Coca-Cola, Ford, Heinz, Nike ja Procter & Gamble yhteistyöhön kestävän kehityksen puolesta

– Suuryhtiöt sitoutuvat kehittämään 100-prosenttisesti kasviperäistä muovia

Viisi kansainvälistä yhtiötä: The Coca-Cola Company, Ford Motor Company, H.J. Heinz Company, NIKE Inc. ja Procter & Gamble ovat käynnistäneet strategisen yhteistyöryhmän (Plant PET Technology Collaborative), jonka tarkoituksena on edistää 100-prosenttisesti kasviperäisen muovin ja muiden kasviperäisten materiaalien kehitystyötä ja käyttöä tuotteissaan.  PET-muovi (polyeteenitereftalaatti) on kestävä ja kevyt muovi, jota kaikki ryhmän jäsenyritykset käyttävät tuotteissaan kuten muovipulloissa, vaatteissa, kengissä sekä autotekstiileissä ja matoissa.

Coca-Colan PlantBottle -teknologia yhteistyön innoittajana
Yhteistyö rakentuu The Coca-Cola Companyn kehittämän PlantBottle™-pakkausteknologian menestykselle. Osittain kasviraaka-aineista valmistetun PlantBottle™ -muovipullon ympäristövaikutus on alhaisempi kuin perinteisen PET-muovipullon. Myös Heinz on lisensoinut Coca-Colan PlantBottle-teknologiaa ketsuppipulloihinsa Yhdysvalloissa ja Kanadassa.

Yhteistyöyritykset tukevat uusia teknologisia innovaatioita, jotta nyt osittain kasveista valmistettu muovi voidaan valmistaa kokonaan kasveista. Yhtiöiden tutkimus- ja kehityspanosten lisäksi yrityskonsortio pyrkii johtamaan muutosta useille eri teollisuudenalueille. Yritysjäsenet ovat sitoutuneet kokonaan kasveista tehtyjen muovituotteiden kaupallisten ratkaisujen kehittämiseen sekä edistämään mm. kasvipohjaisten muovien standardoimista kuten mm. elinkaarianalyysien ja kansainvälisen terminologian kehittämistä.

– Fossiilisilla polttoaineilla, kuten öljyllä on merkittäviä vaikutuksia luonnon monimuotoisuuteen, ilmastoon ja koko maapallon ekosysteemiin. Näiden katoavien luonnonvarojen käytön hallitseminen ja ekologisempien vaihtoehtojen löytäminen ovat nykyajan liike-elämässä välttämättömyyksiä. Onkin rohkaisevaa nähdä, miten nämä johtavat yritykset käyttävät markkinavoimaansa vähentääkseen raakaöljypohjaisten muovien käyttöä. Toivomme, että heidän esimerkkiään noudatetaan muissakin yhtiöissä, kertoo World Wildlife Fundin (WWF) asiantuntija Erin Simon.

Lisätietoja: Coca‐Cola Suomi, viestintäpäällikkö Théa Natri, puh. 040 528 9777, tnatri@coca‐cola.com
Viestintä ja kuvamateriaali:
PR‐ ja viestintätoimisto Promode Oy, puh. (09) 170 070, Eliisa Salminen, eliisa.salminen@promode.fi

Coca‐Cola on The Coca‐Cola Companyn rekisteröimä tavaramerkki. The Coca‐Cola Company on maailman suurin juomayhtiö, jonka yli 500erilaista juomaa virkistävät kuluttajia ympäri maailman. Coca‐Colan lisäksi yhtiön juomavalikoimaan kuuluu 12 muuta brändiä, joiden myynti on yli miljardi dollaria. Näitä ovat mm. Coca‐Cola light, Fanta, Sprite, Coca‐Cola Zero, Glacéau Vitaminwater, Powerade, Minute Maid, Simply ja Georgia. Kansainvälisesti The Coca‐Cola Company on johtava yhtiö hiilihapollisten juomien, mehujen ja mehujuomien sekävalmiiden tee‐ ja kahvijuomien kategorioissa. Suomessa Coca‐Cola‐yhtiön juomien valmistuksesta, myynnistä ja jakelusta vastaa keravalainen Sinebrychoff ja brändeistä, kuluttajamarkkinoinnista ja ‐tutkimuksesta Sinebrychoffin tiloissa toimiva Coca‐Cola Finland Oy.