Vahva kassavirta ja parempi kannattavuus heikosta kysynnästä huolimatta

Avainluvut tammi-joulukuu 2014

- Liikevaihto laski 4,1 % 933,4 miljoonaan euroon (973,7)

- Käyttökate (EBITDA) laski 0,8 % 130,6 miljoonaan euroon (131,6)

- Liiketulos (EBIT) kasvoi 19,3 % 42,7 miljoonaan euroon (35,8)

- Nettovelka pieneni 14,2 % 247,1 miljoonaan euroon (288,1)

- Vapaa kassavirta laski 4,2 % 102,7 miljoonaan euroon (107,2)

Rettig Groupin toimitusjohtaja Hans Sohlström:

”Rettig Group kärsi Euroopan yleisestä heikosta taloudesta ja sen myötä alhaisesta kysynnästä kaikilla kolmella liiketoiminta-alueella, mikä johti liikevaihdon laskuun. Kannattavuus, mitattuna liiketuloksella, sijoitetun pääoman tuotolla ja nettotuloksella, parani kaikilla kolmella liiketoiminta-alueella tehtyjen tehostamistoimien, kustannusleikkausten ja pienempien poistojen ansiosta. Käyttökate pysyi lähes samalla tasolla kuin edellisenä vuonna alhaisemmasta liikevaihdosta huolimatta. Edelleen vahva kassavirta mahdollisti nettovelan pienentämisen. Sen seurauksena tavoitteenamme oleva alle 60 prosentin nettovelkaantumisaste saavutettiin, kun se oli vuoden lopussa 59,4 prosenttia.”

Vuoden 2015 näkymät

Euroopan talouskasvun ennustetaan jatkuvan matalana vuonna 2015, mikä pitää toimintaympäristömme haastavana. Keskitymme edelleen strategiamme toteuttamiseen, minkä seurauksena odotamme kannattavuuden paranevan.

Tarkempaa tietoa vuoden 2014 tuloksesta sekä vuoden viimeisestä neljänneksestä sijoittajaesityksessä (englanniksi) sekä vuoden 2014 vuosikertomuksessamme, jotka on julkaistu tänään verkkosivullamme www.rettig.fi.

Josefina Tallqvist, viestintä- ja sijoittajasuhdejohtaja

Puh: +358 40 7455276

S-posti: josefina.tallqvist@rettig.fi

Rettig Group on suomalainen perheyritys, joka luo arvoa sukupolville kestävän ja pitkäjänteisen kasvun kautta. Tavoittelemme johtavaa markkina-asemaa ja korkeampaa asiakasarvoa pienemmin ympäristövaikutuksin. Rettig Groupiin kuuluvat Rettig ICC – sisäilman säätölaitteiden valmistaja; Nordkalk – kalkkikivipohjaisten tuotteiden toimittaja sekä Bore – RoRo-merikuljetuspalveluiden tarjoaja. Vuonna 2014 Rettig Groupin liikevaihto oli 933 miljoonaa euroa ja yhtiö työllisti noin 4 100 henkilöä 25 maassa.