Resandin ratkaisu auttaa Valmetin valimoteollisuutta nostamaan hiekan kierrätysastetta

Resand Oy, lehdistötiedote 30.4.2024 klo 9.30

Valimohiekan elvytykseen ja kierrätykseen erikoistuneen Resand Oy:n ja Valmet Oyj:n yhteistyö laajenee joulukuussa 2023 allekirjoitetun Sand As A Service (SAAS) -sopimuksen myötä. Uusi sopimus käsittää Resandin tarjoaman ympäristöystävällisen hiekanelvytys- ja kierrätyspalvelun, jonka avulla Valmetin Jyväskylän valimon käyttämän hiekan kierrätysaste nousee merkittävästi samalla kun kuljetukset sekä niiden aiheuttamat päästöt pienenevät.

Resand® Sand As A Service -ratkaisu tarjoaa valimoille kestäviä säästöjä valimoteollisuuden nykyiseen käytäntöön verrattuna. Elvytysratkaisun ansiosta hiekan käytöstä ja kuljetuksista aiheutuvia CO2-päästöjä voidaan vähentää jopa 80 %.

Yhteistyössä Resandin kanssa Valmetin Jyväskylän valimon hiekka elvytetään Resandin Nuutajärven tehtaalla ja kierrätetään takaisin Jyväskylän valimolle, jolloin elvytetty hiekka voidaan käyttää valimon tuotantoprosesseissa uudelleen. Resand on tuottanut Valmetin Valkeakosken valimolle vastaavaa palvelua jo vuodesta 2019.

“Kestävä kehitys on Valmetin liiketoimintastrategian ja kaikkien toimintojen keskiössä. Ilmasto-ohjelmamme − Kohti hiilineutraalia tulevaisuutta – asettaa meille kunnianhimoiset tavoitteet myös toimitusketjun osalta ja uskomme, että teknologialla on ratkaiseva rooli ilmastonmuutoksen ja ilmaston lämpenemisen hillitsemisessä. Haluamme myös valimoteollisuudessa olla edelläkävijä ympäristönsuojelun alueella sekä lisätä käyttämämme hiekan kierrätysastetta. Tulokset ovat olleet erittäin lupaavia ja tulemme jatkamaan hiekan kierrätyksen lisäämistä edelleen. Resandin innovoima hiekankierrätysteknologia ja palvelukonsepti näyttäisivät merkittävästi tukevan valimon kierrätysasteen parantamista ja siten Valmetin ilmasto-ohjelman tavoitteita”, toteaa Valmet Jyväskylän valimopäällikkö Ilkka Rytky.

”On hienoa olla tukemassa Valmetille strategisesti tärkeää ja keskeistä ilmasto-ohjelmaa ja kestävää kehitystä. Olen erittäin ylpeä laajentuneesta ja molemmin puolin tyytyväisestä yhteistyöstämme Valmetin kanssa. Pitkään jatkunut asiakassuhteemme syvenee tämän sopimuksen myötä. Valimoala hakee jatkuvasti uusia kestävää kehitystä tukevia ratkaisuja. Patentoidun hiekanelvytysteknologiamme ja innovatiivisen Resand®-ratkaisumme avulla edistämme systemaattisesti valimoteollisuuden vihreää siirtymää”, Resand Oy:n toimitusjohtaja Kalle Härkki sanoo.

RESAND OY

Lisätietoja:

Kalle Härkki, toimitusjohtaja, Resand Oy
kalle.harkki@resand.eu
+358 40 513 3383

Ilkka Rytky, valimopäällikkö, Valmet Jyväskylä, Valmet Technologies Oy
ilkka.rytky@valmet.com

Resand Oy lyhyesti

Teollisuuden käyttöön soveltuva hiekka on ehtymässä. Neitseellisen hiekan louhintaa voidaan vähentää ja siitä aiheutuvaa luontokatoa hidastaa puhdistamalla ja käyttämällä hiekkaa uudelleen. Resand Oy on valimohiekan elvytykseen erikoistunut suomalainen teknologiayritys, joka tarjoaa asiakkailleen puhdasta hiekkaa palveluna. Resand®-ratkaisun avulla valimohiekka voidaan kierrättää lähes sataprosenttisesti, ja hiekan käytöstä ja kuljetuksista aiheutuvia CO2-päästöjä voidaan vähentää jopa 80 %.

Resand Oy:n pääkonttori sijaitsee Nuutajärvellä, ja yhtiöllä on henkilökuntaa useassa Euroopan maassa. Yhtiö tavoittelee voimakasta kasvua eurooppalaisilla valimomarkkinoilla ja liiketoiminnan laajentamista Euroopan ulkopuolelle.

Resand® tuo ratkaisun maailmanlaajuiseen hiekkahaasteeseen kierrättämällä hiekkaa – yhä uudelleen ja uudelleen. Lue lisää: www.resand.eu

Tietoa Valmetista

Valmet on maailman johtava prosessiteknologian, automaatioratkaisujen ja palvelujen toimittaja ja kehittäjä sellu-, paperi- ja energiateollisuudelle. Kestävä kehitys on Valmetin liiketoimintastrategian ja kaikkien toimintojen keskiössä. Valmet tehostaa koko arvoketjun kiertotaloutta ja ympäristötehokkuutta sekä vähentää sen hiilidioksidipäästöjä. Valmet kartoittaa jätevirtojaan löytääkseen kiertotalousmahdollisuuksia materiaalien uudelleenkäytön, kierrätyksen ja hyödyntämisen avulla. Valmetin Suomen valimot sijaitsevat Jyväskylässä ja Valkeakoskella. Valimohiekan kierrätysasteen nostaminen on tärkeä osa Valmetin valimojen ympäristötoimenpiteitä.