Veikkauksen osavuosikatsaus: rahapelimarkkinat tulisi avata säännellylle kilpailulle

Report this content

Suomi on ainoa EU-maa, jossa on käytössä rahapelaamista koskeva monopolijärjestelmä. Veikkaus on ainoa toimija Suomessa, joka saa lain mukaan järjestää ja markkinoida rahapelejä manner-Suomessa. Ulkomaiset pelisivustot, kuten nettikasinot ja vedonlyöntisivustot eivät siis saa rekisteröityä Suomeen eivätkä markkinoida toimintaansa. Suomalaiset voivat kuitenkin pelata laillisesti ulkomaille rekisteröidyillä nettikasinoilla.

Suomen rahapelejä koskevaa monopolijärjestelmää on kritisoitu jo vuosikausia niin Suomessa kuin ulkomailla. Suomen hallitus haluaa pitää kiinni yksinoikeusjärjestelmästä, vaikka Veikkaus on jo ilmaissut halustaan tehdä siihen muutoksia. Myös Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) on sitä mieltä, ettei nykyinen rahapelijärjestelmä toimi rahapelihaittojen ehkäisyssä ja vähentämisessä parhaalla mahdollisella tavalla.

Nykyinen malli ei estä ulkomaisten rahapeliyritysten toimintaa Suomessa, vaikka hallitus onkin pyrkinyt suitsimaan niiden toimintaa uudistamalla arpajaislakia. Suomalaiset pelaavat yhä enemmän ulkomaisten toimijoiden sivuilla, mutta nykyisellään niiden toimintaa ei voida säädellä tai valvoa.

Ulkomaiset nettikasinot tarjoavat suomalaisille pelaajille suunnattuja nettikasinoita, jotka toimivat täysin suomen kielellä asiakaspalvelua myöten. Suomalaiset voivat pelata esimerkiksi Maltan pelilisenssin alaisuudessa toimivalla kasinolla, jonka toimintaa säätelee Maltan peliviranomainen MGA.

Veikkauksen uusi linjaus julki osavuosikatsauksessa

Syyskuussa 2022 julkaistussa osavuotiskatsauksessaan Veikkaus totesi olevansa valmis luopumaan monopoliasemastaan ja siirtymään monissa EU-maissa käytössä olevaan lisenssimalliin. Kannanotto on täyskäännös kansallisen peliyhtiön linjassa, joka on halunnut pitää yksinoikeusasemastaan tiukasti kiinni. Yllättävän uutisen taustalla on yksinkertaiset syyt: pelaamisen siirtyminen nettiin ja sitä kautta Veikkauksen tuottojen pienentyminen.

Veikkauksen markkinaosuus rahapeleissä on kaventunut vuosi vuodelta. Veikkauksen osavuosikatsauksen mukaan tammi-kesäkuussa 2022 Suomen digitaalinen rahapelimarkkina oli 520 miljoonaa euroa, ja siitä Veikkauksen osuus oli 260 miljoonaa euroa. Se tarkoittaa, että puolet Suomessa netissä pelattavista rahoista menee ulkomaisille toimijoille. Veikkaus itse arvioi, että sen osuus digitaalisilla markkinoilla tulee laskemaan entisestään.

Veikkaus on itse todennut, että rahapelien digitalisoituessa ja rahojen valuessa ulkomaille kyseessä ei ole enää yksinoikeusjärjestelmä. Todellinen monopolijärjestelmä vaatisi ulkomaisten toimijoiden totaalisen kieltämisen, mutta verkossa toimintaa on lähes mahdotonta valvoa. Ulkomaiset rahapeliyritykset lohkaisevat vuosi vuodelta suuremman palan markkinoista, mutta ne eivät maksa tuotoistaan veroa eivätkä noudata suomalaista säännöstelyä – toisin kuin Veikkaus.

Veikkaus ilmoitti olevansa valmis lisenssijärjestelmään siirtymiselle, jos ulkomaisia toimijoita valvotaan ja säännellään samoin ehdoin. Nykysysteemissä Veikkaus on toimija, joka on sääntelyn piirissä, kun taas ulkomaalaiset yritykset hyötyvät sääntelyn ulkopuolella olemisesta ja keräävät samalla merkittäviä tuloja. “Netissä tapahtuva rahapelaaminen on yksi nopeimmin kasvavista aloista maailmalla. Suomalaiset pelaavat paljon, ja Suomi on houkutteleva maa ulkomaisille rahapelialan yrityksille”, sanoo Kasinonetti.com Content Manager Sanna Heinonen.

