• Rianno Communications/

Coca-Cola Company ja Ford Motor Company julkistivat Ford Fusion Energi  -hybridiauton, jonka sisäverhoilussa on hyödynnetty PlantBottle –teknologiaa

Coca-Cola Company  ja Ford Motor Company ovat Yhdysvalloissa esitelleet  Ford Fusion Energi plug-in -hybridiajoneuvon, jonka sisätilojen kangaspinnoissa on käytetty kasvipohjaista muovia hyödyntävää Coca-Colan PlantBottle -teknologiaa. Ford Fusion Energi plug-in -hybriditutkimusauton istuintyynyt, selkänojat, niskatuet ja ovipaneelit ovat  sisustuskangasta, joka koostuu 30 prosenttisesti kasvipohjaisista materiaaleista.

Coca-Cola Company ja Ford Motor Company ovat yhteistyössä kehittäneet verhoilukankaan, jossa ensimmäistä kertaa hyödynnetään osittain uusiutuviin materiaaleihin perustuvaa PlantBottle -teknologiaa.

Hyödyntämällä PlantBottle -teknologiaa plug-in -hybridiautossa, Coca-Cola ja Ford osoittavat, että   uusituvista raaka-aineista valmistettujen materiaalien hyödyntämiselle on suuria mahdollisuuksia. Öljyn ja muiden fossiilisten polttoaineiden käyttöä vähentämällä voidaan keventää tulevaisuuden ajoneuvojen ympäristövaikutusta, sanoo John Viera, Fordin global director of sustanability and vehicle environmental matters.

Ajatus yhteisprojektista syntyi, kun molempien yhtiöiden tutkimustiimit tapasivat keskustellakseen ympäristönäkökulmasta parempien tuotteiden kehittämisestä. Molemmat yhtiöt käyttävät kestävää ja kevyttä PET-muovia tuotteissaan kuten juomapulloissa, kankaissa ja matoissa. Tämä oli luonteva lähtökohta kierrätettävän ja uusituviiin materiaaleihin perustuvan teknologian hyödyntämiseksi.

Coca-Cola esitteli PlantBottle-teknologian vuonna 2009 lanseeraamalla ensimmäisen kierrätysmuovipullon, jonka materiaali on osittain kasvipohjaista. Pakkaus on käytössä jo 28 maassa, myös Suomessa. Tähän mennessä kasvipohjaista muovia sisältävistä PlantBottle -pulloista on nautittu juomia jo 18 miljardia kertaa. Niiden valmistamiseen on myös käytetty 400 000 tynnyrillistä vähemmän öljyä kuin mitä olisi käytetty vastavaan määrään perinteisiä PET-pulloja.

Jos PlantBottle –teknologiaa hyödyntävät sisustuskankaat yleistyisivät Yhdysvalloissa kaikissa Ford-malleissa, ne korvaisivat lähes kaksi miljoonaa kiloa raakaöljypohjaisia materiaaleja sekä vastavaasti reilu miljoona litraa bensiiniä ja 6 000 tynnyriä öljyä.

”Yhteistyö Fordin kanssa osoittaa, että PlantBottle-teknologiaa voidaan hyödyntää kaikkialla, missä PET-muovia käytetään ja samalla keventää tuotteiden ympäristöjalanjälkeä”, kertoo Scott Vitters, Coca-Cola Companyn PlantBottle pakkauksista vastaava johtaja. ” Olemme innoissamme tästä yhteistyöstä ja uskomme, että PlantBottle -teknologiaa hyödynnetään jatkossa entistä laajemmin.

PlantBottle ­­& Fusion Energi -yhteistyötä pitää hyvänä myös World Wildlife Fund, WWF, joka kannustaa yrityksiä etsimään vaihtoehtoja fossiilisten polttoaineiden käytölle.

Tämä yhteistyö osoittaa, kuinka eri toimijoiden voimat yhdistämällä voidaan saada aikaiseksi positiivisia, ympäristöä hyödyttäviä muutoksia ” sanoo Erin Simon WWF:n business and industry, packaging and material science -johtaja. ”Coca-Colan ja Ford Motor Companyn kumppanuus on erinomainen esimerkki ympäristöä hyödyttävästä uudenlaisesta yhteistyöstä, josta muut yritykset voivat ottaa mallia”.

