Resand tuo markkinoille innovatiivisen, sähkökäyttöisen hiekanelvyttimen

Resand Oy, lehdistötiedote 25.4.2024 klo 9.30

Valimohiekan elvytykseen ja kierrätykseen erikoistunut Resand Oy tuo ensimmäisenä Euroopan markkinoille sähkökäyttöisen hiekan elvytyslaitteen. Elvytysyksikkö on modulaarinen laitekokonaisuus, jonka asentaminen ja käyttöönotto on valimolle nopeaa ja asiakasystävällistä, koska sen toimitusaika on ainoastaan 4–5 kuukautta.

Sähkökäyttöisen elvytyslaitteen ansiosta uuden hiekan käyttöön ja kuljetuksiin liittyviä CO2-päästöjä voidaan vähentää jopa 70 %. Uusiutuvaa energiaa käytettäessä elvyttimen suorat kasvihuonepäästöt eli Scope 1 -päästöt pysyvät alhaisina.

Resandin sähköinen hiekan elvytyslaite on suunniteltu erityisesti keskisuurten valimoiden tarpeisin, ja sen tuotantokapasiteetti on 1 000 kg elvytettyä hiekkaa tunnissa. Sähkökäyttöisenä hiekanelvytin on erittäin helppo liittää valimon sähköverkkoon, ja sen ansiosta valimolla on puhdasta hiekkaa aina saatavilla.

Ensimmäinen SAAS-sopimus (Sand As A Service) uudesta sähköisestä elvyttimestä allekirjoitettiin suomalaisen valimon kanssa huhtikuussa. Uuden sopimuksen myötä hiekan elvytys tapahtuu asiakasvalimon tuotantotiloissa. Elvytyksen jälkeen hiekka voidaan käyttää valimoprosesseissa yhä uudelleen, mikä vähentää tehokkaasti neitseellisen hiekan tarvetta.

”Liiketoimintaamme on aina ohjannut innovatiivisuus ja asiakastarpeiden ymmärtäminen. Olen erittäin ylpeä solmimastamme ensimmäisestä sähkökäyttöisen elvyttimen palvelusopimuksesta. Näen sähköisen elvytyslaitteen tulevaisuuden lupaavana, sillä valimoteollisuus sekä kotimaassa että muualla Euroopassa on toivonut sähköllä toimivaa modulaarista hiekan elvytysratkaisua”, Resand Oy:n toimitusjohtaja Kalle Härkki sanoo.

RESAND OY

Lisätietoja:

Kalle Härkki, toimitusjohtaja
+358 40 513 3383

Jukka Nieminen, EVP Technical Sales
jukka.nieminen@resand.eu
+ 358 40 484 02 80

Resand Oy lyhyesti

Teollisuuden käyttöön soveltuva hiekka on ehtymässä. Neitseellisen hiekan louhintaa voidaan vähentää ja siitä aiheutuvaa luontokatoa hidastaa puhdistamalla ja käyttämällä hiekkaa uudelleen. Resand Oy on valimohiekan elvytykseen erikoistunut suomalainen teknologiayritys, joka tarjoaa asiakkailleen puhdasta hiekkaa palveluna. Resand®-ratkaisun avulla valimohiekka voidaan kierrättää lähes sataprosenttisesti, ja hiekan käytöstä ja kuljetuksista aiheutuvia CO2-päästöjä voidaan vähentää jopa 80 %.

Resand Oy:n pääkonttori sijaitsee Nuutajärvellä, ja yhtiöllä on henkilökuntaa useassa Euroopan maassa. Yhtiö tavoittelee voimakasta kasvua eurooppalaisilla valimomarkkinoilla ja liiketoiminnan laajentamista Euroopan ulkopuolelle.

Resand® tuo ratkaisun maailmanlaajuiseen hiekkahaasteeseen kierrättämällä hiekkaa – yhä uudelleen ja uudelleen. Lue lisää: www.resand.eu