VANHEMMAT KÄYTTÄVÄT LAPSIAAN USEAMMIN ÄLYLAITTEITA RUOKAPÖYDÄSSÄ

LEHDISTÖTIEDOTE 24.03.2017

Joka toisessa lapsiperheessä Suomessa käytetään illallisen aikana joko älypuhelinta tai tablettia, tai katsotaan televisiota. Erityisesti suomalaisvanhemmilla on vaikeuksia pitää näppinsä erossa näistä laitteista. Tämä selviää yli 2 000 lapsiperheelle tehdystä pohjoismaisesta kyselystä. Sen innoittamana DOLMIO on julkaissut älylaitesovelluksen, joka auttaa perheitä viettämään ruokapöydän ääressä enemmän aikaa yhdessä.

Miltei joka toisessa suomalaisessa perheessä (43 %) käytetään digitaalilaitteita illallisen aikana. Useimmin tähän syyllistyvät juuri vanhemmat (48 %), jotka joko tekstaavat, katsovat nettilähetyksiä tai tarkistavat sähköpostejaan. Vain hieman yli joka kolmannessa perheessä (31 %) lapset tuovat näitä laitteita ruokapöytään, ja lopuissa tapauksissa (21 %) sekä vanhemmat että lapset ovat omaksuneet ruokaillessaan pöytäseurasta piittaamattomat käytöstavat.

Tulokset kävivät ilmi DOLMIO ateriakastikkeiden tutkimusyhtiö YouGovin kanssa Pohjoismaissa toteuttamasta kyselystä, johon vastasi yhteensä 2 034 lapsiperheen vanhempaa. Tutkimuksessa kysyttiin vanhemmilta heidän perheidensä ruokailutottumuksista illallisen aikaan.

Vähemmän puhetta ruokapöydässä

Kyselyn vastaajista yli puolet (51 %) suomalaisista perheistä on sitä mieltä, että älypuhelimet, tabletit tai televisio häiritsevät illallista. Pohjoismaista tanskalaiset (55 %) olivat vahvinten tätä mieltä, ja ruotsalaisia (46 %) puolestaan laitteet häiritsivät vähiten.

Mikäli ruokailijat käyttävät joitain laitteita, 48 prosenttia suomalaisvastaajista kokee, että he ovat vähemmän läsnä, ja 45 % sanoo että illallispöydässä keskustellaan tällöin vähemmän. Tästä huolimatta miltei joka kolmannessa suomalaisperheessä (27 %) ei ole sääntöjä laitteiden käyttämiseen illallispöydässä.

Uusi sovellus ”kytkee ruokailijoiden äänet päälle”

Tutkimustulosten innoittamana DOLMIO on julkaissut sovelluksen, jonka avulla perheet saavat parannettua yhteistä ruokailuhetkeä illallispöydän äärellä:

”Monissa perheissä eletään kiireistä arkea, ja älypuhelimet sekä tabletit seuraavat joka paikkaan. Tämän kyselyn tulokset osoittavat hyvin, että sekä vanhemmilla että lapsilla on vaikeuksia pysyä erossa laitteistaan. Auttaakseemme perheitä, olemme lanseeranneet sovelluksen, joka viheltää laitteet jäähylle ruokailun ajaksi”, sanoo Ylva Freiesleben, joka vastaa Suomessa myynnissä olevien DOLMIO-kastikkeiden vastuullisuusviestinnästä kaikissa Pohjoismaissa.

DOLMIO® PEPPER HACKER -sovellus on ladattavissa ilmaiseksi. Sovellukseen asetetaan kuinka monta minuuttia halutaan pitää taukoa laitteista, esimerkiksi illallisen ajaksi. Tämän jälkeen laitteet laitetaan sivuun, ja sovellus hälyttää, mikäli joku rikkoo taukoa koskemalla laitteeseen.

Vertailua: Pohjoismaalaisten lapsiperheiden illallistottumukset

• Pohjoismaista Suomessa (43 %) käytetään vähiten digitaalisia laitteita illallisen aikana (Tanska: 50 %, Norja: 54 %, Ruotsi: 55 %)
  • Suomalaisilla vanhemmilla (48 %) on Pohjoismaista ylivoimaisesti vaikeinta pitää näppinsä erossa laitteista illallisen aikana (Tanska: 41 %, Ruotsi: 40 %, Norja: 34 %)
  • Tanskalaisia (55 %) laitteiden käyttö illallisen aikana haittaa eniten (Suomi: 51 %, Norja: 49 %, Ruotsi: 46 %)
  • Kysely toteutettiin 17.–29.1.2017 yhteistyössä tutkimusyhtiö YouGovin kanssa. Kyselyyn vastasi yhteensä 2 034 vanhempaa. Vastaajat olivat 20–60-vuotiaita, ja heistä 512 oli Suomesta

Lisätietoja:

Ylva Freiesleben, Nordic Corporate Affairs Director, Mars Nordics

media.nordics@effem.com, +45-4324 5100

Jukka Raittila, Republic of Communications

jukka.raittila@republic.fi

Lisätietoja Marsista:

Mars Food on nopeasti kasvava ruoka-alan yritys, joka kuuluu yksityisomistuksessa olevaan kansainväliseen Mars Inc.-yhtymään. Mars Foodin päämäärää on valmistaa maukkaampia, terveellisempiä ja arkea helpottavia elintarvikkeita. Haluamme olla esimerkillinen terveellisten, ravitsevien ja vastuullisuuskriteerit täyttävien elintarvikkeiden valmistaja. Kuten visiommekin asian ilmaisee: Better Food Today. A Better World Tomorrow.

Marsin pohjoismainen liiketoimintayksikkö, Mars Nordics, kuuluu eurooppalaiseen, yli 30 maata käsittävään organisaatioon. Meillä on noin 275 työntekijää pohjoismaiden toimistoissamme Helsingissä, Kööpenhaminassa, Oslossa ja Tukholmassa. Globaalisti Mars Inc. on yksi maailman suurimmista yksityisomisteisista yrityksistä. Työllistämme tällä hetkellä runsaat 80 000 työntekijää 78 eri maassa. Mars on kansainvälisesti tarkasteltuna markkinajohtaja usealla tuotemerkillään kuten Dolmio®, Uncle Ben’s®, Mars®, M&M’S®, Snickers®, Twix®, Extra®, Pedigree® ja Whiskas®.

Lisätietoja löytyy verkkosivuiltamme osoitteesta www.mars.fi

Pikafaktat

Lainaukset