HARIBO MAKEUTTAA SALMIAKIN STEVIAKASVISTA VALMISTETULLA MAKEUTUSAINEELLA ENSIMMÄISENÄ SUOMESSA

Haribo Stevi-Lakrids sisältää 40 % vähemmän kaloreita

(Linkit painokelpoisiin kuviin ja PDF-muotoiseen tiedotteeseen ovat viestin lopussa)

Haribon uutuus on veden kielelle tuova salmiakkilakritsimakeinen, joka ei sisällä lainkaan sokeria. Stevi-Lakrids on ensimmäinen steviakasvista makeutensa saava salmiakkimakeinen Suomen markkinoilla. Suomalaiseen makeismakuun sopiva salmiakin maku on saatu lakritsijuuren ja miedon anisaromin herkullisella yhdistelemällä. Suutuntumaltaan makeisessa on sopivasti pureskeltavaa. Haribo Stevi-Lakrids -makeiset tulevat myyntiin tammi-helmikuussa 2013.

Kevyt uutuus salmiakin ja lakritsin himoon
Haribo Stevi-Lakrids on makea uutuus, joka maistuu salmiakista ja lakritsista pitäville herkkusuille. Uutuusmakeisia voi syödä hyvällä omallatunnolla, sillä ne sisältävät 40 % vähemmän kaloreita kuin sokerilla makeutetut lakritsit. Steviakasvista valmistetulla makeutusaineella makeutettujen Stevi-Lakridsien pehmeä maku tulee lakritsijuuren ja anisaromin yhdistelmästä. Stevi-Lakrids -makeiset soveltuvat myös diabeetikoille, sillä niissä on vähemmän hiilihydraatteja kuin tavallisissa makeisissa eivätkä ne sisällä lainkaan sokeria. Makeinen on saanut muotonsa steviakasvin lehdestä. Haribo Stevi-Lakridsit ovat saatavilla 100 g makeispusseissa tammi-helmikuun 2013 aikana.

– Olemme innostuneita siitä, että voimme tuoda ensimmäisinä kevyitä ja hyvänmakuisia, steviakasvista valmistetulla makeutusaineella makeutettuja pussimakeisia suomalaisille kuluttajille, kertoo myyntijohtaja Ilkka Koskelainen Haribo Lakrids Oy Ab:sta.

Luonnollista makeutta steviakasvista

Euroopan unioni hyväksyi steviakasvista (Stevia rebaudiana Bertoni) valmistettujen stevioliglykosidien käytön elintarvikkeissa joulukuussa 2011. Makeutusaine on hyväksytty aiemmin muun muassa Japanissa, Sveitsissä ja Yhdysvalloissa. Kaloriton makeuttaja on jopa 300 kertaa perinteistä sokeria makeampaa.

Ravintosisältö 100 g:
Energiaa: 757 kJ/185 kcal
Proteiinia: 8,1 g
Hiilihydraattia: 16,0 g
- josta sokeria: 2,5 g
Rasvaa: 0,1 g
- josta tyydyttyneitä rasvahappoja: 0,1 g
Ravintokuitua: 48,6 g
Natriumia: 0,25 g

HARIBO Stevi-Lakrids, paino 100 g
Ainekset: Sakeuttamisaine (E1200), liivate, maltitolisiirappi, maissitärkkelys, raakalakritsi, aromeja, ruokasuola, pintakäsittelyaineet (mehiläisvaha, karnaubavaha), makeutusaine (stevioliglykosidi).

HARIBO Lakrids Oy Ab, www.haribo.com, puh. 09 8700 420

Markkinointipäällikkö Marika Ojapalo, marika.ojapalo@fi.haribo.com

Kuvapankki:
Kuvapankin käyttö vaatii rekisteröitymisen

PR- ja viestintätoimisto Promode Oy, puh. 09 170 070
Karri Harju, karri.harju@promode.fi / tiedotus ja kuvamateriaali
Jarna Tikkanen, jarna.tikkanen@promode.fi / tuotenäytteet

Haribon tuotteisiin kuuluvat mm. viinikumi-, lakritsi- ja raemakeiset, Chamallows-vaahtokarkit sekä Maoam-hedelmätoffeet. Kansainvälisesti Haribo on yksi suurimmista sokerimakeisten valmistajista, jolla on 15 tuotantolaitosta Euroopassa, 22 tytäryhtiötä ja Bonnissa, Saksassa sijaitseva pääkonttori. Henkilöstön määrä on yli 6000. Vuonna 1992 perustettu Suomen tytäryhtiö, Haribo Lakrids Oy Ab toimii Tanskan Haribo Lakrids A/S alaisuudessa.