BONAQUA JA SUOMEN PUNAINEN RISTI TOIMITTIVAT SUOMALAISTEN VESILAHJOITUKSEN KENIAAN

Lahjoitus turvaa paremman puhtaan juomaveden saannin Ikuthan alueella

(Painokelpoiset kuvat ja PDF-muotoinen tiedote ovat viestin lopussa)

Suomalaisten Bonaqua ”3 litraa puhdasta vettä” -kampanjan kautta lahjoitetut 40 miljoonaa litraa puhdasta juomavettä suunnataan yhdelle Kenian köyhimmistä ja kuivimmista alueista. Lahjoitus täydentää Suomen Punaisen Ristin puhtaan veden hanketta Ikuthan alueella. Vesilahjoitus auttaa parantamaan puhtaan juomaveden saatavuutta ja erityisesti naisten ja lasten päivittäistä elämää. Suomen Punainen Risti toteuttaa Bonaquan lahjoituksen rakentamalla alueelle uusia vesipisteitä ja vedenjakelujärjestelmiä. Bonaquan kampanja jatkuu vuoden loppuun tavoitellen vielä 30 miljoonan litran lisälahjoitusta.

Puhdasta juomavettä Afrikkaan jo toista vuotta
Suomalaisten avulla toteutettu 40 miljoonan litran puhtaan juomaveden lahjoitus toteutetaan itäisessä Keniassa Ikuthan alueella, jonka väestöstä vain noin puolella on saatavilla puhdasta vettä. Ikutha on yksi Kenian köyhimmistä ja kuivimmista alueista. Bonaquan jo toista vuotta käynnissä olevan ”3 litraa puhdasta vettä” ‐kampanjan yksinkertaisena ajatuksena on, että jokaisesta ostetusta Bonaqua‐pullosta lahjoitetaan kolme litraa puhdasta juomavettä. Määrä vastaa yhden ihmisen päivittäistä juomavesitarvetta. Viime vuonna kampanjan kautta lahjoitettiin 50 miljoonaa litraa puhdasta juomavettä Mosambikiin ja tämän vuoden lahjoitus suunnataan Keniaan. Bonaquan vesilahjoituksella täydennetään Suomen Punaisen Ristin projektia muun muassa rakentamalla Ikuthaan seitsemän kilometrin mittainen puhtaan veden jakelujärjestelmä, kolme uutta vesikioskia, viisi uutta vesipistettä kouluihin, yksi terveyskeskukseen sekä 100m3 vesisäiliö, josta vettä päästään jakamaan tehokkaammin.

Suomalaisten vesilahjoitus auttaa erityisesti Ikuthan naisia ja lapsia
Puhtaan juomaveden puute on maailman merkittävin terveysriski.
Lapset menettävät vuosittain 443 miljoonaa koulupäivää johtuen vesiperäisistä sairauksista, kuten ripuli ja loisinfektiot, joita epäpuhdas vesi aiheuttaa(1). Keniassa erityisesti kaivojen vähyys, pitkät vedenhakumatkat, matala hygieniataso ja niistä johtuvat vesiperäiset tartuntataudit ovat kriittisiä ongelmia. Bonaquan ja Suomen Punaisen Ristin vesilahjoitusmatkalla syyskuussa oli mukana kolme tavallista kehitysavusta kiinnostunutta suomalaista. Risto Saari Kauniaisista, Tiina Andersin Oulusta ja Maria Essen Turusta pääsivät tutustumaan, miten vesiapu vaikuttaa Ikuthan alueen asukkaiden ja erityisesti naisten sekä lasten elämään. Kolmikko valikoitui yli 2 000 hakijan joukosta matkalle mukaan, kun Bonaqua haki viime keväänä vapaaehtoisia mukaan lahjoitusmatkalle. Harvinainen matka avarsi ja antoi toivoa tulevaan.

