Crocs – kenkä, joka valloitti maailman kymmenessä vuodessa

Klassikkokenkä on listattu viidenkymmenen maailmaa muuttaneen jalkineen joukkoon
(Linkit PDF-muotoiseen tiedotteeseen ja painokelpoisiin kuviin ovat viestin lopussa.)

Reiällisistä sandaaleistaan tunnetuksi tullut yhdysvaltalainen kenkävalmistaja Crocs Inc. on kasvanut kymmenessä vuodessa merkittäväksi vapaa-ajan jalkinebrändiksi. Hyökyaaltomaisen suosion 2000-luvulla saanut klassikkojalkine edustaa nykyään vain osaa brändin koko kenkämallistosta. Crocsin sandaali on listattu London Design Museumin kirjassa Fifty Shoes That Changed the World.

Fifty Shoes That Changed the World
Jalkinebrändi Crocs toi markkinoille vuonna 2002 ensimmäisen purjehtijoille suunnatun Beach-mallinsa. Jalkine teki tunnetuksi Crocs-sandaalin tunnusomaisen pyöreän, rei’itetyn muodon, joka edelleen jakaa tunteita voimakkaasti puolesta ja vastaan. Klassikoksi muodostuneet kengät yleistyivät nopeasti myös koko perheen vapaa-ajan jalkineiksi sekä sairaala- ja keittiöhenkilökunnan työkengiksi. Crocs on listattu viidenkymmenen maailmaa muuttaneen jalkineen joukkoon London Design Museumin vuonna 2009 julkaistussa kirjassa Fifty Shoes That Changed the World.

Crocs tunnetaan nykyään kymmenistä malleista alkuperäisen
klassikkosandaalin ohella. Mallisto sisältää vapaa-ajan jalkineita jokaiseen vuodenaikaan koko perheelle – muun muassa leikkisiä sandaaleja, retrotyylisiä tennareita sekä trendikkäitä saappaita. Jalkineiden materiaalivalinnoissa on huomioitu sekä ulkonäkö että käytännöllisyys. Yhteistä kaikille Crocseille on patentoitu Croslite-materiaali, joka tekee jalkineista kevyet ja mukavat.

– Crocs Incin liikevaihto ylitti miljardi dollaria viime vuonna, vain kymmenen vuotta yhtiön perustamisen jälkeen. Crocsin erityisestä asemasta jalkinemarkkinoilla kertovat yhtiön nopea kasvu, hypemäisenä hyökyaaltona edennyt suosio sekä brändin kyky uudistua tuomalla markkinoille uusia, trendikkäitä mallistoja, jotka herättävät kiinnostusta aiempaa laajemmassa asiakaskunnassa, kertoo Crocs Europen kaupallinen johtaja Kimmo Salmi.

Koko kansan jalkineet

Crocs rantautui Suomeen vuonna 2005, jolloin Kimmo Salmi perusti oman maahantuontiyrityksen jalkineiden tuomiseksi markkinoille. Salmi oli seurannut Crocsin menestystä Yhdysvalloissa jo pari vuotta, sillä hän oli saanut ensikosketuksensa jalkineisiin vuonna 2003. Crocs Inc. perusti Suomen tytäryhtiön vuonna 2006. Crocs Nordic Oy työllistää nykyään yli 70 henkilöä ja sen toiminta kattaa Suomen lisäksi Pohjoismaat ja Baltian. Lisäksi yritys vastaa Puolan verkkokaupan toiminnasta.

Crocs tuli koko kansan tietoisuuteen viimeistään vuoden 2009 tienoilla, jolloin esimerkiksi crocs-sana oli muodostunut yleiskäsitteeksi puhuttaessa vapaa-ajan sandaaleista. Suomessa Crocsin markkina-asema on yhä edelleen yksi Euroopan vahvimmista väkilukuun suhteutettuna. Brändillä on vahva jälleenmyyjäverkosto sekä konseptiliikkeet Helsingin keskustassa, Vantaan Flamingossa, Lempäälän Ideaparkissa, Tampereen Koskikeskuksessa ja Turun keskustassa. Kuudes myymälä avataan marraskuun alussa Espoon Isossa Omenassa.

Commercial Director Kimmo Salmi, Crocs Europe B.V.
puh. 040 768 9136, kimmo.salmi@crocs.com
www.crocs.fi

Tiedotus:
PR- ja viestintätoimisto Promode Oy, puh. (09) 170 070
Karri Harju, karri.harju
@promode.fi / tiedotus

Crocs Inc. (NASDAQ: CROX) on johtava innovatiivisten vapaa-ajan jalkineiden valmistaja, joka tarjoaa useita erilaisia jalkinekokoelmia naisille, miehille ja lapsille. Kaikissa Crocs-merkin jalkineissa on käytetty Croslite-materiaalia, joka on Crocsin omistama mullistava teknologia. Croslite tekee Crocs-jalkineista pehmeät, jälkiä jättämättömät ja jalkaan mukautuvat. Crocs-tuotteita myydään yli 90 maassa.