• Resand Oy/

Resand tukee valimoteollisuuden vihreää siirtymää toimittamalla Suomivalimolle hiekanelvytys- ja kierrätyspalvelun

Resand Oy            Lehdistötiedote              17.10.2023 klo 10.00

Ympäristöystävälliseen hiekankäsittelyteknologiaan erikoistunut Resand Oy on allekirjoittanut palvelusopimuksen Iisalmessa sijaitsevan Suomivalimon kanssa. Sopimuksen myötä Resand kierrättää ja elvyttää Suomivalimon valuprosessissa syntyvää ylijäämähiekkaa uudelleen käytettäväksi. Yhteistyössä Resandin kanssa Suomivalimon hiekan käytön kierrätysaste nousee merkittävästi, ja ylijäämähiekan määrä vähenee.

Furaanihartsiteknologiaa käyttävä Suomivalimo toimittaa asiakkailleen sarjavalmistuksena ja yksittäiskappaleina 200–6 000 kg painavia valurautakomponentteja. Yli satavuotisen historiansa aikana Suomivalimo on toiminut luotettavana ja joustavana kumppanina kotimaisille ja pohjoismaisille koneenrakennusteollisuuden asiakkailleen.

“Asiakkaidemme luotettuna ja paikallisena kumppanina haluamme tarjota tuotteitamme entistäkin laadukkaammin ja ympäristöystävällisemmin. Olemme iloisia, että Resand tarjoaa hiekan elvytyksen ja kierrätyksen palveluna. Allekirjoittamamme sopimus parantaa hiekan saatavuutta, lisää kierrätysastettamme ja vähentää hiekkakuljetuksia”, Suomivalimo Oy:n toimitusjohtaja Olli Karhunen kommentoi.

Suomivalimon muotit ja keernat valmistetaan kvartsihiekasta, jota kuluu prosessissa noin 3 000 tonnia vuodessa. Valimon käyttämä neitseellinen kvartsihiekka kuljetetaan laivalla Suomeen Belgiasta. Käsittelyn ja kuivauksen jälkeen hiekka toimitetaan autokuljetuksena Iisalmeen valimolle.

ResandTM Sand As A Service (SAAS) -ratkaisu tarjoaa valimoille kestäviä säästöjä valimoteollisuuden nykyiseen käytäntöön verrattuna. Säästöjä syntyy, kun neitseellistä hiekkaa ostetaan ja käytettyä hiekkaa hävitetään vähemmän, minkä lisäksi kuljetus- ja energiakustannukset laskevat. Elvytysratkaisun ansiosta hiekan käytöstä ja kuljetuksista aiheutuvia CO2-päästöjä voidaan vähentää jopa 80 %. Koska käytetyn hiekan elvytys ja kierrätys tarjotaan palveluna, se vähentää myös valimotoimintaan sitoutunutta pääomaa.

”Olemme Resandillä ylpeitä siitä, että voimme edistää patentoidun teknologiamme ja innovatiivisen palvelumme avulla valimoteollisuuden vihreää siirtymää. Suomivalimon kanssa solmitun sopimuksen myötä suuri osa kotimaisista valimoista on edennyt pitkälle hiekan ympäristöystävällisessä käsittelyssä. Myös Suomen ulkopuolella valimoala hakee uusia kestävän kehityksen mukaisia ratkaisuja, mistä osoituksena ovat aiemmat sopimuksemme maailmanlaajuisen markkinajohtaja Siempelkampin ja 3D-tulostusratkaisujen toimittajan voxeljetin kanssa. Kiitän Suomivalimoa hiekanelvytysratkaisumme valinnasta”, Resandin  toimitusjohtaja Kalle Härkki kertoo.

Kalle Härkki, toimitusjohtaja

Jukka Nieminen, EVP
+ 358 40 484 02 80
jukka.nieminen@resand.eu

Resand Oy lyhyesti

Teollisuuden käyttöön soveltuva hiekka on ehtymässä. Neitseellisen hiekan louhintaa voidaan vähentää ja siitä aiheutuvaa luontokatoa hidastaa puhdistamalla ja käyttämällä hiekkaa uudelleen. Resand Oy on valimohiekan elvytykseen erikoistunut suomalainen teknologiayritys, joka tarjoaa asiakkailleen puhdasta hiekkaa palveluna. ResandTM-ratkaisun avulla valimohiekka voidaan kierrättää lähes sataprosenttisesti, ja hiekan käytöstä ja kuljetuksista aiheutuvia CO2-päästöjä voidaan vähentää jopa 80 %.

Resand Oy:n pääkonttori sijaitsee Nuutajärvellä ja yhtiöllä on henkilökuntaa useassa Euroopan maassa. Yhtiö tavoittelee voimakasta kasvua eurooppalaisilla valimomarkkinoilla ja liiketoiminnan laajentamista Euroopan ulkopuolelle.

ResandTM tuo ratkaisun maailmanlaajuiseen hiekkahaasteeseen kierrättämällä hiekkaa – yhä uudelleen ja uudelleen. Lue lisää: www.resand.eu