Revenio Group Oyj: Osavuosiraportti 1.1. - 31.3.2020

Revenio Group Oyj, Pörssitiedote, 22.4.2020 kello 9.00

Revenio Group Oyj: Osavuosiraportti 1.1.-31.3.2020

Suluissa esitetyt luvut viittaavat edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon, ellei toisin ilmoiteta.

Kohtuullinen vuosineljännes, Covid-19-pandemian vaikutukset alkoivat näkyä vuosineljänneksen loppupuolella

Tammikuu-maaliskuu 2020

• Liikevaihto oli 11,9 (8,4) miljoonaa euroa, kasvua 41,5 %
  • Liiketulos oli 2,4 (2,6) miljoonaa euroa, laskua 5,8 %
  • Käyttökate oli 3,1 (2,9) miljoonaa euroa, kasvua 7,4 %
  • Liikevaihdon valuuttakurssien vaikutuksella oikaistu kasvu tammi-maaliskuussa oli 40,3 % eli 1,3 %-yksikköä raportoitua kasvua heikompi
  • Vuosineljännes alkoi hyvin, Covid-19-pandemian vaikutukset alkoivat kuitenkin näkyä vuosineljänneksen loppupuolella
  • Katsauskauden vertailukelpoisuuteen vaikuttavat edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan ajoittuneet merkittävät Icaren Brexit-toimitukset Iso-Britanniaan, jotka olisivat normaalioloissa ajoittuneet vuoden toiselle neljännekselle
  • Vuoden 2019 lopulla lanseeratun DRSplus-kuvantamislaitteen myynti käynnistyi ennakoitua paremmin, minkä vuoksi tuotanto ei ole täysimääräisesti kyennyt vastaamaan ylösajovaiheessa kysyntään, ja useita kymmeniä laitteita odottaa toimituksia asiakkaille
  • Merkittävä määrä CenterVuen tuotteiden toimituksia on asiakkaiden toimesta siirretty Covid-19-pandemiasta johtuen myöhäisempään ajankohtaan, mikä on vaikuttanut katsauskauden kannattavuuteen ja kassavirtaan
  • Tuotekehityshankkeita on jatkettu suunnitelmien mukaisesti koko vuosineljänneksen ajan ja niiden kulut vastasivat 10 %:ia liikevaihdosta
  • Kassavirtaan vaikuttivat myös maksetut verot ja vuosibonukset sekä pienentyneet ostovelat
  • CenterVue Inc. fuusioitiin Icare USA Inc.:iin. Yhdysvalloissa 1.4.2020 alkaen toimiva Revenio-konsernin tytäryhtiö on Icare USA Inc.
  • Osakekohtainen tulos, laimentamaton oli 0,075 (0,086) euroa
  • Yhtiökokous jouduttiin siirtämään myöhempään ajankohtaan Covid-19-pandemian aiheuttamien kokousrajoitusten vuoksi
  • Revenion toimitusjohtajaksi nimitettiin B.Sc., MBA Jouni Toijala, joka aloittaa tehtävässään viimeistään 30.9.2020
  • Katsauskauden päättymisen jälkeen 2.4.2020 Revenio perui taloudellisen ohjeistuksensa kuluvalle vuodelle koronaviruksen aiheuttaman epävarmuuden vuoksi

Konsernin keskeiset tunnusluvut, MEUR

1-3/2020 1-3/2019 Muutos-% 1-12/2019
Liikevaihto 11,9 8,4 41,5 49,5
Liiketulos, EBIT 2,4 2,6 -5,8 12,6
Liiketulos-%, EBIT-% 20,4 30,6 -10,2 25,5
Käyttökate, EBITDA 3,1 2,9 7,4 14,6
Käyttökate-%, EBITDA-% 25,8 34,0 -8,2 29,5
Sijoitetun pääoman tuotto, % (ROI) 2,6 17,9 22,6
Oman pääoman tuotto, % (ROE) 3,0 13,1 22,7
Laimentamaton tulos/osake 0,075 0,086 0,365
31.3.2020
Omavaraisuusaste, % 61,1
Nettovelkaantumisaste, % 6,1

