HELSINGIN MYLLYN UUSI TOIMITUSJOHTAJA MISKA KUUSELA VAIHTOI KSYLITOLIN LUOMUUN

Suomen suurin luomumylly, Helsingin Mylly Oy, on nimittänyt toimitusjohtajakseen Miska Kuuselan (40). Kuusela aloitti uudessa tehtävässään marraskuun alussa. Kuusela siirtyi Helsingin Myllyyn ksylitolimakeisiin erikoistuneen Fennobon Oy:n toimitusjohtajan tehtävästä. Työskenteleminen Fennobonissa on tuonut Kuuselalle kokemusta terveellisten elintarvikkeiden mahdollisuuksista ja markkinoinnista. Hän on työskennellyt aiemmin myös muun muassa konsulttijohtajana Accenture Oy:ssä, minkä ansiosta hänellä on vankka kokemus liiketoimintaprosessien ja -strategioiden kehittämisestä. − Kuusela on terävä analysoija ja asioiden eteenpäinviejä sekä toiminut edellisessä tehtävässään samantyyppisessä pkt-ympäristössä kuin Helsingin Mylly. Uskomme, että hän on määrätietoinen yrityksemme kehittäjä sekä lyhyellä että pitkällä tähtäimellä, Helsingin Myllyn hallituksen puheenjohtaja Maret Puhk perustelee Kuuselan valintaa. Perheyrityksen arvot ja 75-vuotiaan Helsingin Myllyn perinteet tekevät Kuuselan mukaan uudesta työstä merkityksellistä ja mielekästä. − Helsingin Mylly on elinvoimainen kauppamylly, joka on löytänyt erikoistumalla oman tonttinsa kilpaillulla alalla. Myllyjen sarjassa olemme Suomessa viiden suurimman joukossa − kaukana suurimpien myllyjen bulkkivolyymeista, mutta silti teollista mittaluokkaa verrattuna Suomen kymmeniin pieniin paikallismyllyihin. Luomusta, laadusta, kotimaisuudesta ja tiiviistä asiakasyhteistyöstä on rakennettu hyvä yhdistelmä, joka toimii niin vähittäiskaupassa, raaka-ainekaupassa kuin viennissäkin, Kuusela toteaa. − Voimavaroja suunnataan jatkossa aiempaa enemmän tuotekehitykseen ja markkinointiin. Pitkän tähtäimen tavoitteena on kasvattaa jalostusarvoa ja tuoda tuotteisiin perusjauhoihin verrattuna monipuolisempaa lisäarvoa, Kuusela sanoo. Helsingin Mylly on erikoistunut luomuun ja hankkii luomuviljan enimmäkseen sopimusviljelynä lähitiloilta. Suomessa luomun merkitystä ruuassa ei Kuuselan mielestä kuitenkaan vielä nähdä niin ratkaisevana erottelevana tekijänä kuin muualla Euroopassa. − Itse en katso luomua niinkään erillisenä alana, vaan ruokaan lisäarvoa tuovana tuotantotapana. Ruualta vaaditaan kasvavassa määrin terveellisyyttä, turvallisuutta ja ekologisuutta. Luomu edustaa kaikkea tätä ja vastaa monella tapaa näihin vaatimuksiin, Kuusela toteaa. Kuusela on tottunut haasteisiin myös työelämän ulkopuolella. Esimerkiksi maastopyöräharrastus on vienyt hänet pyöräilemään kotimaan maastopyörämaratoneilta aina Alppien yli. (Linkit painokelpoiseen kuvaan ja pdf-muotoiseen tiedotteeseen ovat viestin lopussa.)