Takkuileeko puhelin? Kokeile näitä neljää vinkkiä

Huawein helmikuussa 2018 julkistaman Euroopassa 12 maassa tehdyn kuluttajatutkimuksen mukaan puhelin on läsnä lähes kaikkialla ja joutuu ajoittain kovalle koetukselle käsiteltävän datan määrästä. Huawein Service Centereiden henkilökunta Helsingissä ja Tampereella on tottunut monenlaisiin pulmatilanteisiin – Tässä heidän vinkkinsä yleisimpiin tilanteisiin ja miten pärjätä niissä kotikonstein.

1) Siivoa puhelimen muisti

Kun puhelimen muisti täyttyy, moni asia vaikeutuu, siellä esimerkiksi ohjelmistopäivitysten lataus ja sovellusten asennus vaativat tyhjää tilaa onnistuakseen. Muistia voi vapauttaa esimerkiksi poistamalla käyttämättömät sovellukset sekä karsimalla turhia kuvia ja videoita. Paljon tilaa vievät tiedostot kuten kuvat kannattaa tallentaa pilvipalveluun, kuten Huawei Mobile Cloudiin.

Huawei-puhelinten EMUI-käyttöliittymä tekee itse taustalla puhdistusta ja akkua säästäviä toimenpiteitä – mitään ylimääräisiä kolmannen osapuolen optimointisovelluksia ei siis Huawein laitteissa tarvita.

Puhelin kannattaa valita käytön mukaan – jos aikoo käyttää muistia vaativia sovelluksia kuten Snapchatia tai pelejä, kannattaa hankkia puhelin, jossa tätä kapasiteettia riittää.

2) Nollaa verkkoasetukset

Jos puhelin kärsii yhteysongelmista, ongelma saattaa johtua mobiiliverkosta tai wifistä. Tällöin apu saattaa löytyä verkkoasetusten nollaamisesta. Nollauksen jälkeen puhelin yrittää ottaa yhteyden verkkoon perusasetuksilla, jotka tavallisesti toimivat ongelmitta.

3) Palauta tehdasasetukset

Jos mikään muu ei auta, on aika ottaa käyttöön arsenaalin järein ase: tehdasasetusten palautus. Tämä nollaa puhelimen täydellisesti, korjaten kaikki muut paitsi mekaaniset viat. Samalla puhelimesta katoavat myös kaikki tiedostot, viimeistä kuvaa myöten. Varmuuskopiointi kannattaa siis toteuttaa huolellisesti ennen tehdasasetusten palauttamista.

Jos puhelin ei toimi edes tehdasasetusten palauttamisen jälkeen, kannattaa viimeistään nyt ottaa yhteys huoltoon. Apua saa puhelinpalvelusta, huoltopisteestä – tai suoraan puhelimesta esimerkiksi HiCare-sovelluksen chatissa, jos käytössä on Huawein puhelin.

4) Käynnistä puhelin uudelleen

Joskus helpoin tapa korjata puhelin on käynnistää se uudelleen. Tämä tyhjentää puhelimen muistin ja lataa käyttöön virkeämmät versiot sovelluksista. Samalla puhelin tavallisesti myös tarkistaa ohjelmistojen ja sovellusten ajantasaisuuden ja tarjoaa niiden päivittämistä.

Puhelin on yksi tärkeimmistä laitteista, joten on tärkeää että se toimii. Ne ovat myös kehittyneitä ja niiden korjaaminen vaatii oikeaa tietoa ja työkaluja. Huawei Service Centereissä voi takuu- ja muiden huoltojen lisäksi varmuuskopioida puhelimen tiedostoja erityisesti siihen suunnitelluissa pisteissä.

Huawei-yhteyshenkilö – kuluttajaliiketoiminta:
Eva Kiviranta, Huawei Technologies Oy, 040 649 3204, eva.kiviranta@huawei.com

Lisätiedot:
Maija Hyötyläinen, Republic of Communications, 050 572 9679, prhuawei@republic.fi

Huawei Suomi sosiaalisessa mediassa:

Facebook: https://facebook.com/HuaweiMobileFi
Instagram: https://instagram.com/HuaweiMobileFi
Twitter: https://twitter.com/HuaweiMobileFi

Lisätietoja Huaweista
Huawei on johtava maailmanlaajuinen informaatio- ja viestintäteknologian (ICT) ratkaisujen tarjoaja, joka palvelee telealan operaattoreita, yrityksiä, kuluttajia ja julkista sektoria. Huawei tekee myös tiivistä yhteistyötä yliopistojen kanssa ympäri maailman. Huawein innovatiivisia ICT-ratkaisuja, -tuotteita ja -palveluita käytetään yli 170 maassa. Vuonna 1987 perustettu Huawei on yksityinen yritys ja täysin työntekijöidensä omistama.

Huawei työllistää maailmanlaajuisesti yli 180 000 henkilöä, ja yrityksen 9 900 Euroopassa olevasta työntekijästä 1 200 työskentelee tutkimuksen ja tuotekehityksen (T&K) parissa. Yrityksellä on 18 T&K-keskusta kahdeksassa Euroopan maassa (Suomi, Belgia, Ranska, Saksa, Irlanti, Italia, Ruotsi ja Iso-Britannia) ja se operoi lukuisia innovaatiokeskuksia yhteistyössä tele- ja ICT-alan partnerien kanssa