FORBON JOUTSENMERKITYISSÄ LINOLEUMILATTIOISSA YHDISTYVÄT DESIGN JA YMPÄRISTÖVASTUU

Uusi Unexpected Nature of Linoleum -mallisto ammentaa luonnon yllätyksellisestä värimaailmasta

(Linkit painokelpoisiin kuviin ja PDF-muotoiseen tiedotteeseen ovat viestin lopussa.)

Joutsenmerkin toteuttaman tutkimuksen mukaan sisustus- ja remonttituotteiden ympäristövaikutukset kiinnostavat jo 70 % suomalaisista kuluttajista. Forbon joutsenmerkityt linoleumilattiat valmistetaan energiatehokkaalla tuotantomenetelmällä luonnon uusiutuvista raaka-aineista. Todellisista maisemista inspiraationsa saanut Unexpected Nature of Linoleum -mallisto täydentää Forbon monipuolista design-linoleumilattioiden valikoimaa.

Linoleumi on luonnonmukainen sisustusmateriaali
– Forbon linoleumilattiat valmistetaan 97 % luonnon uusiutuvista raaka‐aineista: pellavaöljystä, puujauhosta, kalkkikivestä, hartsista, juutista ja väripigmenteistä. Hiilidioksipäästöiltään linoleumi on neutraali materiaali, sillä sen raaka-aineet sitovat hiilidioksidia kasvaessaan, kertoo Forbon Suomen maajohtaja Jyrki Ahonen.

Pitkäikäiset linoleumilattiat kestävät käytössä 20–30 vuotta. Käytöstä poistettu linoleumi voidaan hyödyntää biopolttoaineena, jonka poltosta vapautuu enemmän talteen otettavaa energiaa kuin sen valmistukseen on kulunut: Forbon linoleumilattioiden energiatehokas valmistusprosessi vie vain 7 kWh/m2, kun taas materiaalin poltosta energiaa vapautuu 12 kWh/m2. Luonnossa hajoavan linoleumin materiaaleista 67 % voidaan vaihtoehtoisesti kierrättää. Forbon uusien linoleumilattioiden koostumuksesta yli 37 % on uusiokäytettyä materiaalia.

Materiaalien ympäristövaikutukset kiinnostavat suomalaisia kuluttajia
– Joutsenmerkin toukokuussa 2011 toteuttaman tutkimuksen* mukaan jo 70 % suomalaisista kiinnittää huomiota sisustus- ja remonttituotteiden ympäristövaikutuksiin. Suurin osa tutkimukseen osallistuneista koki standardoitujen ympäristömerkkien auttavan ympäristön kannalta vastuullisten ostopäätösten tekemisessä, Ahonen jatkaa.

Forbo on sitoutunut kestävän kehityksen mukaiseen tuotantotapaan. Kaikille Forbon linoleumilattioille on myönnetty ympäristöystävällisyydestä kertova Joutsenmerkki eli Pohjoismaiden yhteinen ympäristömerkki.

Forbon uusi linoleumimallisto luottaa luonnon yllätyksellisiin väriyhdistelmiin
Forbon uuden Unexpected Nature of Linoleum -linoleumimalliston inspiraationa ovat toimineet todelliset maisemat, kuten Alcantara-rotko Sisiliassa, Ljótipollur-kraaterijärvi Islannissa ja Shilin-kivimetsä Kiinassa. Mallisto koostuu yhdeksästä viivakuosista ja yhdeksästä marmorikuosista, joiden yllätykselliset väriyhdistelmät leikittelevät lämpimien ja viileiden sävyjen kontrasteilla. Mallistossa nähdään sekä pehmeän pastellinsävyisiä että kirkkaan värikylläisiä kuoseja, jotka valjastavat luonnon koko ennakkoluulottoman väripaletin käyttöönsä.

Forbon monipuolinen linoleumivalikoima sisältää useita design-linoleumimallistoja. Marmoleum Dutch Design on Keski-Euroopassa erittäin suosittu mallisto, joka koostuu 12 hollantilaisen muotoilijan omalaatuisista linoleumikuoseista. Touch Duet- ja Touch Solo -mallistojen hienostuneet värimaailmat koostuvat pehmeistä, maanläheisistä värisävyistä. Oxyd on taiteilija Claudy Jongstran Forbolle suunnittelema mallisto, jonka kuosit pyrkivät tuomaan mieleen hapettumisen aiheuttaman patinan. Forbon linoleumimatoissa suojaa lattiapinnalle antaa ylläpitoa helpottava Topshield-pinnoite.

* Lue lisää tutkimuksesta Joutsenmerkin internetsivuilta: www.joutsenmerkki.fi/sisustus_ja_remontointi

Hintatiedot:

Unexpected Nature of Linoleum -linoleumimatto, hinta noin 24 € /m2

Marmoleum Dutch Design -linoleumimatto, hinta noin 24 € /m2
Touch-linoleumimatto, hinta noin 27 € /m2
Oxyd-linoleumimatto, hinta noin 24 € /m2

Forbo Flooring Ab Finland, Marketing Coordinator Maria Hagenaar

puh. (09) 8623 0340 / 0400 950 979, maria.hagenaar@forbo.com, www.forbo-flooring.fi

PR- ja viestintätoimisto Promode Oy, puh. (09) 170 070

Heini Kantala,heini.kantala@promode.fi/ tiedotus ja kuvamateriaali

Kuluttajatiedustelut ja jälleenmyynti:
Forbo Flooring Ab Finland, puh. (09) 8623 0300, info.finland@forbo.com

Forbo Flooring Systems on osa maailmanlaajuista Forbo-konsernia, joka kuuluu johtaviin lattianpäällyste-, kiinnitys- ja kuljetinjärjestelmävalmistajiin. Suomessa Forbo tarjoaa laajan ja monipuolisen valikoiman lattianpäällysteitä julkiseen ja yksityiseen käyttöön. Laadukkaissa linoleumi-, muovi- ja tekstiililattioissa yhdistyvät toimivuus, väri ja suunnittelu. Forbolta saa kaikkiin ympäristöihin sopivat ja kestävät lattianpäällysteet.