• Revenio Group Oyj/

Revenio Group Oyj: Osavuosikatsaus 1.1.-30.6.2015: Liikevaihto ja -tulos kasvoivat merkittävästi - Yhdysvaltojen markkinat vetävät, yhtiö parantaa tulosennustettaan

Revenio Group Oyj, Pörssitiedote, 10.8.2015 kello 9.00

Osavuosikatsaus 1.1.-30.6.2015

Revenio Group Oyj on siirtynyt Finanssivalvonnan Määräykset ja ohjeet 7/2013 (liikkeeseenlaskijan tiedonantovelvollisuus) mahdollistamaan julkistamismenettelyyn ja julkistaa tällä pörssitiedotteella liitteenä olevan osavuosikatsauksensa tammi-kesäkuulta 2015. Tämä tiedote on tiivistelmä Revenio Group Oyj:n tammi-kesäkuun 2015 osavuosikatsauksesta. Osavuosikatsaus on luettavissa kokonaisuudessaan tämän pörssitiedotteen liitteenä olevasta pdf -tiedostosta. Osavuosikatsaus on saatavilla myös Revenion verkkosivuilla osoitteessa www.revenio.fi.

Huhti-kesäkuu 2015 lyhyesti, konsernin jatkuvat toiminnot:
· Kasvu odotettua vahvempaa, yhtiö parantaa koko vuoden tulosennustettaan
· Liikevaihto 4,9 (3,6) miljoonaa euroa, kasvua 36,8 %
· Liiketulos 1,5 (0,9) miljoonaa euroa, kasvua 71,8 %
· Osakekohtainen tulos laimentamaton 0,14 (0,10) ja laimennettu 0,15 (0,10)
· Viimeinen strategiaan kuulumaton yhtiö myyty
· Icare jakeluyhteistyöhön Iridex Corporationin kanssa USA:ssa

Tammi-kesäkuu 2015 lyhyesti, konsernin jatkuvat toiminnot:
· Liikevaihto 9,5 (7,3) miljoonaa euroa, kasvua 30,6 %
· Liiketulos 2,9 (2,0) miljoonaa euroa, kasvua 46,7 %
· Laimentamaton ja laimennettu osakekohtainen tulos 0,30 (0,22)
· Revenio hankki helmikuussa lisenssisopimuksilla astman ja ihosyövän seulontaan, diagnosointiin ja seurantaan tarkoitettuja teknologioita, hankkeet etenevät suunnitellusti

Keskeiset tunnusluvut, jatkuvat toiminnot, MEUR:

1-6/2015 1-6/2014 Muutos-%
Liikevaihto, konserni 9,5 7,3 30,6
Liiketulos, konserni 2,9 2,0 46,7
Liikevaihto, Terveysteknologia 9,5 7,3 30,6
Liiketulos, Terveysteknologia 3,6 2,7 32,6
Laimentamaton tulos/osake 0,30 0,22 36,4
Laimennettu tulos/osake 0,30 0,22 36,4
Liiketoiminnan rahavirta  4,0 1,1 367,0
  30.6.2015 30.6.2014 Muutos,
 %-:köä
Omavaraisuusaste, % 79,0 72,6 6,4
Nettovelkaantumisaste, % -38,6 -5,7 32,9

Uusi tulosohjeistus

Revenio muuttaa vuoden 2015 tulosohjeistustaan seuraavasti:

Koko vuoden osalta konsernin liikevaihdon ja liiketuloksen arvioidaan kasvavan merkittävästi edellisestä vuodesta.

Toisen vuosipuoliskon liikevaihdon kasvun odotetaan jatkuvan vahvana, mutta kuitenkin jäävän ensimmäisen vuosipuoliskon prosentuaalista kasvua alhaisemmaksi.

Konsernin liiketulokseen ja kassavirtaan vaikuttavat panostukset uusiin terveysteknologiaan liittyviin liiketoimintoihin. Nämä panostukset eivät tilikaudella 2015 ole merkittäviä.

Aiempi tulosohjeistus

Icaren liikevaihdon ja liiketuloksen arvioidaan kasvavan edellisestä vuodesta. Koko konsernin liiketulokseen ja kassavirtaan vaikuttavat panostukset uusiin terveysteknologiaan liittyviin liiketoimintoihin. Nämä panostukset eivät tilikaudella 2015 ole merkittäviä.

