FELIX KETCHUP – SUOMALAISTEN RUOKAPÖYTIEN SUOSIKKI JO 50 VUOTTA

Felix Retroketchup tuo muistoja vuosikymmenten takaa
(Painokelpoinen kuva ja PDF-muotoinen tiedote ovat viestin lopussa.)

Felix on tuonut herkullisen valikoiman elintarvikkeita suomalaisten arkeen jo viidenkymmenen vuoden ajan. Niin nuorten kuin vanhempienkin makunystyröitä kutkuttava ketsuppi on yksi suositummista maustekastikkeista – suomalaiset syövät keskimäärin 3,3 kg ketsuppia vuodessa henkilöä kohden. Suomen suosituimman ketsuppibrändin, Felix Ketchupin valikoima pitää sisällään kymmenen erilaista ketsuppia ja chilikastiketta, useassa pakkauskoossa ja moneen makuun. Juhlavuoden kunniaksi Felix lanseeraa Retroketchupin, jonka pullo henkii aiempien vuosikymmenten tyyliä. Felix Retroketchup on kaupoissa rajoitetun ajan huhtikuusta lokakuuhun.

Suomalaiset ovat ketsuppikansaa
Suomalaiset ostavat ketsuppia noin 25 miljoonalla eurolla vuodessa – eli noin 9 800 tonnia. Tämä tekee keskimäärin 1,8 kg ketsuppia vuodessa henkilöä kohden. Ketsuppi on myös ravintoloiden yleisimpiä pöytämausteita. Horeca-alan (mm. ravintolat ja suurtalouskeittiöt) ostot mukaan lukien, on suomalaisten vuotuinen ketsupin kulutus 17 800 tonnia. Asukasta kohden tämä tarkoittaa peräti 3,3 kg. (Lähde: Euromonitor 2013). Erityisesti lapsiperheiden suosima Felix Ketchup on Suomen suosituin ketsuppi.

Juhlavuoden kunniaksi Felix lanseeraa Retroketchupin, jonka pullo tuo muistoja mieleen vuosikymmenten takaa. Felix Ketchup -valikoimassa on kymmenen erilaista ketsuppia ja chilikastiketta. Valikoimassa on useita pakkauskokoja sekä monia herkullisia makuvaihtoehtoja. Vaativillekin herkkusuille maistuvat esimerkiksi Felix Luomu Ketchup sekä mustapippurilla tai salsalla maustetut Felix Ketchupit. Valikoimasta löytyy myös tuotteita, joissa ei ole lisättyä sokeria tai joissa on vähemmän sokeria ja suolaa, niille jotka haluavat ottaa nämä seikat ruokavalinnoissaan huomioon.

Ketsupilla on pitkä historia
Ketsupilla on pitkä historia. Alun perin kalakastiketta tarkoittanut ketsuppi kulkeutui 1600-luvulla Eurooppaan englantilaisten kauppiaiden mukana Intian kautta Kiinasta. Ensimmäinen tomaattiketsupin resepti löytyy vuonna 1801 Amerikassa julkaistusta reseptikirjasta. Perinteisen tomaattiketsupin raaka-aineita ovat tomaattisose, etikka, sokeri, suola ja mausteet. Ketsupin teollinen tuotanto alkoi 1900-luvulla niin ikään Yhdysvalloissa. Felix Ketchup tuli markkinoille Ruotsissa muovipulloissa vuonna 1956 ja Suomeen se rantautui 1963.

Felix tomaattipohjaiset tuotteet ovat erinomainen lykopeenin lähde

• Runsaasti tomaattisosetta sisältävät Felix ketsupit sekä muut Felix tomaattipohjaiset tuotteet ovat erinomainen lykopeenin lähde.
  • Lykopeeni on antioksidantti, joka antaa tomaateille niiden punaisen värin.
  • Tomaatissa olevan lykopeenin imeytymistä tehostaa tomaatin soseuttaminen ja kuumakäsittely, joten Felix Ketchupissa on enemmän lykopeenia kuin vastaavassa määrässä tuoreita tomaatteja.
  • Korkein pitoisuus on tuotteessa Felix ketchup, vähemmän suolaa ja sokeria, tuotteen erityisen korkean tomaattipitoisuuden vuoksi.

FELIX RETROKETCHUP 800 g

Ainesosat:
Tomaattisose (60 %), sokeri, vesi, etikka, muunnettu maissitärkkelys, suola, säilöntä-aine (natriumbentsoaatti), aromi.

Ravintoarvo per 100 g:

Energiaa 440 kJ/100 kcal

Rasvaa 0,1 g
     josta tyydyttynyttä 0 g

Hiilihydraattia 24 g
     josta sokereita 17 g

Proteiinia 1,1 g
Suolaa 2,6 g

Felix Retroketchup, 800 g. Kaupoissa rajoitetun ajan (huhti–lokakuu 2013).

Felix Abba Oy Ab, www.felix.fi, puh. 020 785 4000

Markkinointijohtaja Mika Kaarto, mika.kaarto@felixabba.fi, puh. 040 758 8858

PR- ja viestintätoimisto Promode Oy, puh. 09 170 070

Karri Harju, karri.harju@promode.fi / tiedotus ja kuvamateriaali
Jarna Tikkanen, jarna.tikkanen@promode.fi / tuotenäytteet

Felix Abba Oy on maamme johtavia elintarvikeyrityksiä, jonka tunnetuimmat tuotemerkit ovat Felix, Grandiosa, Ekströms, Jacky ja Abba. Luomme ruokailoa kuluttajille tarjoamalla tunnettuja, puhtaita ja hyvänmakuisia elintarvikkeita. Vastuullisena yrityksenä valvomme tuotteidemme valmistusta raaka-aineista lähtien. Felix Abba Oy:n liikevaihto on noin 85 milj. euroa ja yritys työllistää 171 henkilöä (2012). Felix Abba Oy on osa norjalaista Orkla-konsernia.