Johdon osavuotinen selvitys

Rettig Group on tänään julkaissut yhtiön johdon osavuotisen selvityksen ajalta 1. heinäkuuta – 7. marraskuuta 2013. Esitetyt luvut liittyvät 30. syyskuuta 2013 päättyvään neljännekseen ja edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon, mikäli muuta ei mainita.

Avainluvut

MEUR 7-9/2013 7-9/2012 Muutos 1-9/2013 1-9/2012 Muutos 2012
Liikevaihto 265.4 256.8 +3.3% 722.2 718.8 0.5% 970.1
Käyttökate (EBITDA) 38.8 40.7 -4.7% 95.9 97.2 -1.3% 125.4
Liiketulos (EBIT) 18.2 19.0 -4.2% 33.4 33.7 -0.9% 24.5
Nettovelka 357.2 402.4 -11.2% 338.9

Kauden tärkeimmät tapahtumat

Vapaa kassavirta kasvoi 4,1% 38,1 miljoonaan euroon (36,6 miljoonaa euroa) kolmannen neljänneksen aikana. Nettovelka laski 11,2% 357,2 miljoonaan euroon (402,4 miljoonaa euroa) tammikuusta syyskuuhun 2013. Suunniteltujen huoltotelakointien vuoksi Boren käyttökate laski, kun taas Rettig ICC:n sekä Nordkalkin käyttökatteet olivat edellisvuoden tasoa korkeammat.

Strategian mukaisesti, joka sisältää tuotannon optimointia ja kustannustehokkuuden parantamista, Nordkalk päätti Suomen toimintaansa koskevat yhteistyöneuvottelut 28. lokakuuta 2013. Rettig ICC ilmoitti 31. lokakuuta 2013 yhteistyöneuvotteluista sähköpattereiden tuotantoyksikössä Järpåsissa Ruotsissa. Yhtiö harkitsee sähköpattereiden tuotannon lopettamista Järpåsin tehtaalla ja vastaavien sähköpattereiden tuotannon keskittämistä Iso-Britanniassa sijaitsevaan Gateshead-tuotantoyksikköön.

Rettig Group toteutti 22.6.2010 liikkeellelasketun joukkovelkakirjan osittaisen takaisinoston 2. lokakuuta 2013, minkä jälkeen liikkeelle jäi 58,15 miljoonaa euroa. Rettig Group allekirjoitti 31. lokakuuta 2013 uuden viiden vuoden 110 miljoonan euron valmiusluottolimiittisopimuksen, joka korvasi olemassa olevia luottojärjestelyitä.

Vuoden 2013 näkymät hieman parantuneet

Panostamme jatkuvasti vapaaseen kassavirtaan ja kustannustehokkuuden parantamiseen, minkä ansiosta odotamme velkamäärän laskevan sekä hieman parempaa tulosta edellisvuoteen verrattuna. Taloudellinen epävarmuus ja matala kasvu Euroopassa pitävät toimintaympäristömme haastavana ja tuloksemme epätyydyttävällä tasolla.

Rettig Groupin tulostiedotteet 2014

Rettig Groupin tilinpäätös vuodelta 2013 julkistetaan 27.2.2014. Vuonna 2014 tulostiedotteet julkaistaan seuraavasti: Johdon osavuotinen selvitys 24.4.2014, tammi–kesäkuun osavuosikatsaus 21.8.2014 sekä johdon osavuotinen selvitys 23.10.2014

Lisätietoa:

Josefina Tallqvist, Rettig Group, Investor Relations Manager

Puh: +358 40 7455276, josefina.tallqvist@rettig.fi tai www.rettig.fi

Rettig Group on suomalainen perheyritys, joka luo arvoa sukupolville kestävän ja pitkäjänteisen kasvun kautta. Kaikissa liiketoiminnoissamme tavoittelemme johtavaa asemaa valikoiduilla markkinoilla ja korkeampaa asiakasarvoa pienemmin ympäristövaikutuksin. Tänään Rettig Groupin omistukseen kuuluvat Rettig ICC – Euroopan johtava lämpöpattereiden ja sisäilman säätölaitteiden valmistaja; Nordkalk – Pohjois-Euroopan johtava kalkkikivipohjaisten tuotteiden toimittaja teollisuuteen, maanviljelykseen ja ympäristönhoitoon; sekä Bore – teollisten merikuljetuspalveluiden tarjoaja. Vuonna 2012 Rettig Groupin liikevaihto oli noin 970 miljoonaa euroa, ja yhtiö työllisti noin 4400 henkilöä 25 maassa.