Kasviöljypohjaiset Osmo Color -puuvahat ja -öljyt suojaavat puuta sisältä ja pinnalta

(Linkit painolaatuisiin kuviin ja PDF-muotoiseen tiedotteeseen ovat viestin lopussa.)

Osmo Color -puuvahat ja -öljyt kunnioittavat puuta elävänä rakennusmateriaalina ja korostavat sen luonnollista kauneutta. Osmo Color -pintakäsittelyaineissa käytetään sideaineena kasviöljyjä ja luonnonvahoja, jotka imeytyvät hyvin puun avoimeen pintasolukkoon ja suojaavat näin puuta sisältä ja pinnalta käsin. Laajassa tuotevalikoimassa on valittavana sekä luonnollisia puusävyjä korostavia että voimakkaammin pigmentoituja värejä. Osmo Color on mukana Helsingin Wanhassa Satamassa järjestettävässä Puupäivässä torstaina 27.11.2014 osastolla E19.

Osmo Color panostaa kasviöljypohjaisiin tuotteisiin
Puun monipuolisia ominaisuuksia rakennus- ja sisustusmateriaalina voidaan parantaa oikealla pintakäsittelyllä. Puhtaista kasviraaka-aineista valmistetut Osmo Color -puuvahat ja -öljyt tarjoavat luonnonmukaisen pintakäsittelyvaihtoehdon, joka korostaa puun rakennetta ja ulkonäköä.

Osmo Color -tuotteet perustuvat Euroopassa tuotettuihin kasviöljyihin, joiden raaka-aineet uusiutuvat nopeasti. Pääraaka-aine on auringonkukkaöljy, mutta sideaineena käytetään lisäksi muun muassa karhiaisen, soijan ja pellavan öljyä. Huolella valitut kasviraaka-aineet jalostetaan korkealuokkaisiksi ja erittäin riittoisiksi puun pintakäsittelyaineiksi. Esimerkiksi yhden Osmo Color Öljyvaha -litran valmistamiseen tarvitaan 2,5 litraa auringonkukansiemeniä. Öljyvahan kiintoainepitoisuus eli öljyn määrä on 40 %.

– Osmo Color panostaa kasviöljypohjaisiin tuotteisiin niiden hyvän säilyvyyden ja pinnan erinomaisen kestävyyden vuoksi. Öljypohjaiset tuotteet voidaan säilyttää myös kylmässä tilassa, sillä ne eivät jäädy. Käsittelyn työvaiheita nopeuttaa se, että öljypohjaisilla valmisteilla puupinta ei nosta tikkuja pystyyn, joten välihiontoja ei tarvita. Lisäksi kasviöljypohjaisten tuotteiden valmistusprosessi on yksinkertainen ja vie vain vähän energiaa, kertoo Sarbon Woodwise Oy:n markkinointipäällikkö Sirpa Pitkänen.

Osmo Color -tuotteilla hengittävä suojakerros puupinnoille
Osmo Color -pintakäsittelyaineet suojavat puupintoja kulumiselta sekä sisältä että pinnalta. Ne eivät muodosta puun pinnalle kalvoa, vaan luovat hengittävän ja huokoisen kerroksen, joka antaa puun ottaa vastaan ilmassa olevaa vesihöyryä ja luovuttaa sitä takaisin. Näin puun kosteusvaihteluita tasapainottava ominaisuus säilyy. Kuivuttuaan ja kovetuttuaan käsitelty puupinta kestää hyvin sekä hankausta että nesterasitusta, eikä se repeile, lohkeile tai hilseile. Pintaa voidaan myöhemmin tarvittaessa uudistaa ja korjata ainoastaan kuluneista kohdista. Sisäkäyttöön tarkoitetuissa Osmo Color -tuotteissa käytetään kasviöljyjen lisäksi kasvivahaa, joka helpottaa pintojen puhdistusta ja estää puun kuivumista.

Laajasta Osmo Color -tuotevalikoimasta löytyy luonnonmukainen pintakäsittelyaine kaikille puupinnoille sekä sisä- että ulkotiloihin. Eri tuoteryhmissä on tarjolla useita valmiita värisävyjä läpikuultavista lähes peittäviin. Tuotteet sopivat yhteen monien eri puulajien kanssa, ja ne säilyttävät puupintojen luonteenomaisen ulkonäön, lämmön ja pehmeän tunnun. Osmo Color -puuvahat ja -öljyt antavat puulle kestävän, joustavan pinnan, joka elää puun mukana.

Puupäivä on puu- ja rakennusalan vuosittainen kärkitapahtuma, joka kokoaa yhteen toimialan ammattilaiset, yritysjohdon ja yhteiskunnalliset vaikuttajat. Tilaisuuden ohjelmaan voi tutustua osoitteessa: www.puupaiva.com.

Osmo Color Öljyvaha, pakkauskoot: 0,75 litraa, suositushinta 42 € ja 2,5 litraa, suositushinta 125 €

www.osmocolor.com
Osmo Color / Sarbon Woodwise Oy
markkinointipäällikkö Sirpa Pitkänen, puh. 040 451 1083, sirpa.pitkanen@osmocolor.com

PR- ja viestintätoimisto Promode Oy, puh. (09) 170 070
Heini Kantala, heini.kantala@promode.fi / viestintä, kuvamateriaali, näyte- ja kuvaustuotteet

Osmo Color, puh. (019) 264 4200

Hyvin varustetut sisustusliikkeet ja rautakaupat kautta maan

Osmo Color on vuonna 1878 perustettu saksalainen perheyhtiö, joka toimii puunjalostuksen ja rakennustarvikekaupan aloilla. Puun pintakäsittelyaineita Osmo Color on valmistanut vuodesta 1964 lähtien. Yritys on merkittävä suomalaisen sahatavaran jatkojalostaja. Osmo Colorin maalitehtaalla Saksassa on oma laboratorio, jossa tehdään tuotekehitystä ja tutkimusta. Sarbon Woodwise Oy on Osmo Holz und Color GmbH & Co. KG:n tytäryhtiö Suomessa.