COCA-COLA KÄYNNISTI LONTOON 2012 OLYMPIAKISOJEN JUHLINNAN

Olympiastadionin tuntumaan nousi jättiläismäinen Rytmimuuri, urheilun ja musiikin yhdistävä urbaanitaideteos

(Linkit painokelpoisiin kuviin ja PDF-muotoiseen tiedotteeseen löydät viestin lopusta)

Coca-Colan Lontoon 2012 Olympiakisoja juhlistava kampanja käynnistyi eilen, kun GRAMMY-palkittu musiikkituottaja Mark Ronson ja listahittilaulaja Katy B paljastivat 25m x 10m kokoisen Rytmimuurin Itä-Lontoossa, Olympiastadionin tuntumassa.  Kerrostalon kokoinen urbaanitaideteos esittelee Ronsonin ja Katy B:n Coca-Colalle tekemän Lontoon kisojen tunnuskappaleen teemoja. ”Anywhere in the World” -nimisessä kappaleessa on hyödynnetty eri urheilulajien ja viiden olympiaurheilijan tuottamaa äänimaailmaa.  Vielä julkistamaton kappale on osa Coca-Colan Lontoon kisoja juhlistavaa ”Move To the Beat” -kisakampanjaa.

Rytmimuurin loivat nuoret taiteilijat Neil Edward, Hadley Ever ja Sam Bates, jotka ovat kansainvälisesti tunnettuja kaupunkitaiteilijoita ja heidät tunnetaan erityisesti uskomattomista fotorealistisista teoksistaan. Rytmimuuri on jo itsessään nähtävyys ja sen tavoitteena on ”Move to the Beat” -kampanjan tavoin lisätä erityisesti nuorten mielenkiintoa Lontoon 2012 olympiakisoihin.

– ”Move to the Beat” on kampanja, joka yhdistää urheilun sekä nuorten intohimon musiikkiin, kertoo Mark Ronson. Rytmimuuri puolestaan on nuorten omaa urbaanikulttuuria, mikä on erittäin jännittävä tapa tuoda kisat lähemmäksi nuorten maailmaa ja kutsua heidät mukaan osallistumaan Lontoon 2012 olympiakisoihin.

Mark Ronsonin inspiraatio tunnusmusiikkiin syntyi hänen matkustaessaan ympäri maailmaa tapaamassa nuoria urheilijoita, jolloin hän äänitti heidän urheilulajeistaan syntyviä ääniä. Äänistä syntyi Anywhere in the World -kappaleelle aivan erityinen rytmi. Kappaleen sanoitti listojen kärkiartisti Katy B. Kappaleen syntytarina sekä musiikille rytmin antaneet urheilijat näkyvät Rytmiseinän teoksessa. Poikkeuksellisen musiikkikappaleen tekemisestä on koostettu dokumenttiohjelma, joka tullaan näkemään Suomessa 11.3. Sub-tv-kanavalla. Kappale julkaistaan myöhemmin tänä vuonna singlenä ja se on myös ladattavissa matkapuhelimeen.

Biittien metsästystä Facebookissa
”Move to the Beat” on Coca-Colan ensimmäinen olympiakisakampanja, joka aktivoidaan näyttävästi myös kisojen isäntämaan ulkopuolella. Rytmiseinän julkistus avasi myös Suomen Coca-Colan Facebook-sivulla sovelluksen, joka kokoaa nuoret etsimään ”biittejä” digitaalisesta ympäristöstään. Löytämänsä biitin voi lunastaa omakseen klikkaamalla sitä. Osa näistä biiteistä on kuultavissa myös Mark Ronsonin ja Katy B:n tekemässä kappaleessa. Biittejä keräämällä voi voittaa palkintoja, ladata itselleen erilaista sisältöä ja myös esitellä omia remix-näytteitään Facebookissa. www.facebook.com/cocacola/movetothebeat. Mark Ronsonin musiikkiprojektin pohjalta tehdyn televisiomainoksen voi katsoa osoitteessa: ftp.mcsaatchi.com, käyttäjätunnus: Coca-Cola-Move, salasana: C0k3!4

Lisätietoja kampanjasta:
Coca-Cola Suomi, viestintäpäällikkö Théa Natri, puh. 040 5289777, tnatri@coca-cola.com

Viestintä ja kuvamateriaali:

PR- ja viestintätoimisto Promode Oy, puh. (09) 170 070, Eliisa Salminen, eliisa.salminen@promode.fi

• Mark Ronson on musiikintekijä, tuottaja ja DJ. Kolminkertainen Grammy-voittaja on tehnyt yhteistyötä muun muassa Lily Allenin, Amy Winehousen ja Adelen kanssa.
  • Katy B, oikealta nimeltään Kathleen Brien, on brittiläinen laulaja-lauluntekijä. Debyyttialbumi On A Mission julkaistiin elokuussa 2010.
  • Darious Knight (tennis), David Oliver (aitajuoksu), Kseniya Vdovina (pikajuoksu), Dayyan Jaffar (jousiammunta) sekä Maria Espinozaq (taekwondo) ovat tehneet ääniä Mark Ronsonin kappaleeseen ja näkyvät myös Rytmiseinässä.
  • Coca-Cola on Olympiakisojen pitkäaikaisin yhtäjaksoinen yritysyhteistyökumppani, vuodesta 1928 lähtien
  • Suomen Coca-Colalle Olympiakisoilla on erityinen merkitys. Coca-Cola tuli Suomeen 60 vuotta sitten Helsingin Olympiakisojen myötä vuonna 1952, kun The Coca-Cola Company lahjoitti 700 000 pulloa Coca-Colaa Sotainvalidien Veljesliitolle ja Helsingin Olympiakisojen järjestelytoimikunnalle.

Coca-Cola on The Coca-Cola Companyn rekisteröimä tavaramerkki. The Coca-Cola Company on maailman suurin juomayhtiö, jonka yli 500 erilaista juomaa virkistävät kuluttajia ympäri maailman. Coca-Colan lisäksi yhtiön juomavalikoimaan kuuluu 12 muuta brändiä, joiden myynti on yli miljardi dollaria. Näitä ovat mm. Coca-Cola light, Fanta, Sprite, Coca-Cola Zero, Glacéau Vitaminwater, Powerade, Minute Maid, Simply ja Georgia. Kansainvälisesti The Coca-Cola Company on johtava yhtiö hiilihapollisten juomien, mehujen ja mehujuomien sekä valmiiden tee- ja kahvijuomien kategorioissa. Suomessa Coca-Cola-yhtiön juomien valmistuksesta, myynnistä ja jakelusta vastaa keravalainen Sinebrychoff ja brändeistä, kuluttajamarkkinoinnista ja -tutkimuksesta Sinebrychoffin tiloissa toimiva Coca-Cola Finland Oy.