Tarve ohjaa nuortenkin puhelinvalintoja – Huaweilla useita teineille sopivia huippumalleja

Nuorten halut ja tarpeet eivät aina vastaa vanhempien ajatuksia – varsinkaan silloin, kun ostoslistalla on uusi älypuhelin. Teini-ikäisellesi uutta laitetta ostettaessa kannattaa perehtyä huolella tarjolla olevien vaihtoehtojen tärkeimpiin ominaisuuksiin.

Teinejä ei kiinnosta opiskella puhelimen ominaisuuksia, eikä käyttöohjeiden tavaaminen tule kysymykseenkään. Siksi nuorille sopii parhaiten puhelin, jota on luonnollista ja vaivatonta käyttää ja jonka tärkeimmät sovellukset ovat aina ulottuvilla. Selkeät valikot ja helppo käytettävyys ovat tärkeitä ominaisuuksia puhelimessa, jonka käyttäjä on nuori.

Sormenjälkitunnistimella kaivattua yksityisyyttä

Toinen tärkeä asia on yksityisyys. Koska puhelimet ovat nykyään pullollaan kuvia ja kokonaisia keskusteluketjuja, teineille on äärimmäisen tärkeää, ettei kukaan muu pääse vaivihkaa käsiksi laitteen sisältöihin. Toisaalta vanhempien olisi hätätilanteissa tärkeää päästä puhelimeen käsiksi.

Monista puhelimista nykyään löytyvä sormenjälkitunnistin täyttää molemmat tarpeet. Se suojaa puhelimen tehokkaasti luvattomalta käytöltä, mutta vanhemmat voivat silti tarvittaessa saada puhelimen hallintaansa tallentamalla omat sormenjälkensä laitteen muistiin.

”Näytä valokuva”

Valokuva on tapa ikuistaa tärkeä tilanne ja todiste siitä, että on ollut läsnä tapahtuman aikana. Siksi erityisesti teini-ikäisen älypuhelimen tärkeimpiin varusteisiin kuuluu kamera, joka luo upeita otoksia myös kehnommissa olosuhteissa. Kaikki lisäominaisuudet ovat plussaa – etenkin sellaiset, joista on iloa selfieiden ottamisessa. Pääkameran megapikseleiden lisäksi onkin siis syytä varmistaa, että myös etukameran tarkkuus riittää laadukkaiden potrettien ottamiseen.

Nuorten suosimat Snapchat ja tubetus ovat molemmat lisänneet räjähdysmäisesti videotaltioiden määrää. Siksi myös videokuvan laadulla on merkitystä, sekä sillä, että puhelimeen voi ladata kätevästi videokäsittelyapplikaatioita. Ja että puhelin pystyy pyörittämään useampia applikaatioita yhtä aikaa.

Tehokas akku kruunaa paketin

Teinit käyttävät älypuhelimiaan tauotta, oli kyse sitten musiikin kuuntelusta, netin selailusta tai videoiden katselusta. Akun kestävyys kannattaakin ottaa huomioon sopivaa puhelinta valitessa.

Myös ulkonäöllä on merkitystä. Oman tyylin luominen ja sen ilmaiseminen on nuorille elintärkeää, joten kaikkialla mukana kulkevan älypuhelimenkin on istuttava osaksi tätä kokonaisuutta. Siksi nuoriin vetoavat usein puhelimet, joita on mahdollista muokata oman maun mukaiseksi niin ulkoisesti kuin valikoiden väriteemojen osalta. Valitse puhelin, joka antaa käyttäjälle vapaat kädet mahdollisimman monessa asiassa.

Huawein suositukset teineille eri hintaluokissa:

• 200–250 euron puhelimet: Honor 7 Lite on kesäkuussa 2016 markkinoille tullut uutuus, jossa on 5,2 tuuman Full HD -näyttö, 13 megapikselin takakamera, 8 megapikselin etukamera, Full HD –videotallennus, kaksi SIM-korttipaikkaa, 2GB muistia, sormenjälkitunnistin ja 3000 mAh:n akku, 1.7 GHz Kirin 650 8-ydinprosessori, värivaihtoehdot harmaa, hopea ja kulta

• 250–300 euron puhelimet: maaliskuussa 2016 markkinoille tulleessa Honor 5x:ssä on 5,5 tuuman Full HD TFT -näyttö, 13 megapikselin takakamera, 5 megapikselin takakamera, Full HD –videotallennus, kaksi SIM-korttipaikkaa, sormenjälkitunnistin, 2 GB muistia ja 3000 mAh:n akku, 1.5 GHz kahdeksanydinprosessori. Värivaihtoehtoina valko-hopea, musta-tummahopea ja kulta

• 300–350 euron puhelimet: Huawei P9 Lite on kesäkuussa esitelty P9-lippulaivapuhelimen sisarmalli, jossa on 5,2 Full HD -näyttö, 13 megapikselin takakamera, 8 megapikselin etukamera, Full HD –videotallennus, sormenjälkitunnistin, 3 GB muistia, 3000 mAh:n akku, 1.7 GHz Kirin 650 8-ydinprosessori, värivaihtoehdot valkoinen, musta ja kulta

Lisätietoja Huaweista:

Huawei on johtava maailmanlaajuinen informaatio- ja viestintäteknologian (ICT) ratkaisujen tarjoaja, joka palvelee telealan operaattoreita, yrityksiä, kuluttajia ja julkista sektoria. Huawei tekee myös tiivistä yhteistyötä yliopistojen kanssa ympäri maailman. Huawein innovatiivisia ICT-ratkaisuja, -tuotteita ja -palveluita käytetään yli 170 maassa. Vuonna 1987 perustettu Huawei on yksityinen yritys ja täysin työntekijöidensä omistama.

Huawei työllistää maailmanlaajuisesti yli 176 000 henkilöä, ja yrityksen 9 900 Euroopassa olevasta työntekijästä 1 200 työskentelee tutkimuksen ja tuotekehityksen (T&K) parissa. Yrityksellä on 18 T&K-keskusta kahdeksassa Euroopan maassa (Suomi, Belgia, Ranska, Saksa, Irlanti, Italia, Ruotsi ja Iso-Britannia) ja se operoi lukuisia innovaatiokeskuksia yhteistyössä tele- ja ICT-alan partnerien kanssa.

Huawei-yhteyshenkilö – kuluttajatuotteet

Sofia Lehtimäki, Huawei Technologies Oy, 050 308 2228, sofia.lehtimaki@huawei.com

Mika Engblom, Huawei Technologies Oy, 040 860 4420, mika.engblom@huawei.com

Huawei-yhteyshenkilö – viestintä ja yhteiskuntasuhteet