– Tapasimme matkan aikana kyläläisiä, jotka kertoivat kuinka lahjoituksen avulla rakennetut vesipisteet ovat lyhentäneet vedenhakumatkan puolella. Ennen vettä haettiin noin seitsemän kilometrin päästä, nyt matkaa on enintään reilut kolme kilometriä. Lisäksi nyt kun vettä saa kouluissa ja hygieniasta huolehtiminen helpottuu, voivat tytöt käydä koulua myös kuukautisten aikaan. Kuulimme kyläläisiltä myös, että puhtaan veden saanti on vähentänyt hengenvaarallisten tautien, kuten koleran, leviämistä, kertoo Maria Essen.

Kampanjan vesilähettiläs muusikko IRINA on onnellinen nähdessään, miten paljon vesilahjoituksesta on apua.
– Kahden pienen lapsen äitinä luulin osaavani kuvitella, miten haastavaa puhtaan juomaveden puute voi olla. Vasta paikan päällä ymmärsin, miten suuresta ongelmasta oikeasti on kysymys. Olen iloinen, että olen saanut olla mukana tässä projektissa ja omalla pienellä panoksellani auttaa näissä haastavissa oloissa asuvia naisia ja heidän lapsiaan. Kokemus on pistänyt myös miettimään enemmän omaa veden käyttöä arjessa, kertoo Irina.

(1) Lähde: YK:n vesiraportti

Bonaquan 3 litraa puhdasta vettä -kampanja

• Bonaqua lahjoittaa jokaisesta ostetusta Bonaqua-pullosta (0,35l lasi, 0,5l ja 1,5l) kolme litraa puhdasta vettä Afrikkaan.
  • Suomalaisten Bonaquan kautta tehty ensimmäinen vesilahjoitus, 50 miljoonaa litraa, suunnattiin viime vuonna Mosambikiin.
  • 40 miljoonan litran lahjoituksella tehdyt toimenpiteet vaikuttavat noin 6500 ihmisen päivittäiseen elämään merkittävästi.
  • Ikuthassa asuvan naisen vedenhakumatka on jopa 7 kilometriä. Kohtuuttoman pitkät vedenhakumatkat vaikeuttavat usein naisten muuta työntekoa sekä lasten koulunkäyntiä.
  • Coca‐Colan vesiprojekteista kertova video on nähtävissä täällä:http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=K6zrX1akC0E
  • Bonaquan 3 litraa puhdasta vettä ‐projektia voi seurata kampanjasivuilla: https://www.facebook.com/3litraapuhdastavetta

Lisätietoja kampanjasta:
Coca-Cola Suomi, viestintäpäällikkö Théa Natri, puh. 040 5289 777, tnatri@coca-cola.com
Suomen Punainen Risti, varainhankintapäällikkö Tuula Colliander, puh. 040 5753 626, tuula.colliander@redcross.fi

Tiedotus ja kuvamateriaali:
PR- ja viestintätoimisto Promode Oy, Eliisa Salminen, puh. (09) 170 070, eliisa.salminen@promode.fi

http://www.facebook.com/3litraapuhdastavetta, www.3litraapuhdastavetta.fi

Bonaquan 3 litraa puhdasta vettä -kampanja tukee Punaisen Ristin toimintaa ja vesiprojekteja Afrikassa. Kansainvälinen Punainen Risti tekee pitkäjänteistä työtä puhtaan veden saatavuuden parantamiseksi Afrikan maissa. The Coca-Cola Company on vuodesta 2005 osallistunut mukana yli yli 396 yhteisövesiprojektiin 94 maassa. Näissä projekteissa yhteistyökumppaneina ovat mm. United Nations Foundation, USAID, UNPD United Nations Development Programme, CARE ja Millennium Water Alliance. Yhteistyössä WWF:n kanssa yhtiö työskentelee seitsemän maailman tärkeimmän makeanvedenalueen suojelemiseksi, mikä kattaa yli 20 maata.