtaja, AirHelp

aleksi.seppo@airhelp.com

Mediamateriaalit:

Ville Heinonen

Republic of Communications

ville.heinonen@republic.fi

+358 50 413 7118

AirHelp on maailman johtava lentomatkustajia korvausasioissa auttava yritys, joka tukee matkustajia näiden hakiessa korvauksia myöhästyneistä, perutuista ja ylivaratuista lennoista kansainvälisten asetusten mukaisesti.

Yritys perustettiin vuonna 2013 ja siitä lähtien se on auttanut yli 5:ttä miljoonaa matkailijaa. AirHelp-hakemusten avulla matkustajat ovat saaneet korvauksia lähes 300 miljoonan euron edestä.

AirHelpin palvelu on käytössä 30 maassa ja 16 kielellä. Suomessa ja suomeksi palvelu on ollut saatavilla vuodesta 2014. Tällä hetkellä AirHelpillä on maailmanlaajuisesti töissä yli 500 työntekijää. Kattavasti lisää tietoa matkustajan oikeuksista saa AirHelpin verkkosivuilta: https://www.airhelp.com/fi/tunne-oikeutesi/