Taloudellinen ohjeistus vuodelle 2020

Revenio perui 2.4.2020 vuodelle 2020 antamansa tulosohjeistuksen koronaviruksen aiheuttaman epävarmuuden vuoksi. Covid-19-pandemian aiheuttaman epävarmuuden ja alenevan yleisen talouskehityksen vuoksi olosuhteet markkinoilla ovat muodostuneet erittäin poikkeuksellisiksi, minkä vuoksi taloudellisen kehityksen ennustettavuus on heikentynyt merkittävästi. Koska tilanteen kaikkia vaikutuksia loppuvuodelle on vielä vaikea arvioida, Revenio Group Oyj perui 20.2.2020 antamansa tulosohjeistuksen vuodelle 2020, eikä toistaiseksi anna uutta ohjeistusta.

Yhtiön aiempi taloudellinen ohjeistus vuodelle 2020 oli:

Revenio-konsernin raportoidun liikevaihdon arvioidaan kasvavan erittäin vahvasti edellisvuodesta ja kannattavuuden olevan hyvällä tasolla ilman kertaluontoisia eriä.

Toimitusjohtaja Timo Hildén:

”Vuoden 2020 ensimmäinen neljännes käynnistyi odotustemme mukaisesti, mutta Covid-19-pandemian vaikutukset alkoivat näkyä myös Revenion liiketoiminnassa maaliskuun edetessä. Tämä johtui osittain kysynnän vähenemisestä asiakkaiden sulkiessa tilapäisesti toimintojaan ja osittain siitä, että asiakkaat eivät pandemian vuoksi voineet vastaanottaa jo tilaamiaan laitteita. Liikevaihtomme katsauskaudelta oli 11,9 miljoonaa euroa, mikä edusti 41,5 %:n kasvua. Käyttökatteemme oli 3,1 miljoonaa euroa, kasvua 7,4 %. On hyvä huomioida, että CenterVuen luvut on yhdistelty konserniin vasta 1.5.2019 alkaen.

Covid-19-pandemia on muuttanut maailmaa nopeasti ja arvaamattomasti. Toimialallamme terveydenhuollon painopiste on tällä hetkellä potilaskriittisissä tehtävissä ja ei-kiireelliset asiat on siirretty tuonnemmaksi. On mahdotonta arvioida vielä tässä vaiheessa, kuinka kauan tilanne tulee jatkumaan eri maantieteellisillä markkina-alueillamme. Olemme jo huhtikuun aikana nähneet Aasian markkinoilla hienoista elpymistä erityisesti Icaren tuotteiden osalta ja olemmekin saaneet tavanomaista suurempia tilauksia esimerkiksi Japanista. Yhdysvaltojen markkinoihin liittyy vielä merkittäviä epävarmuuksia, joita seuraamme tarkoin. Silmänpaineen mittauslaitteiden myynti on vetänyt kohtuullisen hyvin, mutta on vaikeaa arvioida tilannetta tulevien viikkojen tai kuukausien aikana. Steriilien antureiden myynti on ollut hyvää ja sitä ovat tukeneet kilpailevaan ilmapuhkuteknologiaan liittyvät hygieniahaasteet, joista on raportoitu muun muassa Kiinassa, Japanissa ja Irlannissa. Anturimyyntimme sujuu erityisen hyvin verkkokaupassa. CenterVuen silmänpohjan kuvantamislaitteet ovat puolestaan investointihyödykkeitä, joiden tilanne on Covid-19-pandemian vuoksi haastavampi.