Toimitusjohtaja Olli-Pekka Salovaara kommentoi toisen vuosineljänneksen tulosta:

"Erinomainen vuoden toinen neljännes osoittaa Icaren vahvaa ja edelleen vahvistuvaa markkina-asemaa. Edellisvuoden toiseen vuosineljännekseen ajoittui Yhdysvaltojen terveydenhuoltolainsäädäntöön liittyviä tulkintaongelmia, mikä hidastutti terveydenhuoltoalan laitekauppaa. Nämä ongelmat ovat selvästi ohi ja olemme palanneet Yhdysvalloissa normaaliin myyntivauhtiin. Alkuvuoden liikevaihdon 30,6 %:n kasvu ja liiketuloksen 46,7 %:n kasvu antavat meille hyvän pohjan saavuttaa kuluvalle vuodelle asetetut kasvu- ja kannattavuustavoitteet sekä toteuttaa suunnitelman mukaiset kehityshankkeet tulorahoituksella.

Luopuminen viimeisestä strategiaan kuulumattomasta, Ohjelmistoliiketoimintaa edustaneesta yhtiöstä antaa meille mahdollisuuden keskittää kaikki voimavaramme terveysteknologiaan ja siihen liittyvien uusien hankkeiden edistämiseen. Sekä ihosyövän että astman seulontateknologi- an hankkeet etenevät suunnitellusti. On kuitenkin tarpeen todeta, että arvioimme niillä olevan kaupallista merkitystä vasta muutaman vuoden kuluttua.

Osteoporoosin mittalaite Oscare SononTM myynti on vielä vähäistä, mutta myynnin kehitys on oikean suuntaista. Jakelukanavien vahvistaminen ja ulottaminen uusille maantieteellisille alueille sekä yhteistyö tutkimuslaitosten kanssa on käynnissä ja uskon toimenpiteiden kasvattavan Oscaren myyntiä vielä kuluvana vuonna.

Yhteistyösopimus yhdysvaltalaisen laitevalmistajan Iridexin kanssa sekä katsauskauden jälkeen heinäkuussa solmittu amerikkalaisia optikkoketjuja koskeva sopimus Topcon Medicalin kanssa avaavat meille mahdollisuuden merkittävään jakelupeiton laajentamiseen Yhdysvalloissa.
Kotimittaukseen tarkoitetun Icare HOME -silmänpainemittarin markkinointi etenee suunnitellusti. Yhdysvaltojen lääkeviranomaisen FDA:n lupahakemukseen liittyvät kliiniset mittaukset saatiin suoritettua katsauskauden loppuun mennessä. Yhtiö valmistelee HOME-laitteen FDA lupahakemusta, joka tullaan jättämään heti sen valmistuttua."

Yleislausunto

Tämän tiedotteen tietyt lausunnot ovat ennusteita ja perustuvat johdon näkemykseen niiden antohetkellä. Tästä syystä niihin sisältyy riskejä ja epävarmuustekijöitä. Ennusteet saattavat muuttua, jos yleisessä taloudellisessa tilanteessa tapahtuu merkittäviä muutoksia.

Toimitusjohtaja Olli-Pekka Salovaara, gsm 040-5675520
olli-pekka.salovaara@revenio.fi

Revenio on suomalainen terveysteknologiakonserni, jonka liiketoiminnan ytimen muodostavat silmänpainemittarit. Revenio-konsernin Terveysteknologia-segmentin muodostavat Icare Finland Oy:n ja osteoporoosin seulontaan ja seurantaan keskittyvän Oscare Medical Oy:n ja Revenio Research Oy:n liiketoiminta. Revenion liiketoimintojen yhteisenä nimittäjänä on seulonta, seuranta ja maailmanlaajuinen tarve terveydenhuollon kustannussäästöihin ennaltaehkäisevän terveydenhuollon kautta. Revenio tavoittelee terveysteknologiassa voimakasta kasvua orgaanisesti ja yritysjärjestelyiden kautta. Revenion tavoitteena on kehittää entistä tehokkaampia ja helposti käyttöönotettavia menetelmiä tunnistaa kansanterveydellisesti merkittäviä sairauksia jo niiden alkuvaiheessa. Revenion seulontateknologioiden fokuksessa ovat glaukooman, osteoporoosin, ihosyövän ja astman tunnistaminen ja niiden hoitoprosessin aikainen mittaaminen.

Revenio-konsernin liikevaihto vuonna 2014 oli 16,0 miljoonaa euroa, liiketuloksen ollessa 27,5 % jatkuvista toiminnoista. Revenio Group Oyj on listattu NASDAQ OMX Helsingissä.