• Resand Oy/

Resand Oy:n yhteistyö voxeljetin ja ITOCHU Ceratechin kanssa edistää 3D-tulostusratkaisujen kestävää kehitystä

Resand Oy Lehdistötiedote 29.8.2023 klo 10.00

Suomalainen Resand Oy on kehittänyt uuden innovatiivisen teknologian, joka mahdollistaa valimohiekan puhdistuksen ja kierrätyksen. Jatkuvan tuotekehityksen avulla Resand on nyt tehnyt läpimurron, joka mahdollistaa myös keraamisen hiekan puhdistamisen. Keraamista hiekkaa käytetään esimerkiksi 3D-tulostuksen muottien valmistuksessa.

Keraamisen hiekan elvyttämisen onnistumisen ansiosta Resand on solminut pitkäaikaisen Sand As A Service (SAAS) -palvelusopimuksen voxeljetin kanssa, joka on maailmanlaajuisesti johtava teollisuuden 3D-tulostusratkaisujen toimittaja. Sopimus kattaa voxeljetin käyttämän keraamisen hiekan puhdistuksen ja kierrätyksen Resandin Saksan hiekanelvytysyksikössä. Johtava japanilainen keraamisen hiekan valmistaja ITOCHU Ceratech, jonka kanssa Resand on testannut keraamisen hiekan puhdistusta, valmistaa keraamista hiekkaa nimeltään CERABEADS®. Suomalaisia, saksalaisia ja japanilaisia yrityksiä yhdistää kunnianhimoinen pyrkimys edistää kestävää kehitystä ja säästää luonnonvaroja.

"Resand pyrkii edistämään hiekan vastuullista käyttöä, ja olemme jo allekirjoittaneet useita palvelusopimuksia valimohiekan puhdistuksesta Suomessa ja Saksassa. Olen erittäin innoissani siitä, että yhteistyömme ITOCHUn ja voxeljetin kanssa on osoittanut, että teknologiamme toimii erilaisten hiekkamateriaalien puhdistuksessa ja että voimme tukea materiaalien ympäristöystävällistä käyttöä eri teollisuudenaloilla", sanoo Kalle Härkki, Resand Oy:n toimitusjohtaja.

Voxeljet on globaalisti toimiva, johtava maailmanlaajuinen nopeiden, suurikokoisten 3D-tulostimien ja tilauksesta 3D-tulostettavien osien toimittaja teollisille ja kaupallisille asiakkaille. Alun perin metallinvaluteollisuutta varten kehitetty voxeljetin 3D-tulostusteknologia soveltuu nykyään useille eri teollisuudenaloille. Yleisesti ottaen 3D-tulostustekniikan avulla voidaan virtaviivaistaa perinteisiä, kustannusintensiivisiä valmistusprosesseja, yksinkertaistaa uusien materiaalien kehittämistä ja tehdä kuljetuksista taloudellisempia ja tehokkaampia. 3D-tulostus on yksi monista välineistä, jotka voivat tasoittaa tietä kestävämmälle teollisuudelle.

"3D-hiekkatulostus on jatkuvasti kehittyvä teollinen valmistustekniikka, jota käytetään erityisesti valimoteollisuudessa. Se, että tulostustyössä pystytään kierrättämään prosessoitua hiekkaa on tärkeä askel kohti resurssien vastuullista käyttöä, ja se myös lisää kustannustehokkuutta. Odotamme innolla yhteistyötä Resandin ja ITOCHUn kanssa tämän lupaavan teknologian parissa ja pääsyä kokeilemaan entistä kestävämpää ja vastuullisempaa 3D-tulostusta", sanoo palvelujohtaja Alexander Kudernatsch voxeljetistä.

CERABEADS® on monipuolinen materiaali, jota käytetään sen erinomaisten ominaisuuksien, kuten pallomaisesta muodosta johtuvan hyvän juoksevuuden, erittäin alhaisen lämpölaajenemisen ja korkean lämmönkestävyyden vuoksi. CERABEADS® valmistetaan alumiinioksidipohjaisesta raaka-aineesta sintraamalla. CERABEADS®in kierrätysaste on korkea, eikä siinä ole lähes lainkaan kiteistä piidioksidia, mikä avaa uusia mahdollisuuksia tämän arvokkaan materiaalin käytölle. CERABEADS® on monipuolinen ratkaisu.

