ÄITINÄ 250 ULKOMAISELLE NUORELLE

Vantaalainen Terttu Heinimo juhlii tulevaa äitienpäivää 250 ulkomaalaisen sekä kolmen oman lapsensa äitinä. Vaihto-oppilasjärjestö Youth For Understanding ry:n (YFU) kautta Suomeen tulleista nuorista on kasvanut Heinimolle vuosien varrella suuri, kansainvälinen perhe.

– Vaihto-oppilaat tuntuvat ihan omilta lapsilta. Minulla on heidän kauttaan myös lapsenlapsia ympäri maailmaa. Toissakesänä USA:ssa käydessäni vaihto-oppilaamme lapset tervehtivät minua sanoin ”Hello grandma!”, Heinimo kertoo.

Terttu Heinimon ulkomaisista vaihto-oppilaslapsista seitsemän on asunut perheessä kokonaisen vuoden ja loput lyhyempiä aikoja. Yhteyttä pidetään edelleen puolin ja toisin. Tulevana kesänä yksi entisistä vaihto-oppilaista on tulossa kyläilemään Heinimoiden luokse ja toisen he tapaavat omalla ulkomaanmatkallaan.

– Vaihto-oppilastoiminnasta on tullut meille elämäntapa ja harrastus. Jokainen nuori on oma yksilönsä ja heidän kaikkien kanssa kokemukset ovat erilaisia, Heinimo toteaa.

Heinimon toimiminen äitinä ulkomaisille nuorille alkoi 80-luvulla, kun Heinimon oma poika lähti vaihto-oppilaaksi ulkomaille.

– Ajattelin, että jos joku ottaa minun poikani kotiinsa, voin itsekin ottaa nuoren meille.

Terttu Heinimon mielestä suomalaiset perheet tulisi saada ymmärtämään, ettei raha ole ratkaiseva tekijä vaihto-oppilaan isäntäperheenä toimimisessa.

– Ei pihassa tarvitse olla mersua ja sisällä uima-allasta. Tavallinen perhe on vaihto-oppilaalle hyvä. Jos perheessä ei ole omia lapsia, olisi hyvä, että lähiympäristöstä löytyisi nuorelle ikäistään seuraa. Perheessä voi mielellään olla pieniäkin lapsia, sillä kuka olisikaan parempi opettamaan ulkomaiselle oppilaalle suomen kielen alkeita kuin neljä- tai viisivuotias lapsi, Heinimo sanoo.

_______________________________________________________________________

Suomeen tulevat vaihto-oppilaat ovat 15–18-vuotiaita nuoria, jotka käyvät lukiota ja asuvat perheissä. Isäntäperheeksi soveltuu tavallinen perhe, jolla on vilpitön halu tutustua ulkomaiseen nuoreen ja ottaa tämä perheenjäseneksi. Perheet ovat vapaaehtoisia eivätkä saa taloudellista korvausta. Vaihto-oppilailla on samat oikeudet ja velvollisuudet kuin muillakin perheenjäsenillä. Isäntäperhe valmennetaan ennen vaihto-oppilaan saapumista, ja perhe saa tuekseen koulutetun tukihenkilön. Ulkomaisen vaihto-oppilaan myötä koko perhe kansainvälistyy ja kasvaa. YFU:n kautta Suomeen on tullut 50 vuoden aikana jo yli 4000 ulkomaista nuorta. Parhaillaan etsitään perheitä elokuussa 2009 Suomeen saapuville nuorille.
_______________________________________________________________________