Web of Trust (WOT) lisää läpinäkyvyyttään

Uudistunut WOT paljastaa verkkopalvelun maineeseen vaikuttavat syyt

Verkkosivujen maineen luokittelupalvelun Web of Trustin (WOT) uusi versio auttaa käyttäjiä aiempaa helpommin tarkistamaan muiden käyttäjien kokemukset verkkosivustoista. Näkyvillä oleva tieto antaa myös entistä paremmat mahdollisuudet arvioida verkkopalveluiden luotettavuutta. Palvelua on ladattu maailmanlaajuisesti jo yli 90 miljoonaa kertaa.

Uudistuneessa WOT-palvelussa käyttäjiä pyydetään aiempaa tarkemmin perustelemaan kantansa antamalleen arviolle. Arvioinnin ja kommenttien antamisesta on tehty myös yksinkertaisempaa, kun verkkosivua arvioiva voi antaa luokittelun lisäksi kommenttinsa suoraan sivustolle aukeavan ikkunan kautta. Käyttäjien valitsemat perustelut näytetään verkkosivun mainetiedon vieressä, jolloin muut käyttäjät näkevät aiempaa helpommin syyt, joihin verkkosivun maine perustuu. Tiedon läpinäkyvyys auttaa käyttäjää tekemään nopeasti päätöksen siitä, voiko sivustoon luottaa vai ei.

WOT-palvelussa on myös yksinkertaistettu verkkosivujen maineen luokittelukriteereitä, joten arviointi on aiempaa nopeampaa. Luokittelukriteereitä on vähennetty neljästä kahteen, ja nyt verkkosivuja arvioidaan luotettavuuden ja lapsiturvallisuuden perusteella.

WOT nopeuttaa verkkokäyttäjien ostopäätöstä

Suurin osa suomalaisista verkko-ostajista lukee muiden ostajien antamia arvioita ennen ostopäätöksen tekoa. Uudistetussa WOT-palvelussa verkko-ostaja voi nyt kätevästi tarkistaa, pitävätkö esimerkiksi ulkomaisten verkkokauppojen lupaukset ja toimiiko asiakaspalvelu.

Jokaista verkkosivun arvioijaa kannustetaan valitsemaan vähintään yksi peruste eli ns. kategoria oman arviointinsa tueksi, ja arvioijien valitsemat perusteet näytetään muille käyttäjille. Käyttäjät voivat esimerkiksi varoittaa toisiaan huonosta asiakaspalvelusta, harhaanjohtavasta markkinoinnista tai huijausyrityksistä.

”Uuden Kategoriat-toiminnon pääasiallinen tarkoitus on antaa käyttäjille lisää tietoa oman päätöksenteon tueksi helposti ja nopeasti. Uusi toiminto on merkittävässä roolissa, ja se näkyy aina mainetiedon vieressä, oli kyse sitten luokitteluikkunasta, WOT-tuloskortista tai varoitusviestistä”, kertoo WOT-palvelun toimitusjohtaja Markus Suomi.

Uusi versio on ladattavissa Firefox ja Opera Next -selaimille ilmaiseksi osoitteesta: www.mywot.com. Chrome-versio julkaistaan lähipäivinä. WOT-lisäosa päivittyy asteittain kaikille palvelun käyttäjille, joilla on joko Chromium-pohjainen, Firefox tai Chrome-verkkoselain. Uudistunut WOT on pian ladattavissa myös suosittujen selainten lisäosakokoelmista. Lue lisää osoitteesta: www.mywot.com/newwot.

Ilmaisella palvelulla on yli 90 miljoonaa latausta ympäri maailman, ja sen ovat ottaneet käyttöönsä maailman johtavat internet-yritykset, kuten Facebook, Opera ja Mail.ru.

Lisätietoja:

Toimitusjohtaja Markus Suomi, WOT Services, puh.050 5117 337, markus@mywot.com

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Web of Trust eli WOT on verkkosivujen maineen luokittelupalvelu, joka auttaa internetin käyttäjiä päättämään, voiko johonkin verkkosivuun luottaa. WOT-palvelulla on yli 90 miljoonaa latausta ympäri maailman. WOT-palvelun ovat ottaneet käyttöönsä maailman johtavat internet-yritykset, kuten Facebook, Opera sekä Mail.ru. Vuonna 2006 perustetun yrityksen pääkonttori sijaitsee Helsingissä.

www.mywot.com