HirvikärpäsStop suojaa hirvikärpästen puremilta

Eteläisestä Suomesta aina Rovaniemen korkeudelle saakka levinnyt hirvikärpänen kiusaa sienestäjiä, metsästäjiä sekä muita metsässä liikkujia elokuun alusta lokakuulle saakka. Hirvikärpästen esiintymishuippu on elokuun puolivälistä syyskuun loppuun saakka. HirvikärpäsStop suojaa kiusalliselta hyönteiseltä suojaavan vaatetuksen ja päähineen kanssa. Ikaridiinipohjaisen, hajuttoman HirvikärpäsStopin teho ei heikkene valon, veden tai hien vaikutuksesta.

(Linkit painolaatuisiin kuviin ja tiedote PDF-muodossa ovat viestin lopussa
)

HirvikärpäsStop suojaa metsässä liikkujia
HirvikärpäsStop-suihke
on tarkoitettu hirvikärpäsiltä suojautumiseen ja iholta karkottamiseen. Karkote antaa suojan puremia vastaan suihkeella käsitellylle alueelle. Suihke sisältää 20 % ikaridiinia ja antaa jopa 2–3 tuntia kestävän suojan hirvikärpäsiä vastaan.

HirvikärpäsStop-suihketta tulee suihkuttaa riittävästi kaikille paljaille ihoalueille sekä hiuksiin sekä vaatteiden saumoihin. Riittävän peittävyyden varmistamiseksi suihkutettu karkote levitetään lopuksi kädellä tasaisesti iholle. HirvikärpäsStoppia saa käyttää enintään kolme kertaa vuorokaudessa.

Karkotteen tehoaine, ikaridiini on lääkeyhtiö Bayerin kehittämä ja Maailman terveysjärjestö WHO:n hyväksymä tehoaine. Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksen laboratoriotesti mukaan HirvikärpäsStop esti hirvikärpästen laskeutumista iholle*. MTT ei ole testannut tuotetta maasto-olosuhteissa.

Alkusyksy on hirvikärpästen aikaa

Hirvikärpänen on ruskeahko, noin 6-7 mm kokoinen hirvieläinten verta ravinnokseen käyttävä hyönteinen. Eteläisestä Suomesta aina Rovaniemen korkeudelle saakka levinnyt kärpänen on tullut Suomeen 1960-luvulla Venäjän alueelta. Hirvikärpäsiä esiintyy eniten elokuun puolivälin ja syyskuun lopun välillä, jolloin aikuiset hirvikärpäset kuoriutuvat.

Puiden ja kasvuston seassa oleileva hyönteinen on kömpelö lentäjä, joka suunnistaa lämpöaistin avulla kohteeseen. Hirvikärpäsen lennettyä iholle, hiuksiin tai vaatteille, se pudottaa siipensä ja pyrkii piiloutumaan suojaiseen paikkaan. Kärpäsen mielipaikkoja ovat ihmisen hiuspohja sekä yläselkä. Hirvikärpäsen puremasta voi aiheutua allerginen ihoreaktio. Hirvikärpästen on myös todettu levittävän borrelia- ja bartonella-bakteereita.

HirvikärpäsStop-karkotesuihke, 50 ml, hinta noin 13,00 €

hyvin varustetut päivittäistavarakaupat, maatalouskaupat, apteekit ja huoltamot

HPP Europe Oy, www.stopkarkote.fi
Marketing Manager Harri Hurmola
harri.hurmola@hppeurope.fi, 0500 877 947

PR- ja viestintätoimisto Promode Oy, puh. 09 170 070
Karri Harju, karri.harju@promode.fi / tiedotus ja kuvamateriaali
Jarna Tikkanen, jarna.tikkanen@promode.fi / tuotenäytteet

*
Lausunto torjunta-aineen biologisen tehokkuuden ja käyttökelpoisuuden tarkastuksesta. 24.5.2010. Jokioinen: Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus.

HPP Europe Oy suomalainen yritys, jonka päätoimialana ovat karkote- sekä puhdistus- ja hoitokemikaalituotteet. Stop-karkotteet ovat tutkittuja tuotteita, joilla on Suomen ja EU:n viranomaisten hyväksyntä. Maailman terveysjärjestö WHO on hyväksynyt ikaridiinin käytön hyönteiskarkotteissa kaikkialla maailmassa. HPP Europe Oy:n yhteistyökumppani Stop-tuotteiden valmistuksessa ovat Bayer-konserniin kuuluva Saltigo GmbH. Saltigo omistaa oikeudet Bayerin kehittämään ikaridiiniin (markkinointinimi Saltidin®).