Bonaquan ja Suomen Punaisen Ristin vesikampanjalla autetaan Kenian naisia ja lapsia

– Vesilähettiläs Vanessa Kurri kannustaa suomalaisäitejä mukaan auttamaan

(Linkit painokelpoisiin kuviin ovat viestin lopussa)

Bonaquan ja Suomen Punaisen Ristin 3 litraa puhdasta vettä -kampanja käynnistyy toisen kerran. Tänä vuonna tavoitteena on kerätä vähintään 70 miljoonan litran vesilahjoitus itäisen Kenian kuivuusalueelle. Kampanjan tuore vesilähettiläs Vanessa Kurri lähti mukaan projektiin, koska lahjoitus parantaa erityisesti perheen vesihuollosta vastaavien naisten ja lasten elämää.

Vesikampanjassa jokainen Bonaqua-pullon ostaja kartuttaa keräystä kolmella litralla puhdasta juomavettä. Määrä vastaa Maailman terveysjärjestön suosittamaa yhden ihmisen päivittäistä puhtaan juomaveden tarvetta. Kampanjaan voi myös osallistua tekemällä lahjoituksen suoraan Suomen Punaiselle Ristille.

Viime vuonna tuhansien Itä-Kenian Ikuthan asukkaiden arki helpottui, kun kuivuudesta kärsivällä alueella laajennettiin vedenjakelujärjestelmää ja rakennettiin vesipisteitä. Lahjoitus lyhensi myös Ikuthan naisten vedenhakumatkoja parhaimmillaan puoleen. Kohtuuttoman pitkät vedenhakumatkat olivat yksi este kehitykselle; etenkin tyttöjen koulunkäynti vaikeutui ja naiset eivät vedenhaultaan ehtineet muuhun työntekoon.

Suomen Punainen Risti on 3 litraa puhdasta vettä -kampanjan asiantuntija. Näin varmistetaan, että kampanjan varoilla tehtävä työ vastaa parhaiten avuntarvetta. Suomen Punainen Risti on vastuussa avustuskohteen valinnasta sekä lahjoituksen teknisestä toteutuksesta ja sen suunnittelusta yhdessä Kenian Punaisen Ristin kanssa.

Vanessa Kurri
on vesikampanjan uusi lähettiläs ja kenialaisäitien ja -lapsien puolestapuhuja. Hän jatkaa laulaja Irinan työtä vesilähettiläänä. Vanessa Kurri elää monilapsisen perheen kiireistä arkea ja on perehtynyt lasten asioihin myös televisio-ohjelmansa kautta.

– Puhtaan veden puute heijastuu erityisesti lasten ja naisten elämään ja sitä kautta koko yhteisön kehitykseen. Toivon voivani vesilähettiläänä kannustaa suomalaisia auttamaan perheitä Keniassa – pienelläkin panoksella on merkitys. Uskon, että moni suomalaisäiti pohtii, kuinka voisi antaa hyvän kiertää. Kertomalla Afrikan vesitilanteesta ja lisäämällä tietoisuutta omien tekojemme kautta, saamme tärkeää asiaa eteenpäin, sanoo Vanessa Kurri.

Bonaquan 3 litraa puhdasta vettä -kampanja

• Bonaqua lahjoittaa jokaisesta ostetusta Bonaqua-pullosta (0,5l ja 1,5l) kolme litraa puhdasta vettä avustuskohteeseen. Kuluttajan lahjoitus käytetään lyhentämättömänä vesiapuun itäiseen Keniaan.
  • Kampanjan avulla lahjoitettiin puhdasta vettä vuonna 2011 50 miljoonaa litraa Mosambikiin ja vuonna 2012 70 miljoonaa litraa Keniaan.
  • Pohjoismaissa 3 litraa puhdasta vettä -kampanjalla on kerätty jo lähes 500 miljoonaa puhdasta juomavettä Afrikkaan.
  • Suomessa vuoden 2013 kampanjan tavoitteena on lahjoittaa 60 miljoonaa litraa puhdasta vettä.
  • SPR:lle voi lahjoittaa myös suoraan: http://www.punainenristi.fi/lahjoita/puhdasta-vetta

Lisätietoja kampanjasta:
Coca-Cola Suomi, viestintäpäällikkö Théa Natri, puh. +358 405289777, tnatri@coca-cola.com
Suomen Punainen Risti, tiedotuspäällikkö Outi Pärnänen, puh. +358 408388919, outi.parnanen@punainenristi.fi

Tiedotus ja kuvamateriaali:
PR- ja viestintätoimisto Promode Oy, Eliisa Salminen, puh. +358 9170 070, eliisa.salminen@promode.fi

http://www.facebook.com/3litraapuhdastavetta, www.3litraapuhdastavetta.fi

Bonaquan 3 litraa puhdasta vettä -kampanja tukee Punaisen Ristin toimintaa ja vesiprojekteja Afrikassa. Kansainvälinen Punainen Risti tekee pitkäjänteistä työtä puhtaan veden saatavuuden parantamiseksi Afrikan maissa. The Coca-Cola Company on mukana yli 200 yhteisövesiprojektissa yli 60 maassa. Näissä projekteissa yhteistyökumppaneina ovat mm. United Nations Foundation, USAID, UNPD United Nations Development Programme, CARE ja Millennium Water Alliance. Yhteistyössä WWF:n kanssa yhtiö työskentelee seitsemän maailman tärkeimmän makeanvedenalueen suojelemiseksi.