Arpajaislain uudistuksen tavoitteena rajoittaa ulkomaisten nettikasinoiden toimintaa

Suomen hallitus haluaa yhä pitää tiukasti kiinni yksinoikeusjärjestelmästä. Vuoden 2022 alussa voimaan tullut uusi arpajaislaki toi muun muassa rahapeleihin pakollisen tunnistautumisen, tulevat maksuliikenne-estot, muutoksia mainonnan valvontaan sekä fyysisten rahapeliautomaattien sijoitteluun.

Hallitus perustelee lakia rahapelihaittojen ehkäisyllä ja vähentämisellä. Arpajaislain muutoksella pyritään vahvistamaan rahapelien yksinoikeusjärjestelmää, vaikka se onkin saanut kritiikkiä eri tahoilta. Lain muutos kiristää etenkin ulkomaisten rahapeliyhtiöiden toimintaa Suomessa. Ulkomaisten peliyhtiöiden markkinointia pyritään valvomaan, ja lakia rikkovat yritykset laitetaan Poliisin mustalle listalle.

Maksuliikenne-estot tulevat koskemaan yrityksiä, jotka ovat mustalla listalla. Siten suomalaiset pelaajat eivät voi siirtää rahaa suomalaisilta pankkitileiltä listalla oleville yrityksille. Maksublokit ovat saaneet runsaasti kritiikkiä, sillä niiden käyttöönotto sekä valvominen vaatii resursseja, mikä on työlästä ja kallista. Finanssialan toimijoiden mukaan maksublokit ovat tehottomia, sillä niitä on helppo kiertää ulkomaisten maksupalveluiden kautta.

Monopolijärjestelmä jakaa mielipiteet

EU:ssa rahapelialaa koskeva lainsäädäntö ei ole yhdenmukainen, vaan jokainen jäsenmaa saa päättää oman maansa rahapelaamisen säätelystä, kunhan se pyrkii pelihaittojen ehkäisyyn, rikollisuuden torjuntaan ja kuluttajansuojan ylläpitämiseen. Suomella on toistaiseksi EU:n myöntämä erityislupa pitää monopoli voimassa sillä ehdolla, että rahapelaamisen haitat ja peliongelmat saadaan pidettyä kurissa ja pelaamista valvotaan tehokkaasti.

Rahapelijärjestelmä ja sen muuttaminen on poliittinen kysymys. Suomessa ei olla yhtä mieltä siitä, onko nykyinen malli paras vaihtoehto peliongelmien vähentämisessä ja mikä olisi niiden taklaamisessa paras vaihtoehto. Veikkauksen raportti, samoin kuin Kilpailu- ja kuluttajaviraston näkökanta on kilpailun avaaminen.

Tilalle lisenssijärjestelmä

Veikkauksen toimitusjohtaja Velipekka Nummikosken mukaan nykyinen tilanne, jossa suuri osa pelaamisesta tapahtuu säännellyn systeemin ulkopuolella, ei ole kenenkään etu. Veikkaus pitää tilannetta sen kannalta hankalana.

Monopolijärjestelmää pidetään vanhanaikaisena digitaalisen pelaamisen vallatessa jalansijaa. Monet maat ovatkin siirtyneet rahapelien lisenssijärjestelmään. Muun muassa Ruotsi luopui monopolijärjestelmästä vuonna 2019 ja otti käyttöön lisenssijärjestelmän. Lisenssijärjestelmässä rahapelialan yrityksien on hankittava toimilupa, joka velvoittaa yritykset maksamaan valtiolle peliveroa. Näin valtio saa tuloja peleihin käytetyistä rahoista. Lisäksi lisenssijärjestelmässä toimivien yritysten toimintaa voidaan valvoa ja säännellä, mikä voi ennaltaehkäistä pelaamisen liittyviä ongelmia.

Ruotsin malli on toistaiseksi osoittautunut toimivaksi, eikä Veikkausta vastaavan Svenska Spielin asema ole kärsinyt. Kaiken lisäksi rahapelimonopolin purku on tuonut valtion kassaan mittavat tulot.

Lisenssijärjestelmässä ulkomaisten rahapeliyritysten olisi siis hankittava toimilupa, maksettava veroja Suomeen ja olisi suomalaisten viranomaisten valvonnassa. Rahapelimarkkinoilla ainoa kasvava osa-alue on digitaalinen pelaaminen, ja nykyisellään kehityskulku hyödyttää ulkomaisia yhtiöitä, ei Veikkausta. Arvioiden mukaan kilpailun avaaminen tehtäisiin kuitenkin osittain. Veikkaus tulisi todennäköisesti säilyttämään monopoliasemansa lotossa ja fyysisissä rahapeliautomaateissa. Lisenssijärjestelmä koskisi luultavasti ainoastaan digitaalista pelaamista.

Gideon Wood - info@responsibleentertainment.com

Responsible Entertainment Limited is a news-and-marketing based company dedicated to divulging key industry information related to the iGaming and sports betting sectors.