Toimitusketjun osalta tilanne on toistaiseksi hyvä. Italiassa tuotannon volyymi on laskenut jonkin verran, ja se johtuu lähinnä viranomaismääräysten aiheuttamista käytännön järjestelyistä, kuten riittävistä etäisyyksistä oman henkilökunnan työskentelypisteiden välillä. Suomessa silmänpaineen mittauslaitteiden tuotantovolyymit ovat olleet normaalilla tasolla. Toimitusketjuongelmia ei toistaiseksi ole havaittu ja komponenttien saatavuus kaikilta alihankkijoilta on ollut normaali. Pyrimme tällä hetkellä nostamaan kaikkien tuotteidemme varastotasoja, jotta toimitukset saadaan käyntiin nopeasti heti tilanteen normalisoituessa.

Tämä poikkeuksellinen tilanne vaikuttaa väistämättä jakelijoihimme, sillä useissa maissa he eivät pääse tapaamaan asiakkaita henkilökohtaisesti eikä asentamaan jo tilattuja Centervuen kuvantamislaitteita. Tilauksia ei kuitenkaan olla peruttu, vaan asennuksia on siirretty hetkeen, jolloin se on jälleen mahdollista.

Edellä mainitusta syistä taloudellisen kehityksen ennustettavuus lyhyellä aikavälillä on heikentynyt merkittävästi. On hyvä kuitenkin muistaa, että liiketoimintamme on voimakkaasti skaalautuvaa; muuttuvat kustannukset skaalautuvat tuotantovolyymien mukaisesti. Mikäli poikkeustilanne kuitenkin pitkittyisi, niin taloudelliset vaikutukset kasvaisivat myös Reveniolle. Kriisin hellittäessä olemme näkemykseni mukaan kuitenkin hyvissä asemissa, sillä kaikki tuotteemme ovat ajantasaisia ja kilpailukykyisiä, osa niistä on lanseerattu vastikään ja kassamme on vahva. Siksi uskomme, että selviämme tästä poikkeuksellisesta kriisistä vahvana. Keskitymme edelleen kasvun rakentamiseen ja asemamme vahvistamiseen entisestään oftalmologian parissa.

Seuraamme aktiivisesti tilanteen etenemistä ja arvioimme tarvetta toimenpiteisiin erityisen tarkasti. Reagoimme ja ryhdymme tarvittaessa korjaaviin toimenpiteisiin.

Covid-19-pandemia on aiheuttanut myös valitettavan käytännön haasteen vuoden 2020 varsinaisen yhtiökokouksen järjestämisessä ja päädyimme osallistujien turvallisuuden vuoksi siirtämään 19.3.2020 pidettäväksi suunniteltua yhtiökokousta. Yhtiökokousten järjestämistä koskeva väliaikainen muutos osakeyhtiölakiin on tällä hetkellä eduskunnan käsiteltävänä ja muutoksen oletetaan tulevan voimaan pikaisesti. Järjestämme varsinaisen yhtiökokouksen voimassa olevien lakien, ohjeiden ja viranomaismääräysten mukaisesti sen jälkeen eduskunta on käsitellyt osakeyhtiölain muutosehdotuksen.  Kun järjestämme yhtiökokouksen pyrimme takaamaan mahdollisimman turvallisen osallistumisen osakkeenomistajillemme, henkilöstöllemme ja hallituksellemme. Siksi on todennäköistä, että joudumme vetoamaan osakkeenomistajiimme olla saapumatta kokoukseen henkilökohtaisesti ja sen sijaan osallistumaan tilaisuuteen etäyhteydellä. Palaamme kutsuun ja tarkempiin ohjeisiin tilanteen selkiydyttyä.

