HALTI VAATETTAA EVEREST-RETKIKUNNAN

Laskuvarjojääkärikillan retkikunta kiipeää maailman korkeimmalle vuorelle 21.3–5.6.2009

Halti vaatettaa ja varustaa laskuvarjojääkärikillan yhdeksänhenkisen retkikunnan, jonka tavoitteena on nousta Mount Everestin 8 848 metriin kohoavalle huipulle toukokuussa 2009. Onnistuessaan retkikunta on ensimmäinen suomalainen ryhmä, joka kiipeää maailman korkeimman vuoren huipulle. Retkikunta haluaa omalla toiminnallaan tuoda esiin suomalaista sisua: huolellisella valmistautumisella, tarvittavien taitojen hankkimisella ja voimakkaalla tahdolla voi saavuttaa korkeimmatkin tavoitteet.

ENSIMMÄINEN SUOMALAINEN RYHMÄ MOUNT EVERESTIN HUIPULLE
Laskuvarjojääkärikillan yhdeksänhenkisen Everest-retkikunnan tavoitteena on kiivetä maailman korkeimman vuoren, Mount Everestin, huipulle – ensimmäisenä suomalaisena ryhmänä. Aiemmin vuoren huipulle ovat suomalaisista nousseet Veikka Gustafsson, Ari Piela ja Antti Mankinen. Onnistuessaan matka antaa tietoa ja kokemusta erittäin vaativista vuoristo-olosuhteista sekä mahdollisuuden tehdä korkeaan vuoristoon sopeutumiseen liittyviä vuoristotautitutkimuksia.

HALTI VAATETTAA JA VARUSTAA EVEREST-RETKIKUNNAN
Everest-retkikunnan päävaatettaja ja -varustaja on Halti, jonka retkeilyvaatteet on kehitetty yhteistyössä tutkimusmatkailija Patrik Degermanin kanssa.

– Ääriolosuhteet vaativat huippulaadukkaat vaatteet ja varusteet. Käytämme Haltin vaatteiden lisäksi Haltin reppuja, makuupusseja ja telttaa, Everest-retkikunnan varustuksesta vastaava Antti Inkinen sanoo.

Halti on nostanut Everest-retkikunnan Grade VII Teamiinsä. Grade VII Teamin huippu-urheilijoiden ja aktiiviliikkujien kokemusta käytetään hyväksi Haltin tuotekehittelyssä.

EVEREST-RETKIKUNTA EI LANNISTU VASTOINKÄYMISISTÄ
Everest-retkikunnan oli tarkoitus kiivetä Mount Everestille jo viime vuoden keväänä. Matka kuitenkin peruuntui Kiinan suljettua Tiibetin puoleisen rinteen. Nyt retkikunta on päättänyt kiivetä Mount Everestille Nepalin puolelta, jolloin Kiinan mahdollinen sulku ei keskeyttäisi retkikunnan suunnitelmia. Retkikunta lähtee kohti Nepalin pääkaupunkia Kathmandua 21.3.2009 ja palaa Suomeen 5.6.2009.

Laskuvarjojääkärikillan Everest-retkikunnan tunnelmiin voi tutustua osoitteessa www.everest.fi.

MOUNT EVEREST
● Mount Everest on maailman korkein vuori.
● Sen korkeus jääpeite mukaan luettuna on 8 848 m.
● Mount Everest sijaitsee Himalajan vuoristoryhmässä Aasiassa, Intian niemimaan ja Tiibetin ylängön välissä.
● Vuoren ensimmäiset valloittamisyritykset tehtiin 1800-luvun lopulla.
● Yhteensä 210 kiipeilijää on kuollut yrittäessään valloittaa vuoren huippua.
● Ensimmäisenä huipulle pääsi brittiläinen ryhmä 29.5.1953.
● Suomalaisryhmä ei ole koskaan kiivennyt Mount Everestin huipulle.
● Onnistuessaan Laskuvarjojääkärikilta on ensimmäinen suomalainen ryhmä, joka kiipeää maailman korkeimman vuoren huipulle.

EVEREST-RETKIKUNNAN KÄYTTÄMÄT HALTIN TUOTTEET
Lämpökerros: Antarctica-takki ja -housut
Kuorikerros: Gompa-takki ja Rock-softshell-takki, Nepal-housut
Välikerros: Atom-paita ja Neutron-housut