FELIX GOES ART – RUOKATAITEILIJA NATHAN WYBURN TAITEILEE KETSUPILLA

(Painokelpoiset kuvat ja PDF-muotoinen tiedote ovat viestin lopussa.)

Felix on 50 vuoden ajan tuonut herkkuja ja ruokailoa suomalaisiin ruokapöytiin. Felix haluaa viettää juhlavuotta yhdessä suomalaisten kanssa ja tuo iloksemme kuuluisan ruokataiteilijan Nathan Wyburnin maalaamaan ketsupilla muotokuvia viikon ajaksi. Felix Goes Art -kampanjan aikana onnekkaimmat saavat itsestään taiteilijan maalaaman teoksen. Nathan Wyburn luo myös Elastisen muotokuvan Lastenklinikoiden Kummien huutokaupattavaksi. Brittien Talentista kuuluisuuteen noussut taiteilija on ikuistanut esimerkiksi Cambridgen herttuatar Catherinen. Wyburnin Youtube-videoita on katsottu yli 4 miljoonaa kertaa. Wyburn maalaa muotokuvia 14.–20.3. noin kello 11–17 Helsingin Narinkkatorilla sijaitsevassa tapahtumakontissa.

Suomalaisten suosima Felix on tuonut monipuolisen valikoiman herkkuja ruokapöytiin jo viidenkymmenen vuoden ajan. Juhlavuoden kunniaksi Felix on luonut Felix Goes Art -kampanjan, jonka keskiössä on brittiläinen ruokataiteilija Nathan Wyburn. Hän maalaa viikon ajan suomalaisten muotokuvia Felix ketsupilla Kampin Narinkkatorille sijoitetussa ateljeessa. Osana kampanjaa taiteilija luo myös rap-artisti Elastisen muotokuvan Lastenklinikoiden Kummien huutokaupattavaksi.

– Koska Felix on tehnyt suomalaisten ruokahetkistä maukkaampia jo 50 vuoden ajan, haluamme juhlistaa tätä perinteikästä ruokabrändiä tavalla, joka ei vain muistele menneitä vaan pikemminkin vahvistaa sen merkitystä ja suhdetta kuluttajiin nykyaikaisin keinoin, kertoo Felix Abban toimitusjohtaja Ami Wardi, Felix Goes Art -kampanjasta.

Kuluttajat, jotka haluavat tulla ikuistetuksi kuuluisan ruokataiteilijan toimesta voivat ilmoittautua mukaan kampanjan Facebook-sivulla. Omia mahdollisuuksia voi parantaa syöttämällä Felix-tuotteiden koodeja kampanjasivulla. Onnekkaimmat osallistujat saavat itsestään Nathanin maalaamaan kuvan.

Taidetta sekä ruoka-aineista että arjen materiaaleista
Nathan Wyburn on 23-vuotias walesilainen taiteilija, joka on tullut tunnetuksi ikonisia julkisuuden henkilöitä esittävistä muotokuvistaan. Hän nousi kuuluisuuteen Britain’s Got Talent 2011 -ohjelmasta, jossa hän eteni aina semifinaaleihin saakka. Kilpailussa hän loi Simon Cowellin muotokuvan paahtoleivistä ja levitteestä. Nathan Wyburnilla on myös oma Youtube-kanava, jossa voi nähdä teosten synnyn nopeutettuina videoina. Wyburnin videoita on katsottu yli 4 miljoonaa kertaa ja hänen kanavallaan on yli 17000 seuraajaa.

Wyburnin teokset syntyvät sekä ruoka-aineista kuten levitteestä paahtoleivillä, ketsupista, sokerista ja suklaasta että muista arkipäiväisistä materiaaleista – kynistä, lehtileikkeistä, kynttilöistä tai hammastahnasta. Hän on ikuistanut teoksissaan muun muassa herttuatar Catherinen, Lady Gagan, David Bechamin, Mona Lisan ja Marilyn Monroen. Nathan Wyburnia inspiroivat pop-taiteilijat, kuten Andy Warhol, ruokataiteilija Vic Muniz sekä fotorealistiduo Chuck Close ja Rolf Harris.

Linkkejä:
Kampanjan Facebook-sivut: www.facebook.com/SuomiFelix
Nathan Wyburnin verkkosivut: www.nathanwyburn.co.uk
Youtube: www.youtube.com/user/wyzynathan

Felix Abba Oy Ab, www.felix.fi, puh. 020 785 4000
Markkinointijohtaja Mika Kaarto, mika.kaarto@felixabba.fi, puh. 040 758 8858

PR- ja viestintätoimisto Promode Oy, puh. 09 170 070
Karri Harju, karri.harju@promode.fi / tiedotus ja kuvamateriaali
Jarna Tikkanen, jarna.tikkanen@promode.fi / tuotenäytteet

Felix Abba Oy on maamme johtavia elintarvikeyrityksiä, jonka tunnetuimmat tuotemerkit ovat Felix, Grandiosa, Ekströms, Jacky ja Abba. Luomme ruokailoa kuluttajille tarjoamalla tunnettuja, puhtaita ja hyvänmakuisia elintarvikkeita. Vastuullisena yrityksenä valvomme tuotteidemme valmistusta raaka-aineista lähtien. Felix Abba Oy:n liikevaihto on noin 85 milj. euroa ja yritys työllistää 171 henkilöä (2012). Felix Abba Oy on osa norjalaista Orkla-konsernia.