Oman henkilöstömme, asiakkaidemme ja kumppaneidemme terveys ja hyvinvointi ovat meille ensisijaisen tärkeää, ja suhtaudumme vakavasti Covid-19-viruksen leviämisen ehkäisemiseen. Jatkamme työtämme normaalisti poikkeustilanteesta huolimatta ja suosimme työtehtäviemme puitteissa etätyötä. Käytössämme olevat työkalut mahdollistavat joustavan ja luotettavan etätyöskentelyn ja esimerkiksi asiakastapaamiset pyrimme hoitamaan ensisijaisesti virtuaalisesti. Lisäksi olemme järjestäneet lukuisia tuotteisiimme liittyviä webinaareja asiakkaidemme kanssa.

Osana CenterVue-yritysoston integraatiotyötä, saimme 31.3.2020 päätökseen CenterVue Inc:n fuusion Icare USA Inc:n kanssa. Samalla CenterVue Inc lakkasi olemasta ja kaikki varat ja velat siirtyivät Icare USA Inc:lle.

Seuraajakseni on nimitetty Jouni Toijala, joka siirtyy tehtävään Innokas Medicalista ja tunnemme hänet entuudestaan Icaren sopimusvalmistuskumppanin toimitusjohtajana. Jouni on pidetty ja arvostettu tiimipelaaja, minkä lisäksi hänellä on vahvat näytöt tuloksekkaasta työstä henkilöjohtajana ja organisaatioiden kehittäjänä. Jounilla on kokemusta terveysteknologia-toimialasta ja hän tuntee entuudestaan terveysteknologiaan liittyvän sääntelyn ja viranomaisvaatimukset. Olen sitoutunut tukemaan Jounia uusien tehtävien vastaanottamisessa ja toivotan hänet lämpimästi tervetulleeksi seuraajakseni.

Toivotan myös voimia ja terveyttä asiakkaillemme, kumppaneillemme, osakkeenomistajillemme sekä kaikille reveniolaisille ja muille sidosryhmillemme.”

Yleislausunto

Tämän raportin tietyt lausunnot ovat ennusteita ja perustuvat johdon näkemykseen niiden antohetkellä. Tästä syystä niihin sisältyy riskejä ja epävarmuustekijöitä. Ennusteet saattavat muuttua, jos yleisessä taloudellisessa tilanteessa tapahtuu merkittäviä muutoksia.

Toimitusjohtaja Timo Hildén, puhelin  040 580 4774

Talousjohtaja Robin Pulkkinen, puhelin 050 505 9932

robin.pulkkinen@revenio.fi

Revenio on kansainvälisillä markkinoilla toimiva terveysteknologiakonserni ja oftalmologisten laitteiden globaali kärkiyhtiö. Revenio-konserniin kuuluvat Revenio Group Oyj, Icare Finland Oy, Icare USA Inc., Revenio Italy S.R.L, CenterVue SpA, Revenio Research Oy, Done Medical Oy sekä Oscare Medical Oy.

Revenion liiketoimintojen yhteisenä nimittäjänä on potilaslähtöinen seulonta, seuranta ja maailmanlaajuinen tarve terveydenhuollon kustannussäästöihin ennaltaehkäisevän terveydenhuollon kautta. Revenio tavoittelee terveysteknologiassa voimakasta kasvua. Revenion tavoitteena on kehittää entistä tehokkaampia ja helposti käyttöönotettavia menetelmiä tunnistaa kansanterveydellisesti merkittäviä sairauksia jo niiden alkuvaiheessa. Tavoitteena on luoda parempaa elämänlaatua terveys- teknologiaratkaisuilla, jotka mahdollistavat tehokkaamman diagnostiikan. Konsernin fokuksessa ovat glaukooman, diabeettisen retinopatian ja silmänpohjan rappeuman varhainen tunnistaminen ja hoitoprosessin aikainen seuranta. Revenio Research puolestaan keskittyy ihosyövän ja astman diagnosointia ja hoidon suunnittelua tukevien järjestelmien kaupallistamiseen.

Revenio-konsernin liikevaihto vuonna 2019 oli 49,5 miljoonaa euroa ja liikevoitto 25,5 %. Revenio Group Oyj on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä.