Tunnistatko itsesi älypuhelimen käyttäjänä?

Älypuhelin on huomaamattomasti mukana arjen eri tilanteissa ja hetkissä, kuten sängyssä, ruokapöydässä ja jopa vessassa. Tele Finlandin valtakunnallinen Mobiilikäyttötutkimus selvitti 7‒16-vuotiailta lapsilta ja nuorilta sekä heidän vanhemmiltaan, millaisissa tilanteissa he käyttävät puhelintaan. Tunnistatko itsesi tuloksista?

1. Katsotko puhelintasi heti herättyäsi tai nukkumaan mennessäsi?

Monille älypuhelin on käden ulottuvilla heti heräämisen jälkeen, sillä puhelin toimii monilla nykyään herätyskellona.  Tele Finlandin Mobiilikäyttötutkimuksen mukaan liki kuusi kymmenestä aikuisesta ja lapsesta katsoi puhelimestaan myös uudet viestit ja sosiaalisen median päivitykset pian herättyään. Lisäksi monet aikuiset lievittävät uutisnälkäänsä heti aamusta lukemalla verkkolehtiä. Rutiinit olivat samansuuntaisia myös nukkumaan mennessä.

‒ Erityisesti alle 40-vuotiaat perheen äidit ovat aktiivisia seuraamaan älypuhelimellaan lähipiirin ja maailman menoa aamulla ja illalla. Äitien tavoin perheen tyttärillä puhelin on ahkerassa käytössä heti herättyään tai ennen nukkumaan menoa, toteaa tutkimuksiin perehtynyt sosiaalista mediaa tutkinut sosiaalipsykologian tohtori Suvi Uski.

Hänen mukaansa älypuhelin on vahvasti mukana päivittäisissä tilanteissa ja tapahtumissa sen tarjoamien toimintojen avulla.  Harvalle puhelin on enää pelkästään soittelemista ja tekstailua varten, vaan puhelinta käytetään mm. uutiskanavana, navigoinnissa, hetkien ikuistamisena kuviksi, laskujen maksuissa, ruuan laitossa reseptilähteenä, muistiinpanovälineenä ja kalenterina.

2. Kuuluuko älypuhelin ruokapöytäsi kattaukseen?

Tele Finlandin Mobiilikäyttötutkimuksen mukaan puhelin on tuttu seuralainen ruokapöydässä niin aikuisille kuin lapsillekin. Erityisesti perheen lapsista ja nuorista moni katsoi puhelintaan aamupalalla, mutta harvemmalla se oli mukana lounaalla tai iltaruoalla.

‒ Perheiden lapsista 13‒17-vuotiaat nuoret käyttivät aktiivisimmin puhelinta eri ruokailutilanteissa. Kännykkä näyttäisi olevan seuralainen tilanteissa, joissa syödään yksin. Aikuisista naiset käyttävät hieman miehiä enemmän ruokailutilanteissa kännykkäänsä. Monet tykkäävät jakaa esimerkiksi ruokakuvien kautta omaa hetkeään ystävilleen ja läheisilleen, Suvi Uski kertoo.

Hänen mukaansa keskeistä on ajatella, mitä puhelimella tehdään, miten tehdään ja missä sitä käytetään. Sosiaalisten suhteiden ylläpito on arvokasta puhelimen avulla, mutta toki on syytä muistaa kohteliaisuus tietyissä tilanteissa.

3. Käytätkö älypuhelinta odotustilanteissa?

Niin vanhemmilla kuin lapsillakin älypuhelin on luottokaveri odotustilanteissa. Puhelin otetaan esiin, jos mitään merkittävää ei tapahdu tai joudutaan odottamaan, esimerkiksi taitettaessa matkaa bussissa tai junassa. Puhelimesta luetaan esimerkiksi uutisia, sähköposteja tai vaihdetaan kuulumisia. Välillä puhelimella taas tallennetaan tapahtuma tai tilanne jaettavaksi ystäville.

‒ Vanhemmista naiset ovat miehiä aktiivisempia pitämään älypuhelinta seuralaisenaan. Perheissä taas 13‒17-vuotiaat nuoret viettivät luppohetkiä puhelimen seurassa nuorempiaan useammin. Älypuhelin on selkeästi nuorille sosiaalinen seuralainen, sillä sen kautta ollaan yhteydessä aktiivisesti ystäviin, Suvi Uski jatkaa.

Älypuhelin kulkeutuu monella mukaan myös vessaan. Tutkimukseen vastanneista vanhemmista liki kolmannes myönsi tekevänsä näin, ja erityisesti alle 40-vuotiaat perheenisät viihtyivät vessassa puhelimensa kanssa. Perheen jälkikasvu otti älypuhelimen mukaansa vessaan sitä yleisemmin, mitä enemmän ikää karttui.

Lisätietoja:

Suvi Uski, sosiaalista mediaa tutkinut sosiaalipsykologian tohtori, puh. 045 634 2709, suvi.uski@gmail.com

Mobiilikäyttötutkimus toteutettiin Tele Finlandin toimeksiannosta Taloustutkimuksella. Tutkimuksella haluttiin selvittää valtakunnallisesti aikuisten ja heidän lastensa älypuhelinten käyttöä niin sisältöjen, käyttöyhteyksien, merkityksen kuin digiosaamisen osalta. Tutkimukseen haastateltiin Internet-paneelissa 28.10.–9.11.2016 välisenä aikana 25–65-vuotiaita 7–16-vuotiaiden lasten vanhempia ja heidän lapsiaan koko Suomesta. Tutkimukseen osallistui 503 vanhempaa ja vastaavasti 503 heidän lastaan.

Tele Finland haluaa tehdä asiakkaiden elämästä helppoa tarjoamalla edullisia, helppokäyttöisiä ja luotettavia palveluita, jotka auttavat pysymään läheisten lähellä ja huolehtimaan arjen asioista. Välitämme asiakkaistamme aidosti, ja autamme heitä valitsemaan oikean ratkaisun jokaiseen tarpeeseen. Haluamme varmistaa asiakkaidemme tyytyväisyyden viimeistä yksityiskohtaa myöten, niin pienissä kuin suurissakin asioissa. Työllistämme suoraan tai yhteistyökumppaneiden kautta yli 500 suomalaista osaajaa. Tele Finland on osa TeliaSonera Oyj:tä.