• Resand Oy/

Resand on solminut Sand As A Service -sopimuksen espanjalaisen valimon Fundiciones Palacio S.L:n kanssa ja perustaa palvelukeskuksen Baskimaahan

Resand Oy            Lehdistötiedote              28.11.2023 klo 11.15

Valimohiekan elvytykseen ja kierrätykseen erikoistunut suomalainen teknologiayritys Resand Oy on 3.11.2023 allekirjoittanut 5-vuotisen yhteistyösopimuksen espanjalaisen valimon Fundiciones Palacion kanssa.

Resandin valimohiekan elvytykseen keskittyvä palvelukeskus valmistuu Bilbaoon vuoden 2024 toisella neljänneksellä, jonka jälkeen Palacion kanssa allekirjoitettu SAAS (Sand As A Service) -palvelusopimus astuu voimaan. Palvelukeskus tarjoaa Palaciolle nopean, modulaarisen ja ympäristöystävällisen ratkaisun, joka pienentää Palacion investointitarpeita ja vähentää sen toimintakustannuksia merkittävästi. Jatkossa Resand hyödyntää palvelukeskusta myös muiden Baskimaan alueen valimoiden hiekkojen testaamiseen.

Fundiciones Palacio S.L. on vuonna 1947 perustettu perheyritys, joka on erikoistunut rautakappaleiden valuratkaisuihin. Yrityksellä on 65 työntekijää ja 30 000 tonnin vuotuinen valukapasiteetti tuotantotiloissaan Bilbaossa. Palacion tärkeimmät asiakassektorit ovat rauta- ja terästeollisuus.

"Haluamme olla valimoteollisuuden edelläkävijä ympäristönsuojelun, vastuullisuuden ja tehokkuuden alueilla sekä lisätä käyttämämme hiekan kierrätysastetta. Olemme tyytyväisiä saatuamme Resandin kaltaisen innovatiivisen kumppanin, jonka kanssa luomme ratkaisuja, jotka tukevat Vihreä Valimo -tavoitettamme”, toteaa Fundiciones Palacion toimitusjohtaja Leszek-Ander Klodzinski.

”Valimoala hakee uusia kestävän kehityksen mukaisia ratkaisuja, mistä osoituksena ovat aiemmat sopimuksemme saksalaisen käsimuottivaluratkaisujen globaalin johtajan Siempelkampin sekä 3D-tulostusratkaisujen toimittajan voxeljetin kanssa. Patentoidun hiekanelvytysteknologiamme ja innovatiivisen Resand®-ratkaisumme avulla edistämme valimoteollisuuden vihreää siirtymää. Olemme erittäin ylpeitä, että pääsemme aloittamaan ensimmäisen kaupallisen hankkeemme nyt Espanjassa. Tarkoituksemme on mullistaa valimoteollisuuden hiekankäyttö niin Euroopassa kuin laajemminkin”, Resand Oy:n toimitusjohtaja Kalle Härkki kertoo.

RESAND OY

Lisätietoja:

Kalle Härkki, toimitusjohtaja
kalle.harkki@resand.eu

Roberto dos Santos, Business Development, Spain & Portugal
roberto.santos@resand.eu
+351 931 74 3814

Resand Oy lyhyesti

Teollisuuden käyttöön soveltuva hiekka on ehtymässä. Neitseellisen hiekan louhintaa voidaan vähentää ja siitä aiheutuvaa luontokatoa hidastaa puhdistamalla ja käyttämällä hiekkaa uudelleen. Resand Oy on valimohiekan elvytykseen erikoistunut suomalainen teknologiayritys, joka tarjoaa asiakkailleen puhdasta hiekkaa palveluna. Resand®-ratkaisun avulla valimohiekka voidaan kierrättää lähes sataprosenttisesti, ja hiekan käytöstä ja kuljetuksista aiheutuvia CO2-päästöjä voidaan vähentää jopa 80 %.

Resand Oy:n pääkonttori sijaitsee Nuutajärvellä ja yhtiöllä on henkilökuntaa useassa Euroopan maassa. Yhtiö tavoittelee voimakasta kasvua eurooppalaisilla valimomarkkinoilla ja liiketoiminnan laajentamista Euroopan ulkopuolelle.

Resand® tuo ratkaisun maailmanlaajuiseen hiekkahaasteeseen kierrättämällä hiekkaa – yhä uudelleen ja uudelleen. Lue lisää: www.resand.eu