Rezidorin hotelliryhmä täyttää 50-vuotta!

Rezidorin hotelliryhmä juhlii 50. vuosipäiväänsä! SAS Royal Hotel Kööpenhaminassa avasi ovensa 1 Heinäkuuta vuonna 1960 ja näin Rezidor-brändi syntyi.

Tänään hotelliryhmään kuuluu viisi eri brändiä, yli 400 toiminnassa ja kehitysvaiheessa olevaa hotellia (yli 86.300 hotellihuonetta) 62 maassa ympäri Eurooppaa, Lähi-itää ja Afrikkaa. Löydät Rezidorin hotelleja pohjoismaissa muun muassa kaupungeista Helsinki, Turku, Oulu, Tallinna, Kööpenhamina ja Tukholma.

"Rezidor on kehittynyt pienestä pohjoismaisesta ryhmästä tunnettuun kansainväliseen toimijaan. Taustapeilissä näkyy menestyksekäs historia. Katsomme nyt innolla eteenpäin kohti jännittävää tulevaisuutta ja kannattavaa kasvua lähinnä nuorilla ja kehittyvillä markkinoilla", kommentoi Rezidorin toimitusjohtaja Kurt Ritter.

Maailman ensimmäinen design-hotelli

SAS Royal Hotel Copenhagen (tänään: Radisson Blu Royal Hotel Copenhagen) oli maailman ensimmäinen design-hotelli, legendaarinen Arne Jacobsen (1902–1971) muotoili hotellin joka avattiin vuonna 1960. Lentoyhtiö SAS:in tuolloin uuden Yhdysvaltojen ja Skandinavian välisen reitin avaamisen jälkeen, lentoyhtiö pyrki rakentamaan kompleksin Kööpenhaminan keskustaan, Tivolin ja Kööpenhaminan rautatieaseman viereen. Rakennuksen kuului sisältää skandinaavisesti muotoiltu luksushotelli, matkatoimisto sekä matkustajaterminaali. Hotellin tyylikkään ulkokuoren taakse Arne Jacobsen loi esimerkin tuolloin futuristisesta tanskalaisesta interiööristä. Osa Arnen kuuluisimmista huonekaluista on suunniteltu erityisesti SAS Royal hotellia varten, esimerkiksi hänen ”Egg” ja ”Swan”-tuolit jotka ovat suosittuja keräilytuotteita ympäri maailmaa. Hotellihuone 606 on edelleen samassa kunnossa kuin vuonna 1960 jolloin Arne Jacobsen suunnitteli sen ja huone on yksi tunnetuimmista ja eniten kuvatuista hotellihuoneista maailmassa.

Hotelli ei ainoastaan ole design ikoni - se on myös toiminut kuuluisan perheen kotina. Hotellin ensimmäinen ja kuuluisin johtaja oli sveitsiläinen hotellinomistaja Alberto Kappenberger joka asui vaimonsa ja lapsiensa kanssa hotellin sviitissä 20. kerroksella yli 20 vuotta. Alberto Kappenbergerin poika Roy Al Kappenberger varttui hotellissa ja alkoi virkauransa hotellin piccolona nelivuotiaana. Alberto hoitaa tänään hotellia tietäen kaiken ”hänen” hotellistaan – hotellin sydämestä sieluun saakka. Hotellin ravintola Alberto K sijaitsee 20. kerroksella ja on kunnianosoitus Royn isää kohtaan. Gourmet-ravintolan sisustukseen kuuluu hotellin alkuperäisiä Jacobsen-muotituotteita sekä alkuperäiset ruokailuvälineet hotellin avajaistilaisuudesta.

Yksi maailman nopeimmin kasvavista hotelliketjuista

SAS Royal Hotel Copenhagen on ollut menestyksen avain Rezidorin hotelliryhmälle.  Alkuaikoina hotelli tunnettiin nimellä ”SAS Catering & Hotels” ja myöhemmin ”SAS International Hotel:lina (SiH)”. Hotelliryhmä on alusta alkaen ollut keskittynyt kasvuun ja ryhmä avasi ensimmäisen hotellin Pohjoismaiden ulkopuolella vuonna 1980 Kuwaitissa. Vuonna 1994 SiH allekirjoitti “Master Franchising”-sopimuksen Carlson Hospitality Worldwiden kanssa ja loi maailman ensimmäisen tuplabrändi-hotelliryhmän nimeltään Radisson SAS. Vuonna 1999 yhtiön ensimmäinen hotelli rakennettiin Afrikassa, ja vuonna 2000 ryhmä saavutti merkkipaalun 100 hotellia (toiminnassa tai rakenteilla olevaa hotellia).

Vuonna 2002 Rezidor SAS Hospitality allekirjoitti lisäsopimuksen Carlsonin kanssa ja perusti multibrändi-hotelliryhmän perustuen tuotemerkeistä Radisson SAS, Country Inn, Park Inn ja Regent. Ryhmän viides tuotemerkki perustettiin vuonna 2005, jolloin Rezidor allekirjoitti maailmanlaajuisen lisenssisopimuksen italialaisen muotitalo Missonin kanssa. Kun SAS möi hotelliyrityksensä vuonna 2006, Rezidor listattiin Tukholman pörssiin ja yritys sai sen myötä uuden nimen - Rezidor Hotel Group. Carlson on tällä hetkellä Rezidorin suurin osakkeenomistaja (50,1%). Kasvu on edelleen Rezidorin moottori. Syyskuussa vuonna 2007 ryhmään kuului 300 toiminnassa ja kehitteillä olevaa hotellia, ja vuonna 2010 yritykseen kuului 400 toiminnassa ja kehitysvaiheessa olevaa kiinteistöä.

