Cable Wakeboarding EM-kilpailut 2009 Ukkohallassa 30.7.–2.8.2009

(Linkit painokelpoisiin kuviin ja pdf-muotoiseen tiedotteeseen ovat viestin lopussa.)

Yhdennettoista Cable Wakeboarding EM-kilpailut järjestetään Kainuun Ukkohallassa, maailman pohjoisimmalla kaapeliradalla 30.7.–2.8.2009. Kyseessä ovat tämän näyttävän vesiurheilulajin ensimmäiset Suomessa pidettävät EM-kilpailut. Kilpailuissa taituroivat Euroopan huiput yhteensä yli viidestätoista maasta, ja paikalle odotetaan noin 15 000 katsojaa. Cable Wakeboarding EM-kilpailut 2009 tarjoavat Ukkohallaan saapuville katsojille kokonaisvaltaisen elämyksen lajiin kuuluvien huimien hyppyjen ja temppujen sekä kilpailujen yhteydessä järjestettävien aktiviteettien ansiosta.

CABLE WAKEBOARDING EM-KILPAILUT ENSI KERTAA SUOMESSA
Kansainvälinen vesihiihtoliitto International Water Ski Federation (IWSF) järjestää Cable Wakeboarding EM-kilpailut ensimmäistä kertaa Suomessa tänä kesänä. Kyseessä ovat lajin yhdennettoista Euroopan mestaruuskilpailut. Perinteisesti EM-kilpailuissa menestyneitä maita ovat Hollanti, Iso-Britannia ja Saksa, jossa sijaitseekin noin kolmasosa maailman kaikista 180 kaapeliradasta. Suomen kärkinimiä ovat muun muassa vuoden 2008 SM-voittajat, miesten sarjan tamperelainen Tom Hannelius sekä naisten sarjan helsinkiläinen Leena Tirronen.

MAAILMAN POHJOISIN KAAPELIRATA HOUKUTTAA UKKOHALLAAN
Kainuun Hyrynsalmessa sijaitseva Ukkohalla valittiin kilpailupaikaksi maailman pohjoisimman, taidokkaasti suunnitellun kaapeliratansa, Wakeparkin, sekä upeiden maisemien ja keskiyön auringon ansiosta.

– Ukkohallan olosuhteet ovat kilpailujen kannalta ihanteelliset. Ukkohallan 900 metriä pitkä Wakepark-kaapelirata on eksoottisesti maailman pohjoisin. Lisäksi Ukkohalla tarjoaa hienot majoitus-, kylpylä- ja saunapalvelut sekä muun muassa kiipeily- ja kalastusmahdollisuudet keskellä upeaa luontoa, kehuu International Water Ski Federation -liiton Euroopan, Afrikan ja Lähi-idän toimintojen vastaava projektijohtaja Andreas Boes Nockemann.

Kilpailujen toivotaan lisäävän lajikiinnostusta myös Suomessa, jossa cable wakeboarding ei ole vielä niin tunnettu vesiurheilulaji kuin vesihiihto ja vesilautailu.

– Cable Wakeboarding EM-kilpailut 2009 on kokonaisvaltainen kesätapahtuma, jonka kautta Ukkohalla haluaa tarjota katsojille henkeäsalpaavien kilpailusuoritusten lisäksi lukuisia oheistapahtumia ja dynaamisen lajin henkeen sopivia aktiviteettejä, kertoo Ukkohallan toimitusjohtaja Kimmo Kyhälä.

VAUHDIKAS LAJI KIINNOSTAA ERITYISESTI LUMI- JA RULLALAUTAILIJOITA
Lyhyt ja joustava wakeboard-lauta, korkealle vetolaitteeseen kytketty vetoköysi sekä radan vetonopeus mahdollistavat cable wakeboarding -lajiin kuuluvat korkeat hypyt ja näyttävät temput. Esimerkiksi Ukkohallan Wakepark-kaapeliradalla voidaan saavuttaa jopa 60 km/h maksiminopeus. Cable wakeboarding vaatiikin voimaa, tekniikkaa ja luovuutta – samoja ominaisuuksia kuin esimerkiksi lainelautailu, rullalautailu ja lumilautailu. Monet tämän hetken huipuista ovatkin löytäneet cable wakeboarding -lajin juuri näiden lajien kautta.

Kansainvälinen vesihiihtoliitto, International Water Ski Federation (IWSF), vastaa cable wakeboarding -lajin säännöistä ja dopingtestauksista sekä koordinoi seurarakennetta. European Cable Wakeboard Council (ECWC) puolestaan kehittää ja edistää lajia sekä järjestää kilpailuja eri puolilla Eurooppaa.

CABLE WAKEBOARDING
•Wakeboarding eli vesilautailu, jossa lautailijaa vedetään moottoriveneen perässä, on kehitetty vesihiihdon, lainelautailun ja lumilautailun pohjalta Yhdysvalloissa 1980-luvulla.
•Cable wakeboarding, joka tarkoittaa vesilautailua kaapeliradalla, alkoi muotoutua vesilautailusta omaksi lajikseen ympäri maailmaa 1990-luvulla.
•Cable wakeboarding -lautailijaa vetää eteenpäin veden yläpuolella olevaan vetolaitteeseen kytketty vetoköysi.
•Lumilautaa lyhyempi, litteämpi ja kevyempi wakeboard sekä vetolaitteen vetoköysi ja suuri vetonopeus mahdollistavat korkeat hypyt ja näyttävät temput.
•Vuonna 1962 avattiin maailman ensimmäinen vesihiihtokaapelirata, joka oli saksalaisen insinöörin, Bruno Rixenin, kehittämä.
•Nykyään maailmalla on kaapeliratoja noin 180 ja harrastajia noin 500 000.
•Suomen ainoa kaapelirata sijaitsee Kainuun Ukkohallassa.

Lisätietoja Cable Wakeboarding EM-kilpailuista ja cable wakeboarding -lajista:
www.ukkohalla.fi
www.iwsf.com