Responda 113 ja Mehiläinen loivat Hyvinkäälle uudenlaisen palvelutalon

Report this content

– Teknologia ja design vapauttavat hoivahenkilökunnan aikaa asukkaiden kohtaamiseen

Tiedotusvälineille 21.10.2015

Hälytyskeskus- ja etävalvontapalveluita tarjoavan Responda 113:n ja terveyspalveluyritys Mehiläisen voimin on Hyvinkäälle perustettu uudenlaisen hoitokonseptin mahdollistava palvelutalo. Humaanin teknologian ja designin avulla on luotu turvallinen ja kodinomainen ympäristö, jossa palvelujen järjestämisessä huomioidaan asukkaiden oma arkirytmi.

Uutta lokakuun alussa avatussa Mäntykodossa ovat kiinteistön suunnittelun ja teknologisten ratkaisujen vaikutukset hoivatyöhön ja palvelutasoon. Esimerkiksi Mehiläisen henkilökunta käyttää asiakastietojärjestelmää suoraan kännykästään, mikä mahdollistaa jatkuvan läsnäolon asukkaiden kanssa ilman tarvetta vetäytyä kansliaan kirjauksia tekemään.

“Uuden palvelukodin toiminta on lähtenyt käyntiin hyvin. Älypuhelinten käyttö on hoitajille tuttua, joten kännykkäsovellukseen tehtävissä kirjauksissa ei ole ollut ongelmia. Myös hoitajakutsujen kuittaaminen ja kulunvalvonta on otettu käyttöön, vaikkakin toimintojen hiominen on yhä kesken”, kertoo palvelutalo Mäntykodon johtaja Johanna Vaha.

Kaikki asukkaat kuuluvat ympärivuorokautisen ja tehostetun palveluasumisen piiriin, ja heillä on rannekkeet hoitajakutsujen tekemiseen ja ovien avaamiseen. Rannekkeiden ja kiinteistössä olevien anturien avulla seurataan asukkaiden aktiivisuutta sisällä ja ulkona.

“Kaiken kerätyn tiedon tarkoituksena on tukea kuntouttavan hoitosuunnitelman toteuttamista. Analytiikan avulla voidaan omaisille antaa tarkempaa tietoa voinnista ja esimerkiksi seurata, onko asukkaan ulkoilu lisääntynyt. Näin hoitajat pääsevät tekemään niitä asioita, joilla on todellista vaikutusta asukkaan hyvinvointiin”, toteaa Responda 113:n toimitusjohtaja Petri Kokkonen.

Responda vastaa kiinteistöjärjestelmien valvonnasta ja hälytysten vastaanottamisesta, toimii hoitohälytyksissä henkilökunnan tukena ja osallistui asiantuntijana myös kiinteistön suunnitteluun. Järjestelmistä kerätty hoiva- ja kiinteistötieto on nyt saatavilla yhdeltä kumppanilta, ja tuloksena syntyvää asukaskohtaista tietoa hyödynnetään hoidon kehittämisessä.

Palvelutalon tilaratkaisut ja materiaalivalinnat helpottavat hoitajien työtä ja lisäävät asukkaiden viihtyvyyttä.

“Asukkaat ovat asettuneet uusiin koteihinsa hyvissä tunnelmissa. Tilavat huoneet ja mahdollisuus sisustaa ne itse ovat saaneet kiitosta. Kun järjestelmät saadaan optimoitua niin päästään varmasti tavoitteeseen eli siihen, että hoitajilla olisi joka päivä yhä enemmän aikaa kohdata asukkaita”, Mäntykodon johtaja Johanna Vaha jatkaa.

Hyvinkään Palvelukotisäätiön hallinnoima ja viimeisintä tekniikkaa hyödyntävä 57-paikkainen palvelutalo kaksinkertaistaa asuntojen lukumäärän. Säätiö lähti alusta asti etsimään uutta ratkaisua toiminnan järjestämiseen. Mehiläinen on vastannut hoitopalveluista viime vuodesta lähtien, ja etävalvontapalveluiden ja -teknologian tarjoajaksi valittiin Responda 113.

“Tämä malli, jossa me vastaamme vain kiinteistöstä, on ihanteellinen ja taloudellisesti kestävä. Viimein meillä on mahdollisuus kehittää toimintaa ja tuottaa asukkaille entistä laadukkaampia ja monipuolisempia palveluita”, sanoo säätiön johtaja Karel McLeod Smith.

Lisätietoja:

Petri Kokkonen, Respondan toimitusjohtaja
0500 481 818, petri.kokkonen@responda113.fi

Johanna Asklöf, Mehiläisen liiketoimintajohtaja
050 4450 502, johanna.asklof@mehilainen.fi

Karel McLeod Smith, Hyvinkään Palvelukotisäätiön johtaja
0400 588 133, karel.mcleodsmith@mantykoto.fi

Responda 113 Oy
Responda 113 tarjoaa etävalvontaa palveluna. Vastaamme valvottujen kohteiden tai tapahtumien hälytyspäivystyksestä ja tilannejohtamisesta reaaliaikaisesti. Responda 113 hyödyntää markkinoiden viimeisintä teknologiaa ja yhdistää tiedon mistä tahansa internetiin kytketyistä järjestelmistä ja antureista yhteen valvomoon. www.responda113.fi

Avainsanat: