Uudellemaalle useita Pakettipiste-automaatteja - Nuoret aikuiset ahkeria verkosta ostajia ja pakettiautomaattien käyttäjiä

Odotettu alekampanja Black Friday käynnistää 23.11. pakettisesongin, joka jatkuu joulun yli tammikuun alennusmyynteihin saakka. Tuoreeseen kyselyyn vastanneista kolmannes aikoo tehdä Black Fridaysta verkkokauppaostoksia, ja varsin moni haluaa noutaa tuotteet pakettiautomaatista. Pakettipiste vastaa käynnistyvään sesonkiin tuomalla pääkaupunkiseudulle ja lähialueelle useita pakettiautomaatteja. Automaatit kuuluvat osaksi Pakettipisteen valtakunnallista 300 pakettiautomaattiverkostoa.

Pakettipisteen teettämän kyselyn mukaan hieman vajaa kolmannes vastaajista uskoo hyödyntävänsä Black Fridayn tarjouksia ja tekevänsä verkkokauppaostoksia. Alelöytöjen tekeminen houkuttelee etenkin nuoria aikuisia; neljä kymmenestä 25-34 -vuotiaasta aikoo hyödyntää viikonlopun mittaiseksi venyneen alekampanjan tarjouksia, joista osa kääräistään pukinkonttiin. Toimitusnopeus on vastaajille niin ikään tärkeä tekijä, ja kyselyn perusteella miehet ovat naisia malttamattomampia pakettien odottajia.

Verkkokauppatoimitukset halutaan pakettiautomaattiin

Verkkokaupasta Black Friday -löytöjä tekevistä vastaajista yli kolmannes haluaa noutaa ostoksensa pakettiautomaatista, Uudellamaalla jopa neljä kymmenestä.

Pakettiautomaatti on erityisesti 25-44 -vuotiaiden vastaajien suosiossa, sillä lähes puolet haluaa noutaa verkkokauppaostoksensa kodin lähellä sijaitsevasta pakettiautomaatista itsepalveluna. Etenkin naiset ovat aktiivisia pakettiautomaattien käyttäjiä.

‒ Pakettiautomaattien suosio on lisääntynyt erityisesti työikäisten keskuudessa. Kiireiset ihmiset arvostavat omaa aikaansa, ja pakettiautomaatista voi hakea verkkokauppaostoksensa silloin kun itsestä tuntuu, aina aamuvarhaisesta iltamyöhään tai vaikka viikonloppuna, kertoo Pakettipisteen toimitusjohtaja Janne Mansukoski.

Nopeat aamutoimitukset myös uusmaalaisille

Pakettipisteen automaatit sijoitetaan Uudellamaalla Helsingin, Vantaan ja Espoon lisäksi muihin kaupunkeihin ja kuntiin, kuten Kirkkonummelle, Lohjalle, Nurmijärvelle, Nummelaan, Hyvinkäälle ja Porvooseen. Itsepalveluperiaatteella toimivia noutopisteet löytyvät arjen liikkumispaikkoista, kuten kaupoista, ostos- ja kauppakeskuksista.

‒ Näemme, että pakettiautomaatit ovat tärkeä lisäpalvelu asiakkaillemme, sillä he voivat muun asioinnin yhteydessä noutaa paketteja kauppojen laajoina aukioloaikoina, toimitusketjun päällikkö Mari Nenonen S-ryhmän vähittäiskaupasta toteaa.

‒ Paketit jaetaan automaatteihin arkiaamuisin ja lauantaisin aamulla kello 05-09, eli lähetyksen voi hakea jo aamupäivällä tai työpäivän aikana. Nyt paketti odottaa hakijaansa, eikä toisin päin, kertoo myyntijohtaja Juha Teinilä Pakettipisteeltä.

‒ Marraskuun ensimmäiseen viikonloppuun mennessä asennetaan eri puolille Suomea noin 60 automaattia ja lähiviikkojen kuluessa vielä 100 lisää. Vuoden vaihteeseen mennessä Pakettipiste palvelee jo 300 automaatin valtakunnallisella verkostolla, joka tulee vielä laajenemaan, jatkaa Juha Teinilä.

Eri verkkokauppatilaukset yhteen noutopisteeseen

Pakettipisteen automaateista voi noutaa Matkahuollon, Post Nordenin ja DHL Expressin kuljettamat paketit Pakettipisteen omien lähetysten lisäksi.

‒ Haluamme palvella kuluttajia nopeilla aamutoimituksilla ja laajalla valtakunnallisella verkostolla, joka kattaa Suomen keskeisimmät postinumeroalueet. Lähialueen Pakettipisteen automaattiin on jatkossa helppo ohjata niin kotimaisista kuin ulkomaalaisista verkkokaupasta tehdyt ostokset, eli noutaa ne samasta paikasta, Teinilä summaa.

Miehet eivät malta odottaa pakettejaan

• Pakettipisteen kyselyn mukaan verkkokaupasta ostaneista kolmannes (33 %) odottaa saavansa paketin noin viikon sisällä tilauksesta.
  • Lähes yhtä moni (27 %) haluaisi lähetyksen saapuvan 2-3 vuorokaudessa, miehistä jopa 31 prosenttia.
  • Naisilla ei ole aivan yhtä kova hoppu, sillä 37 prosenttia heistä odottaa saavansa tuotteen viikon sisällä.
  • Kiire tuntuu vähenevän iän myötä, sillä 65-75-vuotiaista vastaajista 12 prosenttia on sitä mieltä, että saapumisnopeudella ei ole lainkaan merkitystä.

Pakettipisteen automaatit Uudellamaalla

Kauppakeskus Kaari

Kauppakeskus Arabia

Vantaa
Kauppakeskus Myyrmanni

Espoo
Kauppakeskus Sello
Kauppakeskus Iso-Omena

Kirkkonummi
Prisma Kirkkonummi

Nurmijärvi
K-Market Nurmijärvi

Nummela
Prisma Nummela

Hyvinkää
Kauppakeskus Willa

Lohja
Prisma Lohja

Porvoo
S-Market Näsi Porvoo

Pakettipisteen toimeksiannosta tutkimustoimisto Bilendin M3 Panelissa 17.–21.10.2018 tehtyyn kyselyyn vastasi 1000 iältään 18‒75-vuotiasta suomalaista. Otos edustaa suomalaisia sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.

Lisätietoja:

Lehtipiste Oy, toimitusjohtaja Janne Mansukoski, puh. 040 900 8500, janne.mansukoski@lehtipiste.fi,
Lehtipiste Oy, myyntijohtaja Juha Teinilä, puh. 050 50 10 952, juha.teinila@lehtipiste.fi

Lehtipiste on koko maan kattava lehtien, kirjojen ja keräilytuotteiden irtonumeromarkkinoilla toimiva jakelu- ja markkinointiyhtiö. Lehtipisteen kuljetus – ja jakelukanava kattaa lähes 5000 myyntipistettä sekä lisäksi satoja asiakkaiden kohteita päivittäin ympäri maan. Lehtipiste Oy on osa Tradeka-Yhtiöt Oy:tä. pakettipiste.fi

Pakettipiste on Lehtipisteen uusi pakettiautomaattipalvelu, jonka avulla kuluttajat voivat itsepalveluna hoitaa pakettien noudon ja lähetyksen. Pakettipiste laajenee valtakunnalliseksi yli 300 pakettiautomaatin verkostoksi syksyn 2018 aikana. Pakettipiste kokoaa yhteen eri lähetys- ja kuriiripalveluiden toimittamat lähetykset. pakettipiste.fi