Kalle Härkki, toimitusjohtaja

Resand Oy

Teollisuuden käyttöön soveltuva hiekka on ehtymässä. Neitseellisen hiekan louhintaa voidaan vähentää ja siitä aiheutuvaa luontokatoa hidastaa puhdistamalla ja käyttämällä hiekkaa uudelleen. Resand Oy on valimohiekan elvytykseen erikoistunut suomalainen teknologiayritys, joka tarjoaa asiakkailleen puhdasta hiekkaa palveluna. ResandTM-ratkaisun avulla valimohiekka voidaan kierrättää lähes sataprosenttisesti, ja hiekan käytöstä ja kuljetuksista aiheutuvia CO2-päästöjä voidaan vähentää jopa 80 %.

Resand Oy:n pääkonttori sijaitsee Nuutajärvellä ja yhtiöllä on henkilökuntaa useassa Euroopan maassa. Yhtiö tavoittelee voimakasta kasvua eurooppalaisilla valimomarkkinoilla ja liiketoiminnan laajentamista Euroopan ulkopuolelle.

ResandTM tuo ratkaisun maailmanlaajuiseen hiekkahaasteeseen kierrättämällä hiekkaa – yhä uudelleen ja uudelleen. Lue lisää: www.resand.eu

voxeljet

voxeljet on johtava suurikokoisten suurnopeus-3D-tulostimien ja tilausosapalveluiden tarjoaja teollisille ja kaupallisille asiakkaille. Yrityksen 3D-tulostimissa käytetään jauheita sitovaa additiivista valmistustekniikkaa, jolla valmistetaan osia erilaisilla materiaalikokonaisuuksilla, jotka koostuvat hiukkasmateriaaleista ja omista kemiallisista sidosaineista. Yhtiö tarjoaa 3D-tulostimiaan ja tilausosapalveluja teollisille ja kaupallisille asiakkaille, jotka toimivat autoteollisuuden, ilmailu- ja avaruusalan, elokuva- ja viihdealan, taiteen ja arkkitehtuurin, konepajateollisuuden ja kulutustuotteiden loppumarkkinoilla.

Lisätietoja saat osoitteesta www.voxeljet.com tai seuraamalla voxeljetiä YouTubessa, LinkedInssä, Facebookssa ja Instagramssa.

ITOCHU Ceratech Corp.

ITOCHU Corporation on yksi Aasian suurimmista monialayrityksistä, ja ITOCHU Ceratech Corporation on ITOCHUn kokonaan omistama tytäryhtiö, joka on valmistanut korkealaatuisia keraamisia tuotteita Japanissa 63 vuoden ajan.

CERABEADS® keraaminen keinotekoinen valimohiekka kehitettiin vuonna 1986 tarjoamaan valimoille erittäin suorituskykyistä  hiekkaa zirkonihiekan korvaajaksi. Siitä lähtien valimot kaikkialla maailmassa ovat nauttineet CERABEADS®in käyttöön liittyvistä eduista, kuten korkeasta tulenkestävyydestä, lähes nollasta lämpölaajenemisesta, korkeasta kestävyydestä ja siitä, ettei siinä ole lähes lainkaan kiteistä piidioksidia. Viimeisten 15 vuoden aikana valimoiden kysyntä hiekan talteenotosta on kasvanut maailmanlaajuisesti, jotta voidaan vähentää rajallisten luonnonvarojen tuhlausta, parantaa valimoympäristöä ja keskittyä monimutkaisten valukappaleiden tuotantoon. Nykyään valimot käyttävät CERABEADS®iä eri teollisuudenaloilla ja metalleissa autoteollisuudessa, ilmailu- ja avaruusteollisuudessa, raskaassa teollisuudessa ja 3D-tulostetuissa hiekkaosissa.

Lisätietoja saat osoitteesta www.itc-cera.co.jp/english/