TUTKIMUS: Suomalaiset ovat ahkeria välipalan syöjiä

Välipalat ovat tärkeä osa hyvinvointia. Suomalaiset ovat sisäistäneet säännöllisen syömisen tärkeyden. 2/3 Suomalaisista syö vähintään kerran päivässä välipalan. Naiset valitsevat miehiä useammin jogurtin tai rahkan, kun taas miehet naisia useammin proteiinijauheen.

Suomalaisen Fast Sports Nutritionin toteuttaman tutkimuksen* mukaan suurin osa suomalaisista (91 %) kokee ravinnon tärkeäksi hyvinvointinsa kannalta. Naiset näkevät terveellisen ruokavalion tärkeämmäksi kuin miehet.

Terveelliseen ruokavalioon kuuluu säännöllisyys. Tutkimus paljastaa, että välipalat ovat tärkeä osa suomalaisten ravintoa. Suosituin välipala on hedelmät, kuten omena ja banaani. Naiset valitsevat miehiä useammin rahkan tai jogurtin.

-  Miehet satsaavat suurempiin yksittäisiin annoksiin. Naiset annostelevat päivän syömiset pienimpiin annoksiin, jolloin välipaloille on luonnollinen tarve, kotimaisen FASTin ravinto- ja tapamuutosvalmentaja Harri Männistö kommentoi.

Mitä nuorempi, sitä enemmän välipalaksi syödään puuroa ja leipää, lisäravinteita, rahkaa ja jogurttia sekä suklaata ja karkkia. Karkkia syödään suhteessa enemmän kuin lisäravinteita, kuten proteiinijauheita- ja patukoita.

- Välipalan tulisi olla proteiinipitoinen, koska silloin verensokeri pysyy tasaisempana, vireystila paranee ja keho käyttää tehokkaammin rasvavarastoja hyödykseen. Jokaisella annoksella tulisi olla oman kämmenen verran proteiinia, Männistö ohjeistaa.

Ravintolisiä syödään kiireessä

Tutkimuksessa selvisi, että päivittäin liikkuvat käyttävät lisäravinteita välipalana useammin kuin vähemmän liikkujat. Päivittäin liikkuvilla korostuu muihin liikkujiin verrattuna lihasten kasvu ja proteiinin saannin paikkaus. Proteiinipatukat on suosituin lisäravinne monta kertaa viikossa liikkuville.

18-39-vuotiaat käyttävät monipuolisemmin kaikista ikäryhmistä eri lisäravinteita. Naiset syövät ravintolisiä useimmiten kiireessä tankkaamiseen. Miehet syövät niitä palautuakseen treenistä, saadakseen lisävirtaa tai lihasten kasvuun. Miehet suosivat naisia useammin proteiinijauhetta.

Keskeiset tutkimustulokset:

• Naiset näkevät terveellisen ruokavalion miehiä tärkeämpänä osana hyvinvointia (naiset 33 %, miehet 24 %).
  • Naiset ovat miehiä tunnollisempia välipalan tankkaajia. Naisista 73 % syö kerran tai useamman kerran päivässä, kun taas miehistä 60 %.
  • Hedelmät ovat suomalaisten suosituin välipala (66 %). Rahkaa ja jogurttia syödään toiseksi eniten (46 %), puuroa ja leipää syödään kolmanneksi eniten (40 %)
  • Lisäravinteita käyttävät eniten 18-29-vuotiaat (18 %) ja 30-39-vuotiaat (17 %). Suosituin on proteiinipatukka.
  • Lisäravinteista proteiinijauhe ovat suositumpi pääkaupunkiseudulla kuin muualla Suomessa.
  • Päivittäin treenaavista 41 % korvaavat herkkuhetkiä proteiinipatukoilla selvästi useammin kuin muissa liikkujaryhmissä.

Tutkimus paljastaa tämän hetkiset suomalaisten ravitsemukseen liittyvät TOP 5 -listat.

TOP 5 Mitä itsestä huolehtiminen merkitsee

4)     Muuta, kuten proteiinijuomat ja kreatiini

5)     Proteiinivanukkaat

Tiedot tutkimuksesta:

Suomalainen Fast Sports Nutrition tutki suomalaisten työikäisten 18–65-vuotiaiden miesten ja naisten hyvinvointi-, ja liikunta- ja ravitsemustottumuksia helmikuussa 2017. Tutkimukseen vastasi 1 000 suomalaista ympäri Suomen. Tutkimuksen toteutti M3 Research Oy.

Lisätietoja: Harri Männistö, FAST, ravinto- ja tapamuutosvalmentaja, 0400 684 418, harri.mannisto@funcfood.com

FAST Sports Nutrition on suomalainen, urheiluravinteiden kehittämiseen ja markkinointiin keskittynyt yritys. Alansa markkinajohtaja FAST on ollut vuodesta 2001. FAST Sports Nutrition -tuotteet sopivat aktiiviseen elämäntapaan ja hyvinvoinnin tukemiseen niin tavalliselle kuluttajalle kuin huippu-urheilijalle. Monipuoliset valikoimat kattavat jauhetuotteet, patukat ja valmisjuomat sekä erikoisvalmisteet. FAST-tuotteet ovat puhtaita ja turvallisia. Kaikki raaka-aineet hankitaan vain tutkituilta, luotettavilta toimittajilta.  www.fast.fi

Func Food Finland OY on nopeasti kasvava elintarvikealan yritys ja urheiluravinnealan markkinajohtaja Suomessa. Yritys on tunnettu FAST ja CocoVi -tuotemerkeistään, jota myydään Suomessa yli 4000 jälleenmyyntipisteessä. Func Foodin liikevaihto oli noin 18 miljoonaa euroa vuonna 2014.  www.funcfood.com