DYSONIN AIRBLADE ON TUTKITUSTI YMPÄRISTÖYSTÄVÄLLISIN TAPA KUIVATA KÄDET

(Linkit painokelpoisiin kuviin ja PDF-muotoiseen tiedotteeseen ovat viestin lopussa.)

Johtavan yhdysvaltalaisen tutkimusyliopiston toteuttama elinkaarianalyysi todistaa, että Dysonin Airblade-käsienkuivaaja on ympäristöystävällisin menetelmä käsien kuivaukseen. Tutkimuksessa verrattiin seitsemän eri käsienkuivausmenetelmän ympäristövaikutuksia koko niiden elinkaaren ajalta. Tulosten mukaan Airbladen hiilijalanjälki on jopa 70 % pienempi kuin esimerkiksi paperipyyhkeiden ja lämmintä ilmaa hyödyntävien käsienkuivaajien.

Lyhyt kuivausaika lisää kustannustehokkuutta ja ekologisuutta
Dysonin Airblade on julkisiin tiloihin ja kovaan käyttöön suunniteltu käsienkuivaaja, joka kuivaa kädet 10 sekunnissa. Airbladen nopeus perustuu Dysonin patentoituun digitaalimoottoriin, jonka teho pakottaa ilmavirran ulos kahdesta 0,3 millimetrin levyisestä aukosta yli 640 km/h nopeudella. Syntyvä ilmavirta puhaltaa veden tehokkaasti pois käsistä. Lyhyen kuivausaikansa ansiosta Airblade on käytössä kustannustehokas, sillä se kuluttaa 80 % vähemmän energiaa kuin esimerkiksi lämmintä ilmaa puhaltava käsienkuivaaja.

Airbladen ympäristövaikutukset on tutkittu koko elinkaaren ajalta

Dysonin Airblade oli mukana Massachusettsissa sijaitsevan arvostetun tutkimusyliopiston tutkimuksessa, jossa verrattiin seitsemän erilaisen, julkitiloissa käytettävän käsienkuivausmenetelmän ympäristövaikutuksia. Vertailtavina olivat Airbladen muovi- ja alumiinikuoristen mallien lisäksi puuvillaiset rullakäsipyyhkeet, paperipyyhkeet, uusiopaperista valmistetut paperipyyhkeet, lämmintä ilmaa puhaltava käsienkuivain ja yhdysvaltalainen Xlerator-pikakäsienkuivain.

Tuotteiden koko elinkaaren huomioivassa elinkaarianalyysissa todettiin, että Airblade on ympäristön kannalta paras käsienkuivausmenetelmä. Sen hiilijalanjälki on yli 70 % pienempi kuin ympäristöä eniten rasittavilla kuivaustavoilla, eli paperipyyhkeillä ja lämmintä ilmaa puhaltavilla käsienkuivaimilla. Tutkimus toteutettiin ISO 14040- ja 14044-standardien mukaisesti, ja sen tulos varmistettiin vertaisarvioinnilla.

– Airbladen kattava elinkaarianalyysi antaa Dysonille arvokasta tietoa siitä, kuinka voimme entisestään vähentää teknologisten ratkaisujemme ympäristövaikutuksia. Tavoitteenamme on kehittää hyötysuhteeltaan mahdollisimman tehokkaita laitteita, joiden valmistamiseen tarvitaan entistä vähemmän materiaaleja ja energiaa, kertoo Dysonin perustaja, keksijä James Dyson.

Airblade puhaltaa käsille HEPA-suodattimella puhdistettua ilmaa

Hygieeninen Airblade täyttää ainoana käsienkuivaajana kaikki kansainvälisesti tunnustetun, julkisen terveys- ja turvallisuusjärjestö NSF Internationalin kriteerit. Laite käynnistyy ja sammuu automaattisesti älykkään infrapuna-liiketunnistimen avulla. Airbladen sairaalatasoinen HEPA H12 -suodatin puhdistaa käsille puhallettavan ilman bakteereista 99,9-prosenttisesti. Kotelon ulkopinta on kyllästetty kauttaaltaan anti-mikrobisella aineella, joka tuhoaa ulkopinnan bakteerit. Lujatekoisella Airbladella on viiden vuoden tai 350 000 käyttökerran takuu.

Airblade-käsienkuivaajia käytetään monissa tunnetuissa julkitiloissa ympäri maailmaa. Kohteisiin lukeutuvat muun muassa Pariisin Eiffel-torni, Lontoon London Eye -maailmanpyörä sekä Brysselin kansainvälinen lentoasema.

Tutustu tutkimuksen tuloksiin näiden linkkien kautta:

Tiivistelmä:
Koko tutkimusraportti:

Dyson Airblade AB03
-käsienkuivaaja, suositushinta 1200 € (alv. 0 %),
värit: valkoinen ja harmaa, kuori: ABS-muoviseosta

Dyson Airblade AB01
-käsienkuivaaja, suositushinta 1390 € (alv. 0 %),