Tärkeimmät markkinat tulevaisuuden liiketoiminnan kehittämisessä ovat kehitysmarkkinat Venäjä/IVY sekä Afrikka. Rezidor on jo tänään yksi suurimmista kansainvälisistä hotelliketjuista näillä markkinoilla ja hoitaa tänään lähes 60 hotellia ja yli 14.400 hotellihuonetta Venäjällä / IVY-maissa sekä lähes 30 hotellia ja yli 6100 hotellihuonetta Afrikassa.

Ravintola-alan kokenein toimitusjohtaja

Mies Rezidorin menestystarinan takana on Kurt Ritter joka on toiminut yrityksen toimitusjohtajana vuodesta 1989 saakka, hän on sillä saavutuksella ravintola-alan kokenein toimitusjohtaja. Ritter, joka syntyi Sveitsissä vuonna 1947, vietti lapsuutensa vanhempiensa hotellissa ja on valmistunut arvostetusta "Ecole Hôtelière de Lausanne”:sta. Hänen ura Rezidorissa alkoi vuonna 1976 hotelli SAS Luulajan pääjohtajana Ruotsissa. Ritter otti johtotehtäviä myös Kuwaitissa ja Singaporessa ennen toimitusjohtaja-rooliaan.

Kurt Ritter on visionääri ja todellinen herrasmies. Hän uskoo hartaasti Rezidorin visioon ja missioon "Yes I Can!" (”Kyllä pystyn!”). Ritter on aito johtajatyyppi ja ihailtu koko toimialallaan hänen sitoumuksesta vieraanvaraisuuteen, suoraviivaiseen lähestymistapaan, sekä hänen karismaattiseen ja dynaamiseen persoonallisuuteen. Hänet on myönnetty kahdesti Kunniatohtoriksi ja hän on voittanut useita muita palkintoja kuten "Corporate Hotelier of the World", “International Hotel Investment Forum Lifetime Achievement Award "ja" MKG Lifetime Achievement Award ".

Juhli Rezidorin ja Radisson Blu Royal Hotel Copenhagen:in kanssa!
50-juhlapäivätarjous sisältää:

• Paketti sisältää oleskelun Royal Club-huoneessa, josta on panoraamanäköala Kööpenhaminan yli.
• "606"-kirja – Lue Arne Jacobsenin teoksista ja SAS Royal hotellin luomisesta (Kirjoittanut Michael Sheridan)
• Hotel Royal DVD
• Samppanjapullo hotellihuoneessa
• Myöhäinen uloskirjautuminen
• Aamiaisbuffet Alberto K-ravintolassa

Alberto K Jubilee Menu
Nauti ainutlaatuisesta 5 ruokalajin menusta.

Uusi nuori ja kreatiivinen tiimi on ottanut johdon Alberto K-ravintolassa tuoden yksinkertaisuutta ja keveyttä menuuhun. Keittiömestari Søren Selinin ja ravintolapäällikkö & Sommelier Werner Nymon johdolla Alberto K tarjoaa räätälöidyn menun sisältäen vuodenaikaisia herkkuja tanskalaisista raaka-aineista kokattu italialaiseen tapaan. Alberto K on luokiteltu yhdeksi Tanskan parhaista ravintoloista ja ansaitsee jatkuvasti kehuja ja uusia palkintoja, viimeksi jopa New York Times:ilta.

Baari Royal - Jubilee Koktaili
Drinkki on juhla sinänsä! Sisältäen passionhedelmää, sitruunaa, minttua, vodkaa ja samppanjaa

Lisätiedot ja varaukset: www.radissonblu.com/royalhotel-copenhagen

"HUONE 606" Näyttely Kööpenhaminan lentokentällä - 1.6.2010 - 31.8.2010
50-juhlapäivän vuoksi SAS Business Lounge on rakentanut kopion Radisson Blu Hotel Copenhagenin kuuluisasta hotellihuone 606:sesta. Näyttelyyn kuuluu myös Arne Jacobsenin ”Swan” ja ”Drop”-tuolit.

Lisätiedot:

Christiane Reiter, Director Corporate Communication
+32 2 702 9331, christiane.reiter@rezidor.com

Renu Snehi, Director Corporate Communication
+32 2 702 9241, renu.snehi@rezidor.com

Tietoja yrityksestä Rezidor

Rezidor Hotel Group on yksi maailman nopeimmin kasvavista hotelliyrityksistä. Yrityssalkkuun kuuluu yli 380 toiminnassa ja kehitysvaiheessa olevaa hotellia (81.700 huonetta) lähes 60 maassa.

Rezidorin tuotemerkit ovat Radisson Blu Hotellit & Resortit, Regent Hotellit & Resortit, Park Inn ja Country Inns & Suites Euroopassa, Lähi-idässä ja Afrikassa, sekä goldpoints plusSM bonusohjelma kanta-asiakkaille.

Rezidor kehittää ja ylläpitää myös uutta lifestyle-brändiä Hotel Missoni:a maailmanlaajuisen lisenssisopimuksen italialaisen muotitalo Missoni:n alla.

Marraskuussa vuonna 2006 ”The Rezidor” listattiin Tukholman pörssiin. Carlson Companies on pääosakas.

Rezidor Hotel Groupin pääkonttori sijaitsee Brysselissä, Belgiassa. Lisätietoja Rezidor Hotel Groupista löydät osoitteesta www.rezidor.com

Avainsanat: