Jubileum-tapettimallisto juhlistaa 110-vuotiasta Boråstapeteria

Ruotsin vanhin tapettitehdas Boråstapeter täyttää tänä vuonna 110 vuotta. Sen kunniaksi julkaistaan Jubileum-tapettimallisto, johon on koottu yhtiön kaikkein myydyimpiä kuoseja vuosikymmenien varrelta. Vanhimmat ovat perustamisvuodelta 1905 ja tuoreimmat viime vuosilta. Jubileum-tapetit tulevat toukokuussa myyntiin Värisilmä-liikkeisiin.

Jubileum-mallisto on yli vuosisadan mittainen aikamatka sisustustyyleihin, jotka ovat saavuttaneet vuorollaan suuren kansansuosion: 1900-luvun alun kansallisromantiikkaan, 1950-luvun värikylläiseen optimismiin ja 1980-luvun ranskalaisen aallon vaikutuksiin. Kuoseissa nähdään runsaasti eri tyylisiä kukkia ja raitoja, joiden ajattomuus on viehättänyt sisustajia kautta aikojen.

Jubileum-mallisto tuo monia rakastettuja klassikkokuoseja takaisin tuotantoon pitkän tauon jälkeen. Tapettien värisävyt on päivitetty vastaamaan ajankohtaisia sisustusvirtauksia. Boråstapeterin kuosien suurimpia inspiraationlähteitä ovat aina olleet Ruotsin luonto, ilmasto ja pohjoinen valo. Siksi ne ovat saavuttaneet vankan aseman osana pohjoismaisten kotien sisustusta.

Jubileum-mallisto koostuu 15 kuosista, joista useimpia on saatavana 2–4 eri värissä. Levollisten harmaiden ja pastellisävyjen keskellä väriläskiksi nousevat 1970-luvun marjaisa kukkakuosi Jordgubben ja 1950-luvun kesäkukkia tulviva Flora. Uudempaa tulkintaa ikiaikaisesta kukkateemasta edustaa Magnolia, jonka Mirjam Korn suunnitteli alun perin Linné-mallistoon vuonna 2007. Tapetti on moderni tulkinta 1800-luvun japanilaisesta väripuupiirrostekniikasta.

Lue lisää yksittäisten Jubileum-tapettien taustoista Boråstapeterin nettisivuilta (tietoihin pääsee klikkaamalla kuosin kuvaa): www.borastapeter.se/fi/mallistot-446/

Boråstapeter – Pohjoismaiden johtava tapettivalmistaja
Waldemar Andrén perusti Borås Tapetfabrikin vuonna 1905. Nykyisin Boråstapeter on Pohjoismaiden johtava tapettimerkki, jonka mallistoilla on kansainvälistä kysyntää myös maailmalla. Boråstapeterin tapetit valmistetaan Ruotsissa Boråsin kaupungin lähellä perinteisiä painotekniikoita ja uusia valmistusmenetelmiä yhdistäen. Paperi tilataan ympäristöystävällisyyttä vaalivasta paperitehtaasta, ja uusia puita istutetaan jatkuvasti korvaamaan käytettyjä raaka-aineita. Mallistojen pääsuunnittelijana toimii Ulrica Hurtig. Yhtiön vakisuunnittelijoiden lisäksi mallistoja suunnittelemaan kutsutaan tunnettuja freelance-muotoilijoita ja nuoria nousevia kykyjä. Suomessa Boråstapeterin tapetteja myyvät Värisilmä-liikkeet.

Jubileum-tapetit, leveys 0,53 m, rullan pituus 10,05 m, hinnat: 49 €/rulla

Toimitusaika:
Noin 2–3 arkipäivää

Väritukku Oy, www.varisilma.fi
valikoimapäällikkö Tiina Hakola, tiina.hakola@varisilma.fi, puh. 050 572 3206

Viestintä- ja PR-toimisto Rianno Communications, puh. (09) 170 070
Heini Kantala, heini.kantala@rianno.fi / tiedotus, kuvamateriaali ja kuvaustapetit

Kuvapankki:
www.varisilma.fi/kuvapankki, käyttäjätunnus ja salasana: varisilma
Yksittäisten tapettien kuosikuvat ovat saatavana myös Riannosta.

Värisilmä, puh. (09) 849 141

Värisilmä-liikkeet kautta maan