Hyödyntämällä PlantBottle -teknologiaa Ford onnistui ensimmäisenä valmistamaan kuitua, josta voidaan kutoa kestävää ja autoteollisuuden käyttöön sopivaa PET-kangasta.

Fusion-Energi on Fordin polttoainetaloudellisin sedanmalli. Sen kantama on jopa 1 000 kilometriä ja sillä voi ajaa jopa 33 kilometriä pelkästään sähköllä. Autossa on uusimman sukupolven SmartGauge ® -toiminto sekä EcoGuide, jotka seuraavat ja ohjaavat ajamista.

Ford Fusion Energi hybridinajoneuvossa yhdistyvät nykyisen 2014 Ford Fusionin ympäristöinnovaatiot sekä PlantBottle -teknologiaan perustuvat materiaalit, jotka näkyvät sisäverhoilussa:

• Lattiaverhoiluissa on käytetty ääntä vaimentavaa denim-materiaalia, mikä määrältään vastaa kaksia keskikokoisia farkkuja
  • Osassa istuinverhoilua on käytetty materiaalia, mikä vastaa 38,9 kirkasta 0,5 litran muovipulloa
  • Fusionin istuinpehmusteissa on käytetty noin 31 250 soijapavusta valmistettua kimmovaahtoa. Ford käyttää kaikissa Pohjois-Amerikassa valmistetuissa autoissa soijavaahtoa. Vuodesta 2007 soijavaahdon käytöllä on vähennetty öljyn valmistusta noin 2,3 miljoonalla kilolla ja hiilidioksidipäästöjä yli 9 miljoonalla kilolla vuodessa.

CocaCola Suomi, viestintäpäällikkö Théa Natri,
puh. 040 528 9777, tnatri@cocacola.com
Oy Ford Ab, Riitta Salin, puh. (09) 351 700, rsalin1@ford.com

CocaCola on The CocaCola Companyn rekisteröimä tavaramerkki. The CocaCola Company on maailman suurin juomayhtiö, jonka yli 500 erilaista juomaa virkistävät kuluttajia ympäri maailman. CocaColan lisäksi yhtiö juomavalikoimaan kuuluu 12 muuta brändiä, joiden myynti on yli miljardi dollaria. Näitä ovat mm. CocaCola light, Fanta, Sprite, CocaCola Zero, Glacéau Vitaminwater, Powerade, Minute Maid, Simply ja Georgia. Kansainvälisesti The CocaCola Company on johtava yhtiö hiilihapollisten juomien, mehujen ja mehujuomien sekä valmiiden tee ja kahvijuomien kategorioissa. Suomessa CocaColayhtiön juomien valmistuksesta, myynnistä ja jakelusta vastaa keravalainen Sinebrychoff ja brändeistä, kuluttajamarkkinoinnista ja tutkimuksesta Sinebrychoffin tiloissa toimiva CocaCola Finland Oy.

Ford Motor Company
Ford Motor Company on globaali autonvalmistaja, jonka pääkonttori sijaitsee Dearbornissa, Michiganissa ja jonka autoja myydään kaikissa kuudessa maanosassa. Yhtiössä työskentelee noin 180 000 henkilöä ja sillä on 65 tehdasta eri puolilla maailmaa. Yhtiön automerkkejä ovat Ford ja Lincoln. Yhtiö tarjoaa myös rahoituspalveluita, joita varten on olemassa oma yhtiö, Ford Motor Credit Company. Lisätietoja Fordista ja sen tuotteista löytyy osoitteesta www.ford.com

Euroopan Ford valmistaa, myy ja huoltaa Ford-autoja 50 markkina-alueella. Sen palveluksessa työskentelee noin 47 000 henkilöä ja yhteisyritykset mukaan lukien noin 67 000 henkilöä. Euroopassa toimii myös Ford Motor Credit Company ja Ford Customer Service Division sekä 22 tuotantolaitosta, joista 13 Ford omistaa kokonaan tai on enemmistöomistaja ja 9 on yhteisomistuksessa muiden toimijoiden kanssa. Ensimmäiset Ford-autot tuotiin Eurooppaan vuonna 1903 - samana vuonna, jolloin Ford Motor Company perustettiin. Tuotanto Euroopassa aloitettiin vuonna 1911.